امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-07
اشتراک گذاری:

خانه در حال تخریب اقامتگاه بوم‌گردی شد

داشتن شغل همواره یکی از دغدغه‌های افراد برای رسیدن به زندگی بهتر است و در سال‌های اخیر ایجاد آن توسط خود مردم، گسترش زیادی داشته است، از پرورش دام و طیور گرفته تا پرورش گل‌های تزیینی و کشاورزی.

اما یکی از فعالیت‌هایی که چند سالی است در مازندران رواج پیدا کرده و کمی متفاوت‌تر از پرورش دام و گیاهان است، تبدیل خانه‌های قدیمی به بوم‌گردی بوده که در روستاهای مازندران این امر در حال گسترش است.

گزارشی که می‌خوانید داستان بانویی است که گویا یکی از اولین نفراتی است که به فکر زنده نگهداشتن خانه قدیمی خود در روستای سرکت ساری  افتاده است.

*خانه قدیمی ۸۰ ساله

سمانه بابایی لیسانس تربیت‌بدنی دارد و معلم است، وی در مورد تبدیل خانه قدیمی‌شان در روستای سرکت به اقامتگاه بومگردی چنین می‌گوید: خانه قدیمی داشتیم که قدمت آن به ۸۰ سال می‌رسید و ارثیه پدری‌مان بود، این خانه در حال تخریب بود، خانه‌های قدیمی از چوب، کاه و گل هستند و اگر رسیدگی نشوند دوباره به خاک برمی‌گردند و از بین می‌‌روند، هر کسی که خانه قدیمی‌مان را می‌دید می‌گفت خانه زیبایی است کاش هیچ‌وقت از بین نرود.

خیلی از خانه‌های قدیمی در روستاها از بین رفته است و جای آن خانه‌های جدید ساخته شده، من همواره به این موضوع فکر می‌کردم که بتوانم این خانه را نگهدارم تا حداقل چیزی برای نسل‌های آینده داشته باشیم که ببینند ما در کجا و چگونه زندگی می‌کردیم، بالاخره تصمیم گرفتم که این خانه را حفظ کنم تا افرادی که به مازندران می‌آیند با حضور در این مکان با خانه‌های قدیمی اینجا آشنا شوند.

از همین رو یک روز به میراث فرهنگی رفتم تا جویا شوم که آیا می‌شود خانه قدیمی‌مان را نگهداری کرد، در آنجا با اقامتگاه بوم‌گردی آشنا شدم، بسیار خوشحال بودم که با ایجاد این طرح، افراد می‌توانند با آداب و رسوم ما آشنا شوند، در روستا گردش کنند و با اهالی روستا، آداب و رسوم و جاذبه‌های آن هم آشنا شوند.

*اتاق‌های قدیمی خانه

خانه قدیمی خانم بابایی که البته به گفته او به نام مادرش است، از اتاق‌های زیادی تشکیل شده بود، هر اتاق از این خانه قدیمی مخصوص کاری بود، اتاقی به نام تشخانه که هنوز هم سقف‌های آن به دلیل روشن کردن آتش سیاه شده، در این خانه وجود دارد که در آن یک نردبان چوبی به نام کاتی گذاشته شده که به پشت بام می‌رفتند و مواد غذایی خود را در آنجا نگهداری می‌کردند.

وی درباره بازسازی این بنا چنین می‌گوید: در ابتدا فکر می‌کردم بازسازی و تعمیرات آن کار راحتی باشد اما آنچنان هم کار آسانی نبود و سختی‌های خاص خود را داشت، فکر اینکه بعد از تعمیرات و آماده‌سازی افرادی می‌آیند و با اقامت در اینجا روزهایی از زندگی خود را در آن می‌گذرانند و لذت می‌برند از سختی‌ها کم و من را بیشتر به این کار ترغیب می‌کرد.میان‌خانه اتاقی بود با طاقچه‌های زیاد، اتاق دیگری به نام بالاخانه که سه پنجره داشت، هر سه پنجره رو به طبیعت بود، بسیار زیبا و رویایی که این موضوع هم بیشتر خانم بابایی را وسوسه می‌کرد تا بخواهد که این خانه را حفظ کند.

خانه‌های قدیمی محبت و صفای خاصی دارد و ما هم می‌خواستیم تا این صفا و صمیمیت را به مهمان‌های خود انتقال دهیم، افرادی که به اینجا می‌آیند واقعا افراد خاصی‌اند، با محبت و با صفا هستند حتی با افراد دیگری که در اتاق‌های جداگانه این خانه چند روزی مهمان هستند، دوست می‌شوند.

*سایت پروازی اقامتگاه بوم‌گردی

در این منطقه ما یک سایت پروازی هم داریم، مهمان‌هایی که برای اقامتگاه در خانه‌مان می‌آیند با این  سایت پروازی هم آشنا و در آنجا با پرواز، خاطره‌ای خوش به خاطرات خود از حضور در این اقامتگاه اضافه می‌کنند.

خیلی از افرادی که به مازندران می‌آمدند بیشتر چالوس و غرب استان را می‌شناختند اما با آمدن به این مکان‌ها متوجه این شدند که ما جاذبه‌های زیادی در همه جای مازندران داریم، در ابتدای روستای ما رودخانه زیبایی وجود دارد، در این روستا واقعا انسان‌های با صفا و قدیمی زندگی می‌کنند که دلشان هم مانند خانه‌هایشان پاک و بی‌ریاست.

روستای سرکت دارای جنگل بکر و زیبایی است که می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند که این امر بسیار در بحث اشتغال در منطقه تاثیرگذار است، گردشگر و توریست از وقتی که از مبدا حرکت می‌کند در مسیر با خریدهایی که انجام می‌دهد، اشتغال را به همراه دارد که می‌تواند در اقتصاد روستا در پی خرید آنها از روستاییان مانند برنج، تخم‌مرغ و محصولات دیگر، تاثیر مهمی داشته باشد.

*رغبت مردم برای حضور در اقامتگاه بوم‌گردی

خانم بابایی در ارتباط با افرادی که می‌خواهند اقامتگاه بوم‌گردی ایجاد کنند می‌گوید:  ما شاید جز اولین نفرات در ساری بودیم که اقدام به راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی کردیم، در آن زمان که این کار را انجام می‌دادیم نمی‌دانستیم که مردم به آن علاقه‌مند می‌شوند اما خیلی علاقه نشان دادند حتی فکر نمی‌کردیم که مردم ساری هم تا این حد برای اقامت در اینجا رغبت نشان دهند، اما از همین شهر ساری هم مهمان‌های زیادی برای حضور در خانه‌مان داشته‌ایم.

این کار، کار سخت و پراسترس و وقت‌گیری است، باید تمام وقت درگیر این کار باشید، در تعطیلات که باید یکسره در اقامتگاه باشیم چراکه همه روزه مهمان داریم، کسانی که می‌خواهند این کار را انجام دهند باید علاقه‌مند به آن باشند و همچنین باید علاقه به آداب و رسوم گذشته نیز داشته باشند، اگر خانه قدیمی دارند و احساس می‌کنند که این خانه به درد این کار می‌خورد به نظرم خوب است که این کار را انجام دهند، ما با ایجاد این اقامتگاه برای 5 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی کرده‌ایم و همینطور اشتغالزایی به صورت غیرمستقیم نیز داریم.

در حال حاضر خیلی از افراد به این کار علاقه‌مند شدند و این امر در روستا باعث می‌شود که جوانان بیشتر به سمت روستا بیایند و این اطمینان را پیدا کنند که در روستا نیز شغل برای آنها وجود دارد.

در روستای ما دو اقامتگاه بوم‌گردی در حال احداث است که یکی از آنها خانه‌ای قدیمی است و این کار می‌تواند نقش خوبی در جذب بیشتر گردشگر و استفاده از مزیت‌های آن برای روستا داشته باشد.

البته رفتار خوب با مردم مهم‌تر از آن است که یک خانه عالی و خیلی زیبا داشته باشیم، رفتار در این کار بسیار مهم است و اینکه طرف مقابل در اقامتگاه ما آرامش و آسایش داشته باشد و این نکته از همه مهم‌تر است.

*مشکلات روستا

خانم بابایی از مشکلات روستا و  انتظارش از مسؤولان می‌گوید: از مسؤولان می‌خواهم که امکانات روستا را بیشتر کنند، ما در روستای‌مان دچار مشکل آب هستیم، زمان‌هایی آب در طول روز قطع می‌شود، در برخی مواقع شاید تا چند روز آب قطع باشد، همچنین مسیرهای جاده منتهی به روستا هم کمی مشکل دارد که انتظار داریم تا آن را بهسازی کنند تا برای عبور و مرور گردشگران مشکل ایجاد نشود.

همینطور برای تابلویی که می‌خواهیم در مسیر برای نشان دادن و یا آدرس اقامتگاه نصب کنیم، همکاری لازم را داشته باشند، خیلی خوب است اگر بروشورهایی را تهیه کنند و به گردشگرانی که به شهرستان ساری می‌آیند، بدهند تا از این مکان‌ها و جاذبه‌های دیگری که در روستاهای دیگر وجود دارد، مطلع شوند و از آنها دیدن کنند، البته از صندوق کارآفرینی امید تشکر می‌کنم که برای کارمان وام در اختیار ما گذاشته است و از ما حمایت کردند.

وی در پایان می‌گوید: ما حدود سه سالی است که این اقامتگاه را دایر کردیم اما در ادامه بیماری کرونا و شرایط و محدودیت‌های مربوط به آن باعث شد تا کمی کارمان از رونق بیفتد اما امیدواریم که به زودی این بیماری در جهان ریشه‌کن شود تا به یاری خدا و به خوبی و خوشی مانند گذشته از مهمانان خود پذیرایی کنیم.

خانه‌ی قدیمی ۸۰ ساله‌ای که می‌رفت ویران شود، اکنون مکانی برای تفریح و گذراندن اوقاتی خوش برای همه هموطنان و حتی خود هم‌شهری‌هایمان شده است، خانم بابایی نه تنها با این کار خانه خود را سرپا نگهداشته‌ و اقتصاد خود را بهبود بخشیده‌ بلکه روستاییان را هم از مزیت‌های ورود مسافر و گردشگر بهره‌مند کرده‌ است. این انتظار از مسؤولان می‌رود که با اقدامات لازم در جذب گردشگر بیشتر در این مناطق، یاری‌گر این افراد باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *