امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-09
اشتراک گذاری:

دسترنج باغداران مازندران در جیب دلالان

نوبرانه هایی که کام مردمان ایران و جهان را شیرین می‌کند اما برای باغداران مازندران سودی ندارد.

برداشت پرتقال، یاقوت باغ‌های مازندران به نیمه رسید و باغداران بخشی از محصول را روانه بازار کردند و حجم زیادی از تولیدات را در انبارهای خانگی و یا سورتینگ ها ذخیره کردند به امید آنکه با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

سود کشاورزان به جیب دلالان می‌رود

باغداران مازندران امسال چوب فراوانی تولید را خوردند و به رغم کیفیت محصول و میزان تولید عالی مرکبات، اما نرخ محصول همچنان بر مدار چهار تا هفت هزار تومان در باغات می چرخد و نه تنها کشاورزان سود نکردند بلکه هزینه‌هایشان سر به سر تأمین شد.

اوضاع باغداری در مازندران هر سال بر همین پاشنه می چرخد؛ یا آفات و سرما لطمه می‌زند یا دلالان رنج باغدار را افزون می‌کنند.

امسال هم همانند دیگر سال‌ها، قرار است نوبرانه های مازندران در شب عید کام ایرانیان را شیرین کند اما هنوز بخشی از طلب سال گذشته باغداران پرداخت نشده است.

غلامعلی جوادی، باغدار مازندرانی که در حال برداشت پرتقال‌های باغش است، با انتقاد از پایین بودن قیمت‌ها، گفت: همچنان نرخ‌های پیشنهادی تا مرز هفت یا هفت هزار تومان دور می‌زند و عملاً باغداران به کارگران واسطه‌ها تبدیل شده‌اند.

دسترنج باغداران مازندران در جیب دلالان/ کشاورزان حمایت شوند

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امسال کیفیت محصول و مرکبات عالی است اما قیمت ندارد، گفت: مجبوریم پرتقال‌ها را برداشت کنیم تا شاید در آستانه عید و رونق بازار بتوانیم به پولمان برسیم و محصول را بفروشیم.

وی با انتقاد از وضعیت تنظیم بازار و بازاریابی محصولات باغی و کشاورزی گفت: باغداران و کشاورزان هرسال با مشکلات قدیمی و دیرینه روبرو هستند و برنامه ریزی های مسئولان عملاً نتیجه بخش نیست.

۱۱۳ هزار هکتار باغ مرکبات در مازندران وجود دارد که پیش بینی‌های متولیان امر حکایت از تولید دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن پرتقال است و هر سال ۳۰ تا ۴۰ هزار تن آن برای تنظیم بازار شب عید خریداری و ذخیره سازی می‌شود.

همچنان ۳۰ میلیارد تومان طلب داریم

سال قبل نیز باغداران مازندران بخشی از مرکبات شب عید کشور را تأمین کردند اما هنوز ۳۰ میلیارد تومان از مطالبات آنان پرداخت نشده است. این درحالی که سورتینگ داران و باغداران برای تأمین سرمایه در گردش دچار مشکل هستند.

محمدرضا شعبانی، مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به طلب ۳۰ میلیارد تومانی باغداران از دولت بابت فروش پرتقال شب عید گفت: این وضعیت درحالی است که سورتینگ دار و باغداران برای دریافت تسهیلات و سرمایه در گردش باید ضمانت‌های مختلفی ارائه دهد و پرداخت مطالبات از سوی دولت می‌تواند گره از مشکلات آنان باز کند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه امسال نیز برای تنظیم بازار شب عید خرید مرکبات انجام می‌شود، گفت: هرچند خود را وابسته به بازار شب عید نخواهیم کرد ولی این خرید در تنظیم بازار و رونق آن تأثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به کیفیت بالای محصولات باغی از جمله مرکبات گفت: امیدواریم طی ماه‌های آینده وضعیت بازار خوب و پررونق شود ولی اکنون پرتقال روی درخت بین پنج تا شش هزار هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران از باغدارانی که توانایی ذخیره سازی و انبار مرکبات رادارند خواست نسبت به این کار اقدام کنند و افزود: باید محصول را به تدریج روانه بازار کرد تا از فشارها کاست.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های برای فروش مرکبات در استان گفت: در این نمایشگاه‌ها پرتقال با قیمت مناسب به مصرف کننده عرضه می‌شود.

برداشت مرکبات و نوبرانه های باغی در مازندران از مهرماه شروع شد و باغداران بعد از چیدن نارنگی و کیوی به سراغ پرتقال‌ها رفتند و تاکنون نیمی از پرتقال برداشت و بخشی از آن ذخیره سازی و انبار شده است.

امسال با وجود آنکه وضعیت تولید مرکبات در باغات استان مطلوب بود اما نرخ آن نسبت به سال‌های قبل کمتر است و سودی دست باغداران را نخواهد گرفت و در این شرایط همه امیدها به برنامه‌ها و تدابیر و دست دولت و چشم باغداران به قلم و امضای دولت دوخته شده است.

دسترنج باغداران مازندران در جیب دلالان/ کشاورزان حمایت شوند

حسن عنایتی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به برداشت نیمی از مرکبات استان اظهار داشت: بخشی از محصول عرضه و بخشی دیگر انبار و ذخیره شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امسال سال آور و خوبی از نظر کمیت و کیفیت پرتقال به شمار می‌رود، گفت: مازندران میوه شب عید ۱۷ استان کشور را در روزهای پایانی سال تأمین می‌کند.

وی با اشاره به افزایش عملکرد تولید در باغات گفت: میزان تولید به طور میانگین در باغات حدود ۱۰ درصد رشد یافته است و هیچ نگرانی برای تأمین میوه در بازار شب عید نداریم.

لزوم صادرات محصول مرکبات مازندران

عنایتی با اشاره به آنکه بازارهای هدف صادراتی نیز برای مرکبات استان طراحی شده است، درباره صادرات به چین گفت: هنوز محصول به چین ارسال نشده است ولی به کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر قطر و روسیه محموله‌هایی ارسال شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ایجاد و تقویت صنایع تبدیلی را برای تنظیم و تعادل در بازار مرکبات را ضروری دانست.

حمایت از تولیدکنندگان از جمله برنامه‌های دولت در راستای تنظیم بازار به شمار می‌رود و تقویت شبکه‌های تعاونی و اتحادیه‌های روستایی برای خرید محصولات باغی باید شتاب بیشتری گیرد تا کام باغداران نیز در ماه‌های پایانی سال و شب عید شیرین از تولید شود.

نبود انبارهای استاندارد و فسادپذیری مرکبات از تهدیدات فراروی است و هرسال بخش قابل توجهی از پرتقال پیش روی باغداران و در انبارها به ضایعات تبدیل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *