امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-31
اشتراک گذاری:

تولید ترشی خانگی با سرمایه کم و پول خوب

یکی از چاشنی هایی که در فصل سرما بر سر سفره های ما ایرانیها به وفور دیده می شود استفاده از انواع ترشی های خانگی و صنعتی است. خانمهای خانه دار میتوانند از این فرصت سرد برای داشتن درآمدی داغ استفاده کنند.

تهیه ترشی در منزل و ارائه آن به بازار نیز رونق فراوانی گرفته است چرا که این شاخه از مشاغل خانگی مزایای زیادی دارد. از جمله سرمایه اولیه بسیار کمتر و همچنین نداشتن محدودیت های از نظر نگهداری و اینکه مانند غذاهای که در منزل طبخ میشوند نیاز نیست که شما روزانه آنها را به فروش برسانید بسیار مقرون به صرفه تر و آسان تر خواهد بود.

اگر قرار باشد بین ترشی های صنعتی و خانگی یکی را انتخاب کنید مسلماً ترشی های خانگی انتخاب هر ایرانی است.

تُرشی

ترشی یکی از همراهان همیشگی سفره های ما ایرانی هاست . شاید شنیده باشید که ترشی انداختن به دست بعضی از خانم ها خوش مزه تر از بقیه می شود اما باید بگوییم که هر کاری که با عشق انجام شود قطعا خروجی عالی خواهد داشت. از آنجایی که ترشی در انواع متفاوت طرفداران فراوانی دارد و شما در همه فصول سال میتوانید از مواد اولیه تازه ترشی های مختلف تهیه کنید این شغل بسیار متنوع بسیار پر درآمد و به نسبت شغل آسانی است.

فرایند ترشی گذاشتن برای نگهداری از مواد خوراکی و بهرهگیری از آنها در فصلی به جز فصل برداشتشان بوجود آمد.
از مواد خوراکی ترشی شده در مسافرتهای طولانی، به ویژه مسافرتهای دریایی استفاده میشد. پیش از اختراع موتور بخار، گوشت گاو و خوک نمک سود شده، خوراک ملوانان بهشمار میآمد. البته امروزه افراد، نه تنها به دلیل نگهداری از مواد خوراکی، بلکه به دلیل لذت بردن از مزه انواع ترشی، اقدام به ترشی گذاشتن میکنند.

تهیه ترشی خانگی

در ایران انواع ترشی های مختلفی مثل: ترشی کلم قرمز، لیته، ترشی میوهجات، ترشی مخلوط و… درست میکنند.
پس شما در درست کردن ترشی محدودیتی ندارید و میتوانید از هر میوه و سبزیجاتی برای درست کردن ترشی در خانه استفاده کنید.

تهیه ترشی راحت است به این ترتیب که همه ی سبزیجات را باید بشویید و در اندازه های دلخواه خرد کنید سپس داخل ظرفی ریخته و سرکه را هم روی آنها بریزید و در مرحله ی آخر به آن ادویه ها را هم اضافه کنید. و منتظر بمانید تا ترشی آماده خوردن شود.

  • دقت کنید که ابتدا باید تمامی مواد خرد شده را با هم مخلوط کرده و بعد داخل ظرف بریزید.
  • سرکه باید به اندازه ای باشد که روی مواد را کامل بپوشاند.

تهیه و فروش ترشی خانگی

برای شروع به کار در زمینه کسب درامد با ترشی خانگی شما نیاز به سرمایه اولیه بسیار محدودی دارید و میتوانید با هزینه کم در ابعاد کوچک کارتان را شروع کنید و پس از اینکه مشتری های شما زیاد شد کم کم با درآمد حاصل از کارتان به آن رونق ببخشید.

نکته بسیار مهم و اقتصادی برای شما این است که در تهیه ترشی شما میتوانید بسیاری از مواد را از قبل خودتان آماده کرده و به جای تهیه آن از بازار و صرف هزینه از محصول خودتان استفاده کنید برای مثال شما میتوانید به راحتی در فصلی که انگور و یا سیب زیاد میباشد و قیمت آن مناسب است اقدام به تهیه سرکه سیب و یا انگور نمایید و در انداختن ترشی از آن استفاده کنید.

پیشنهاد من به شما این است که حتما نسبت به تهیه سرکه سیب و انداختن ترشی با این سرکه اقدام کنید چرا که خواص این سرکه بی نظیر است و مطمئن باشید مشتری های فراوانی دارد .

کسب درآمد با ترشی های خاص

استفاده از ادویه در ترشی همان فوت و فن طلایی است که میتواند نتیجه کار شما را فوق العاده بکند.
در تهیه ادویه نیز شما میتوانید به صورتی خانگی اقدام کنید و برای انواع مختلف ترشی ادویه مناسب را تهیه کنید
ادویه های که معمولا در ترشی استفاده می شوند عبارتند از :
نمک ، فلفل سیاه ، فلفل قرمز ، زردچوبه ، گلپر ، میخک و … که شما میتوانید با تهیه ترکیبات مختلف از آنها طعم و عطر بی نظیری به ترشی هایتان بدهید.
به دست آوردن فرمول ترکیب این ادویه ها برای انواع مختلف ترشی با تجربه کاری و تست کردن و آزمون و خطا حاصل می شود استفاده از تجربیات دیگران را فراموش نکنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی

گل کلم، برگ کلم، سبزی معطر خرد شده، فلفل دلمه ای، کرفس، هویج، لوبیا سبز، سیر ، فلفل سبز تند، بادمجان، پیاز، سیب زمینی ترشی و سرکه

معمولاً سبزی ترشی هفت نوع معطر است که به هفت سبزی معروف است، اما می توانید بر حسب سلیقه خود سبزی ها را انتخاب کنید. این هفت نوع سبزی عبارتند از: شوید، نعناع، جعفری، مرزه، گشنیز، ترخان و ریحان.

ادویه های ترشی:

نمک، میخک، فلفل سبز، فلفل قرمز، فلفل سیاه، شوید خشک، زنجبیل، سیاه دانه، گلپر، هل، زیره، نعناع خشک، پودر خردل، زردچوبه، موسیر، ادویه ترشی، برگ مو، برگ آلبالو و… که به ترشی طعم و عطری دلپذیر می دهند.

روش خاص درست کردن ترشی

در خصوص مواد اولیه و تهیه انواع مختلف ترشی در ایران انواع آن بسیار متنوع بوده و حتی در هر منطقه ذائقه اهالی با یکدیگر بسیار متفاوت است برای مثال در شمال ایران استفاده از سیر و در جنوب ایران استفاده از فلفل در تهیه ترشی بسیار بیشتر از مناطق دیگر است اما در حالت کلی شما از هر ماده اولیه ای مانند گل کلم ، کلم قرمز ، بادمجان و یا حتی انواع میوه جات ترشی تهیه کنید فقط کافیست این مواد را تهیه کنید بشویید در ظرف مناسب بریزید و ادویه و سرکه لازم را به آن اضافه کنید.

دو تا نکته مهم در نگهداری از ترشی وجود دارد اول اینکه وجود آب در ترشی موجب ایجاد کپک در آن می شود پس اگر مجبور به استفاده از آب در ترشی هستید حتما آب جوشیده خنک شده استفاده شود و دیگر اینکه حتما در جای خنک نگهداری شود اگر جای ترشی مرتب سرد و گرم شود محتویات ترشی نرم میشود.

نکات کسب درآمد با ترشی خانگی

اما آنچه که در این کسب و کار از هر مسئله ای مهم تر است رعایت بهداشت در محیط کار و در حین فرایند تولید ترشی میباشد مطمئن باشید که اگر فکر کنید که مشتری شما یکی از عزیزانتان است و دارید برای افراد خانواده خود ترشی تهیه می کنید آنجاست که از رعایت حتی معمولی ترین و پیش پا افتاده ترین مسائل بهداشتی نیز فروگذار نخواهد کرد و این به مال شما برکت ، به وجدانتان آرامش و به کسب و کارتان رونق خواهد داد.

نگهداری ترشی ها

هر ماده شناور در سطح ترشی یا سرکه باید فوراً برداشته شود.
وجود آب در ترشی موجب کپک زدن آن میشود پس مواد را بعد از شستشو در ظرف نریزید و بگذارید آبشان کشیده شود.
ظروف ترشی باید در جای خنک نگهداری شوند. (اگر محل ترشی سرد و گرم شود محتویات ظرف نرم میشوند.)

ترشی خوب، زمان می خواهد

مصرف کنندگان ترشی می تواند کیفیت و مزه ترشی چندساله را با ترشی های تازه تشخیص دهد. بدون گذر زمان، ترشی اصطلاحا جا نمی افتد و آن چیزی که باید بشود نخواهد شد.

در هر کسب و کاری حتی کسب و کارهای نوآورانه که پتانسیل توسعه سریع را دارند نیز یک محور کلیدی زمان می باشد. گذر زمان تصمیمات و استراتژی های خوب و بد را از هم جدا می کند. ایده های مناسب و نامناسب را تمیز می دهد و به ما نشان می دهد کار درست کدام است. هر کسب و کاری برای اینکه به جایی برسد نیاز به زمان دارد. البته این به معنای آن نیست که دست روی دست بگذاریم و فقط صبر کنیم. در درون ظرف ترشی که در گوشه ای راه شده هم فعل و انفعالات شیمیایی در جریان است.

ترشی یعنی دقت به جزئیات

تولید ترشی زمان و حوصله می خواهد. میوه و تره باری که تبدیل به ترشی می شود باید درست انتخاب شده باشد، خوب شسته شود و سرکه ی مورد استفاده هم سرکه ای مرغوب باشد. به اضافه آن انتخاب ادویه هم مهم است و مزه ترشی را تغییر خواهد داد. با اضافه کرده مقداری نعنا خشک، گلپر و … انواع ترشی را با مزه های متفاوت می تواند تهیه کرد.

فروش ترشی های خانگی

زمستان فصل ترشی است؛ پس در این فصل ترشی خرید هم بیشتر است.
برای شروع میتوانید ترشی های دست ساز خود را به اقوام، دوستان، همسایه ها و آشنایان بفروشید و اگر از کار خود راضی بودید میتوانید با مغازهداران صحبت کنید تا ترشی ها شما را بفروشند.

برای اینکه بتوانید راحت تر تولیدات خود را بفروشید سعی کنید ترشی های مرتب و تمیزی داشته باشید تا چشم خریدار را به خود جلب کند.

همیشه در این نوع کارها بازاریابی برای فروش مهمترین کار است اگر بازاریابی خوبی داشته باشید احتمال موفقیت شما هم بیشتر میشود.

درآمد فروش ترشی خانگی

اگر بتوانید ماهانه بیش از 1 میلیون فروش داشته باشد سود خالصی که کسب میکنید هم بیش از 800 هزار تومان است که میتواند باعث اشتغال 3 نفری شوید.

سرمایه لازم برای تولید ترشی خانگی

سرمایه لازم برای این کار باتوجه به قیمت روز انواع میوه جات و سبزی جات و همچنین نوع ظروف (شیشه ای یا پلاستیکی) و تعداد ظروفی که میخواهید ترشی بندازید متفاوت است.
ولی در کل برای شروع کسب و کار خانگی نیاز به سرمایههای هنگفتی ندارید.
برای ترشی انداختن میتوانید با 100 هزار تومان هم شروع کنید.

هر چقدر بیشتر سرمایه کنید و ترشی های بیشتری تولید کنید به همان نسبت سود و درآمد شما هم بیشتر میشود.

منبع: بیگ اینکام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *