امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-06
اشتراک گذاری:

مازندران بر روی سفره زیرزمینی و نالان از کمبود آب

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، همواره تصور ما از پاییز و زمستان پرآبی و وفور آب و باران بوده است اما گویا کم‌آبی در سال‌های اخیر دیگر تابستان و زمستان و فصل گرم و سرد نمی‌شناسد و با توجه به کاهش بارش باران عدم‌مدیریت صحیح منابع آبی، هدررفت آب و… شاهد کم‌آبی‌های متعدد در نقاط مختلف کشور و از جمله استان مازندران و به خصوص شرق مازندران هستیم.

شرق مازندران در سال‌های اخیر همواره از کمبود آب  رنج می‌برده و تنش آبی آن به دفعات توسط مسؤولان امر هشدار داده شده است و بر مدیریت منابع آبی، جلوگیری از هدررفت آب‌، صرفه جویی تاکید شده و  تلاش برای حفر چاله‌های جدید توسط مسؤولان مربوطه در دستور کار بوده، اما همچنان شاهد کمبود آب، تنش آبی و قطع مکرر آب در برخی نقاط شرق مازندران هستیم که موجب کلافگی شهروندان و روستانشینان شده است.

* کلافگی قطع آب مردم نکا بدون اطلاع قبلی

میرزاپور یکی از شهروندان نکایی با اشاره به اینکه در پاییز امسال قطع مکرر آب در ساعات مختلف شبانه روز و به خصوص در شب در منطقه دوگنبدان زندگی مردم را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه دوگنبدان و منطقه آرامگاه از جمعیت بالایی در شهر نکا برخوردار است و همواره از قطع مکرر آب به مسؤولان‌گفته‌ایم، به خبرنگار فارس گفت: مسؤولان قول پیگیری دادند اما در عمل چیزی مشاهده نشد.

این شهروند نکایی افزود: استمرار قطعی‌های آب شرب از فصل تابستان به فصل پاییز همچنان ادامه داشته و اگر تلاشی انجام شده محسوس نبوده است و در زندگی ما اثرگذار نبود چرا که همچنان قطع آب وجود دارد و باید فکر اساسی در این بخش انجام شود.

قنبری از شهروندان نکایی در منطقه نودهک نکا هم از قطع مکرر آب گلایه دارد و می‌گوید؛ در همین ساعت صبح دوشنبه ۵ دی ماه که با شما صحبت می‌کنم آب آشامیدنی و مصرف خانگی ما قطع است و حداقل یک تا دو ساعت این روال ادامه دارد و در واقع با قطع آب زندگی و پخت و پز ما عملا قطع می‌شود و نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

وی می‌گوید: نه از قبل اطلاع می‌دهند و نه ساعت مشخصی وجود دارد و در اوج کار منزل با قطعی آب مواجه می شویم و شست و شوی و پخت و پز و زندگی ما به مخاطره افتاده است و انتظار است که مسؤولان در این راستا با جدیت و نگاه رئوفانه برای گره‌گشایی کار مردم وارد عمل شوند.

* قطع آب دامن‌گیر کل جامعه کم‌مصرف و پر مصرف

غلامی از شهروندان بهشهری هم با گلایه مندی از قطع مکرر آب در مناطق مختلف بهشهر اظهار کرد: براساس اعلام آبفا قرار بود که قطع آب در پاییز امسال برای مشترکان پرمصرف باشد اما دامن‌گیر کل جامعه شده است.

وی به خبرنگار فارس گفت: تقریبا در تمام‌نقاط شهر می‌توانی قطع آب را در ساعات مختلف شاهد باشید و با این اوضاع و احوال اینکه امسال میزان بارندگی به حد نصاب نرسید و کمبود ذخایر سدها جبران نشد، باید همچنان شاهد این قطع آب باشیم.

وی یادآور شد: مسؤولان باید در این بخش با توجه به شرایط شرق مازندران و تنش آبی که در سال‌های مختلف گذشته وجود داشته وارد عمل شوند و فکری برای مردم بکنند و برای برون رفت از این مشکل با حفر چاه چاره‌اندیشی کنند چرا که بر روی سفره زیرزمینی در شمال کشور قرار داریم اما نالان از کمبود آب هستیم.

غلامی گفت: پاییز که باران خوبی نداشتیم و باید ببینیم که با بارش‌های زمستانی مشکل برطرف می‌شود یا نه و یا اینکه باز هم قطعی آب مختص مشترکان پرمصرف است یا دامان کل جامعه را خواهد گرفت.

*سختی آب گلوگاه معضل دائمی

فضل‌علی از شهروندان گلوگاهی هم مهمترین معضل آب گلوگاه را در کنار تکرار دفعات قطع آب در شبانه روز، سختی آب بالا و وجود املاح در طول سال دانست و به خبرنگار فارس گفت: ناچاریم برای کم کردن املاح اضافی از دستگاه تصفیه آب استفاده کنیم که خود بسیاری از املاح مفید را هم از بین می‌برد اما چاره‌ای نداریم و برای حفظ سلامت خود و خانواده ناچاریم.

* آبگیری سد گلورد راه حل رفع مشکلات کمبود آب شرق مازندران

غلامرضا شریعتی نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی هم بارها اولویت اول برای رفع مشکل کم آبی شرق مازندران را آبگیری کامل و راه اندازی سد گلورد تا سال آینده و قرار گرفتن در مدار تولید و رهاسازی آب آشامیدنی برای شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه اعلام کرده است.

وی بر این باور است که سرمایه‌گذاری در هر بخشی اگر بدون در نظر گرفتن منابع آبی باشد، هدر رفت سرمایه است و بارها در این راستا به وزیر و مدیرعامل آب و فاضلاب کشور برای تخصیص اعتبارات بیشتر برای تکمیل سد گلورد رایزنی کرده تا بتوان با آبگیری کامل سد گلورد مشکلات ناشی از کمبود و تنش آبی شرق مازندران را برطرف کرد.

*نیاز ۱۳۸ میلیاردی برای رفع مشکل پروژه‌های نیمه تمام بهشهر

علی اصغر میرزایی فرماندار بهشهر در ماه‌های اخیر در نشست با مدیرعامل آب و فاضلاب کشور با اشاره به تنش‌های آبی در شهرستان بهشهر و وضعیت را حاد دانست و خاطرنشان کرد: تامین و تکمیل پروژه‌های آبرسانی در شهرستان بهشهر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای رفع مشکل پروژه‌های نیمه تمام در شهرستان بالغ بر ۱۳۸ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

نماینده عالی دولت در بهشهر افزود: مطالبات جدی ما در بخش آب، حفر و تجهیز چاه، تکمیل ایستگاه پمپاژ و اصلاح و توسعه شبکه به طول ۴ کیلومتر و مطالعه منبع آب آشامیدنی و خط انتقال و لوله گذاری برای خلیل شهر است.

*آب شیرین کن گلوگاه گامی مهم برای رفع مشکلات آبی گلوگاه بود

فرماندار گلوگاه هم با اشاره به اینکه مشکلات آبی در گرو رعایت الگوی مصرف و مدیریت منابع آبی است، به خبرنگار فارس گفت: در رفع کم کردن سختی آب گلوگاه و تامین آب شرب مناسب برای شهروندان اقدامات خوبی انجام شده و تلاش داریم تا با به حداقل رساندن مشکلات ، یاری‌گر مردم باشیم.

مهدی داودی افزود: پروژه بزرگ آب شیرین کن گلوگاه با اعتبار ۵ میلیارد تومان در سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده و بخش اعظمی از مشکلات برطرف شده است و مابقی مشکلات هم در حال پیگیری است.

وی یادآور شد: در بخش آب کاستی‌های مختلفی وجود دارد و با توجه به اعتبارات محدود و افزایش هزینه‌ها و کارهای به جامانده در دست انجام است و در بخش شبکه فاضلاب شهری هم با اعتبارات مناسب زمین خریداری و تفاهم نامه منعقد شده است و در این بخش هم برای رفع مشکلات شهروندان اقدام شود.

* قطع مکرر آب شهروندان نکایی به حداقل رسید

رئیس شورای اسلامی شهر نکا هم یادآور شد: مشکلات قطع آب مکرر شهروندان نکایی از معضلات شهروندان بود که به حداقل رسیده است.

سیداسماعیل میری به خبرنگار فارس گفت: در بحث آب شرب شهروندان در مناطقی از شهر نکا همچون علمیه، دو گنبدان، آرامگاه و.. دچار مشکل و کمبود و قطعی بلندمدت بودند که با همکاری آبفا بسیاری از مشکلات رفع شده  و اکنون قطع آب به حداقل رسیده است و تلاش داریم که این حداقل هم برطرف شود که نیازمند همکاری مردم در صرفه جویی مصرف آب هم هستیم.

* کاهش ۳۳ درصدی بارش باران در پاییز امسال و تکرار کم آبی

بر اساس اعلام هواشناسی مازندران از مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور میانگین بارش سه ماهه فصل پاییز سال زراعی جاری استان مازندران حدود ۱۳۷ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۲۰۵ میلیمتر بوده، حدود ۳۳ درصد کاهش داشته است.

بنابر این گزارش میانگین بارش پاییزی امسال نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۲۲۲ میلیمتر بوده نیز حدود ۳۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش فارس، همیشه بر این باور بودیم که طبق قاعده همیشگی با تغییر فصل و از فصل گرم به سرد رسیدن با کاهش مصرف آب روبرو باشیم اما امسال و در سال‌های اخیر انگار قرار نیست چنین قاعده‌ای همیشگی باشد، چراکه کشور با مشکلاتی همچون کاهش بارندگی و کمبود در ذخایر سدها روبرو است و بنابراین در فصل سرد هم باید با صرفه جویی و مدیریت مصرف گذران زندگی کنیم و البته مسؤولان هم باید در این بخش در راستای حفر چاه‌ها و افزایش منابع آبی جدید تلاش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *