امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-07
اشتراک گذاری:

عروسک سازی و درآمد میلیونی در دوران کرونا

این روزها که بسیاری از ما به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و در امان ماندن خود و خانواده مان مجبور هستیم زمان بیشتری را در خانه بمانیم و تنها برای کارهای ضروری خانه را ترک کنیم، یکی از بهترین فعالیت ها کسب درآمد در خانه است. برای کسب درآمد در خانه کارهای زیادی می توان انجام داد. مانند فعالیت در بورس که البته نیاز به دانش و تجربه و همچنین سرمایه می باشد. اما یکی از مهم ترین فعالیت هایی که افراد خوش ذوق و باسلیقه به آن گرایش دارند صنایع دستی است.

عروسک سازی هنرمندانه ترین بیزینس خانگی

ساخت وسایل که با ذوق هنرمندانه شما هم در آمیخته است می تواند هم برای شما درآمدزایی ایجاد کند و هم تجربه شما را در حرفه مورد علاقه تان افزایش دهد. عروسک سازی یکی از شیرین ترین کارهایی است که خیلی از خانم ها به آن علاقه دارند و جذب آن می شوند. آموزش و یادگیری عروسک سازی هم در خانه کار خیلی سختی نیست به ویژه آن که بسیاری از خانم ها پیش زمینه کار خیاطی و الگو را دارند. اما در صورتی که خیلی به این کار وارد نیستید نگران نباشید. زیرا در اینترنت و وبسایت ها می توانید منابع آموزشی خوبی پیدا کنید. حتی با کمی جستجو در اپلیکیشن بازار هم برنامه مفیدی برای موبایل وجود دارد. در ادامه به سراغ چهار رشته بسیار پرطرفدار عروسک سازی در ایران می رویم و منبع آموزشی رایگان هر یک را نیز معرفی می کنیم.

عروسک های نمدی

عروسک نمدی همان گونه که از نامش پیداست از نمد ساخته می شود. نمد میراث هزار ساله قوم ترکمن می باشد. پارچه های نمد تار و پود ندارند و از فشرده شدن الیاف ساخته می شود. شیوه ساخته آن به صورت سنتی و دستی در بین قوم ترکمن هنوز هم بسیار متداول است که کاری بسیار سخت و طاقت فرسا محسوب می شود. امروزه در خانه هر ترکمنی که پا بگذارید حتما آثار دستباف با نمد را در آنجا خواهید دید.

پارچه های نمدی به دور دوزی نیازی ندارند و حتی کودکان هم در ساخت کاردستی به راحتی از آن بهره می برند. از ویژگی های عروسک های نمدی می توان به این موضوع اشاره کرد که معمولا دوخت لبه ها به وضوح دیده می شود. بنابراین ظرافت و رعایت فاصله های یکسان بین دوخت بسیار مهم است.

کچه دوزی و هنر عروسک سازی با کچه نیز زیرمجموعه نمدبافی محسوب می شود که در آن هنرمند به روشی بسیار خاص باید عروسک را بسازد. برای این که تصور بهتری از کچه دوزی پیدا کنید، تصور کنید که یک گوله پنبه در اختیار دارید که با شکل دادن به آن باید یک عروسک بسازید. در دالیدل و بخش عروسک سازی می توانید منابع آموزشی رایگان برای الگوی عروسک های نمدی را مشاهده کنید.

عروسک های پولیشی

عروسک پولیشی را می توان گفت تقریبا همه با آن آشنایی دارند و نیازی به معرفی ندارد. چرا که تقریبا همه با آن آشنا هستند. چرا که عروسک های خرسی که در روز ولنتیان مبادله می شود عروسک پولیشی است. عروسک های پولیشی عروسک هایی اند که پوست بدنه آنها از پارچه ای نرم که از جنس پنبه و یا حریر می باشد، ساخته می شود. البته پارچه های مختلفی در بازار وجود دارد که ویژگی مهم نرم و مخملی بودن را دارند که می توان از آنها نیز استفاده کرد. درون عروسک پولیشی هم از مواد نرم مثل پلی استر و یا پشم شیشه پر می شود. منابع آموزشی الگوی عروسک پولیشی را با کلیک بر روی آن می توانید مشاهده کنید.

عروسک های بافتنی

عروسک های بافتنی یا عروسک های کاموایی همان گونه که از نام آنها مشخص است عروسک هایی هستند که با قلاب و میله و کمی کاموا ساخته می شوند. البته عروسک های کاموایی نیازی به قلاب بافی ندارند و تنها با کمی کاموا و ذوق هنری ساخته می شود. اما در عروسک های بافتنی یا به بیانی بهتر در عروسک بافی، عروسک ساز باید قلاب بافی بلد باشد و بتواند بدنه و پوست رویه عروسک را ببافد و در انتها هم درون آن را با مواد مناسب پر کند. عروسک بافی هم در بین عروسک سازان پس از عروسک روسی بیشترین محبوبیت را دارد. در دالیدل و بخش عروسک سازی منابع آموزشی مانند کانال تلگرامی برای آموزش عروسک بافی معرفی شده است.

عروسک های روسی

آخرین عروسکی که بررسی می کنیم محبوب ترین هنر در رشته عروسک سازی بین هنرمندان ایرانی محسوب می شود. عروسک روسی برای اولین بار در مجموعه ای به نام تیلدا معرفی و آموزش داده شد. تیلدا نام یک پکیج یا مجموعه آموزشی خیاطی است که در آن الگوهای خیاطی و لوازم خیاطی مانند نخ و سوزن هم وجود دارد. این مجموعه آموزشی از سال 1999 توست خانم تون فینانچر در نروژ شروع به تولید شد. البته امروزه این مجموعه به 18 زبان دنیا ترجمه شده و صادر می شود. عروسک روسی برای اولین بار در این مجموعه آموزشی معرفی و آموزش داده شد.

ویژگی خاص این عروسک ظاهر اوست که به شکلی عامدانه تمام اجزای صورت او به جز چشم ها نادیده گرفته می شود.البته بعضی از هنرمندان با ذوق خود کمی تغییرات در ظاهر عروسک های دستساز خود داده اند. مثلا گونه های عروسک را برجسته تر می سازند که در نوع خود به آن زیبایی خاصی می دهد. بعضی از عروسک ساز ها نیز قد و ارتفاع عروسک را کوچک تر از حد معمول و پهنای او را بیشتر می گیرند که می توان به آنها عروسک های مینی روسی گفت. در دالیدل یکی از پکیج های آموزشی تیلدا، به همراه آلبومی از تصاویر و همچنین الگوهای عروسک روسی وجود دارد که برای استفاده عموم رایگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *