امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

نیروگاه نوشهر ؛ حکایت احیای یک طرح فراموش شده

به گزارش ایرنا ، کار ساخت این نیروگاه سال ۱۳۸۶ با پیش بینی اعتباری کاغذی بالغ بر ۲۲۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی با مشارکت بخش خصوصی در زمینی به گستره حدود هشت هکتار در ضلع جنوبی کمربندی نوشهر آغاز شد.

هدف از ساخت این طرح ملی افزایش ظرفیت تولید انرژی ، ایجاد بستر اشتغال ، تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق ،  کمک به افزایش پایداری شبکه ، بهبود ولتاژ ، تشویق ، حمایت و جذب سرمایه گذاری غیردولتی در بخش نیروگاهی و پاسخ به نیاز روزافزون مصرف برق ناشی از گسترش صنایع ، توسعه کشاورزی و مصارف عمومی و خانگی اعلام و برای اتمام آن زمانبندی سه ساله تعیین شده شده بود.

اگر چه ساخت ابنیه نیروگاه پس از کلنگ زنی قرار بود با سرعت پیش بینی شده در برنامه زمان بندی به جلو برود ، ولی اندک زمانی پس از شروع کار همه تلاش ها برای تامین تجهیزات به دیوار سخت تحریم های ظالمانه ناشی از ممنوعیت ورود تجهیزات نیروگاهی برخورد تا کلنگ این طرح ملی از داخل خاک بیرون نیاید و به مرور زمان در میان صدها طرح نیمه تمام دیگری که در مازندران از گذشته به یادگار مانده بود ، گم شود.

فراموشی این طرح تا سال ۹۵ ادامه یافت تا این که برنامه جامع اقدام مشترک با نام اختصاری « برجام » میان جمهوری اسلامی و طرف های خارجی به امضاء رسید و فروپاشی دیوار تحریم ها شروع شد. از آن پس بود که احیای این نیروگاه در دستور کار قرار گرفت و تامین تجهیزات فنی و مهندسی از خارج و واردات آن به یک اولویت مهم تبدیل شد. در همان سال وزیر وقت نیرو و استاندار مازندران از محل اجرای طرح بازدید کردند و دستور شروع دوباره کار با نگاه اولویتی دولت برای خرید و تامین تجهیزات استارت دوباره خورد.

یکی از اقدامات صورت گرفته پس از بازدید وزیر وقت از محل نیروگاه نوشهر در آن زمان ، تزریق ۱۷۵ میلیون یورو با حمایت دولت از محل صندوق توسعه ملی بود که باعث شروع مجدد عملیات اجرایی این طرح و باز شدن راه خرید و ورود تجهیزات شد.

با تزریق این اعتبارات و همچنین خرید و انتقال تجهیزات نیروگاهی از کشور ایتالیا که تا قبل از سال ۱۳۹۵ به خاطر تحریم های ظالمانه میسر نبود ، کار سرعت گرفت . یکی از تدابیر به کار رفته در احیای طرح هایی مانند نیروگاه نوشهر در کشور پس از امضای برجام ، اولویت بندی درست و اصولی مسئولان و دستگاه های ذیربط بود تا بتوانند از فرصت طلایی امضای برجام و فروریختن دیوار بلند تحریم های ظالمانه بیشترین و موثرترین بهره گیری در کوتاه ترین زمان گرفته شود. خرید تجهیزات نیروگاه نوشهر از کشور ایتالیا در کوتاه ترین زمان با تامین ارز مورد نیاز از یک سو و بارگیری آن در کشتی و وارد کردن آن به داخل کشور از طریق دریای سیاه و دریای خزر و تخلیه در بندر نوشهر ، برنامه حساب شده ای بود که توانست طرح در حال احتضار ملی را در کوتاه ترین زمان از دروازه مرگ بازگرداند.

با انتقال تجهیزات مورد نیاز به داخل استان ، کار نصب آنها نیز با شتاب هر چه تمام تر با حضور متخصصان خارجی و ایرانی آغاز شد تا اینکه واحد توربین گازی نیروگاه با قابلیت تولید ۳۱۰ مگاوات در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید و انرژی تولیدی آن شبکه سراسری شد.   

 نیروگاه نوشهر ؛ حکایت احیای یک طرح فراموش شده

تولید انرژی در توربین گازی ادامه یافت و همزمان رفته و رفته کارها به سرعت پیش رفت به طوری که واحد بخار آن نیز با قابلیت حدود ۱۵۰ مگاوات در اسفند ماه سال ۹۹ در حالی که کشور یک سال تمام را در شرایط سخت کرونایی و دست و پنجه نرم کردن همزمان با تحریم های ظالمانه دوباره به سر می برد ، آماده افتتاح شود و با دستور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری به بهره برداری برسد.

تاکید ، تعجیل و تکمیل

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان های مازندران و گلستان که شرکتش متولی ساخت این نیروگاه بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سرنوشت آن را اینگونه نقل کرد :  اگرچه از زمان کلنگ زنی این طرح کارمطالعاتی ، کارشناسی ، دریافت مجوزها و  نیز پیش بینی های لازم اعتباری مورد نیاز از سوی مسئولان وقت انجام گرفته بود و حتی سرمایه گذار و مجریان این طرح ملی هم مشخص شده بودند ، ولی به دلیل برخی مشکلات از جمله تحریم ها و انجام نشدن مراحل اداری برای دریافت اعتبارات ارزی از محل صندوق توسعه ملی و معاهدات بانکی بین المللی ، عملا هیچ برداشتی برای شروع طرح انجام نشد.

حسین افضلی افزود : راه اندازی عملیات اجرایی طرح همواره مورد توجه بود تا جایی که بازدیدهای مختلفی از سوی مسئولان کشور از جمله معاون اول رئیس جمهوری و وزیر وقت نیرو از این پروژه انجام و بر ضرورت تداوم کارها و اجرای طرح تاکید شده بود ولی متاسفانه تحریم های ظالمانه و در پی آن منع واردات و گرانی چند برابری تجهیزات باعث شد تا عملیات اجرایی پیشرفت چندانی نیابد.

وی گفت : به دنبال امضای برجام از اواسط سال ۱۳۹۵ ، تکمیل این نیروگاه به عنوان یکی از اولویت های مهم دولت در تامین ارز و خرید و واردات تجهیزات در دستور کار قرار گرفت. در زمان آغاز اجرای طرح میزان اعتبار مورد نیاز حدود ۲۲۰ میلیون یورو برآورد و پیش بینی شده بوده ، ولی تحریم های ظالمانه و تورم سال های بعد سبب شد تا پس از امضای برجام با ارزیابی جدید میزان اعتبار مورد نیاز به ۲۶۰ میلیون یورو افزایش یابد.

او افزود : کاری که دولت گذشته از اولویت برای ادامه اجرای طرح و واردات تجهیزات انجام داد ، جبران تامین ارز مورد نیاز و حمایت از سرمایه گذار بخش خصوصی بود و به همین منظور هم مبلغ تامین ارز از محل صندوق توسعه ملی افزایش داده شد تا بتواند جبران کننده تبعات ناشی از تحریم های ظالمانه و گرانی تجهیزات باشد و یک بار دیگر طرح به صورت نیمه تمام به خاطر کمبود سرمایه متوقف نگردد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده برای ساخت این نیروگاه  با سرمایه گذاری  ۳۱۳ میلیون یورو  ساخته شده است که از این میزان ۲۱۵ میلیو یورو آن از محل صندوق توسعه ملی و بقیه نیز از محل آورده بخش خصوصی تامین و پرداخت شد.

با بهره برداری از این نیروگاه دستکم برای ۱۵۰ نیرو اعم از کادر متخصص ، نگهبان و خدماتی شغل مطمئن و پایدار تامین شده است.

رفع یک ابهام بی‌اساس 

یکی از مسایلی که در برخی رسانه ها و فضای مجازی در باره علت توقف ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی نوشهر نوشته و یا گفته شده بود ، وجود مشکلات زیست محیطی در مسیر اجرای طرح بود.منشاء طرح این ادعا مشخص نیست ولی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان معتقد است که این طرح اصلا مشکل زیست محیطی نداشت و احتمالا خلط مبحث شده است.

 نیروگاه نوشهر ؛ حکایت احیای یک طرح فراموش شده

افضلی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در این باره ، توضیح داد : این پروژه هیچ گونه مشکل زیست محیطی نداشت ، چرا که تمامی مجوزهای لازم از جمله زیست محیطی را قبل از آغاز عملیات اجرایی اخذ شده بود. احتمالا طرح این موضوع به دلیل اجرای خط انتقال از محل زمین های اشخاص بود که اعتراض آنان را در پی داشت و خوشبختانه این مشکل با رایزنی های انجام شده و ادای حق ذینفعان ظرف همان چند ماه اولیه برطرف شد.

البته ممکن است برخی از افراد در زمان تحریم ها به خاطر کتمان اثرگذاری این اقدام ظالمانه بین المللی بر طرح های توسعه ای کشور ، موضوع مشکل زیست محیطی را مطرح کرده باشند ، مستمسکی که در مازندران به خاطر شرایط خاص استان براحتی قابل توجیه و پذیرش است.

فهرست بلندبالای مزیت‌ها

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران در مورد مزیت های ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی نوشهر و نیروگاه های مشابه در مازندران نیز به خبرنگار ما گفت : اگرچه تولیدات انرژی این نیروگاه در جمع تولیدات برق سراسری به حساب می آید اما در مجموع مزیت های فراوانی هم برای مازندران بویژه غرب این استان به همراه دارد.

وی اظهار کرد : یکی از مزیت های این نیروگاه آن است که از لحاظ جغرافیایی در مکانی خوبی به عبارتی در نقطه میانی غرب این استان ساخته شده چرا که افت ولتاژ و فرکانس برق را در این خطه گردشگری تثبیت می کند به عبارتی روی فرکانس ۵۰ مگاوات نگه می دارد .

 نیروگاه نوشهر ؛ حکایت احیای یک طرح فراموش شده

افضلی ادامه داد : مورد دیگر آن که ساخت این نیروگاه در نزدیکی ایستگاه پست ۲۳۰ کیلوولت  است که این مقدار انرژی را به ۶۳ کیلوولت تبدیل می کند به طوری که بخش اطراف مناطق چالوس ، نوشهر ، رویان ، حوزه های روستایی حومه از این برق تغذیه می کنند بخشی هم روی شبکه ۲۳۰ کیلوولت تغذیه می شود و مقادیری هم در منطقه دانیال سلمانشهر که آن جا هم پست ۲۳۰ کیلوولت مستقر است ، شهرستان های اطراف مانند تنکابن ، عباس آباد و .. نیز از انرژی تولیدی این نیروگاه تغذیه می کنند.

این مسئول گفت : پیش از ساخت این نیروگاه هر گونه اتصالی شبکه به خاطر پارگی سیم یا عوامل دیگر باعث خاموشی  بخش گسترده ای از منطقه می شد به طوری که  میزان ولتاژ انرژی را تا حدودی زیادی کاهش می داد و این امر باعث می شد تا ریل های خطوط گسترش پیدا نکند و سطح خطاها با افزایش پیک بار در منطقه وسیع افزایش یابد .

افضلی افزود : طبیعتا در زمان ناپایداری شبکه با ساخت این نیروگاه و تولید انرژی آن باعث خاموشی های گسترده در این منطقه نمی شود ضمن آنکه انرژی در محل مصرف تولید می شود.

به گفته کارشناسان و متخصصان توانیر ، این نیروگاه به عنوان نخستین نیروگاه تک محوره با راندمان بالای ۵۹ درصد در سطح کشور است و تفاوتی که با دیگر نیروگاه در سطح کشور دارد این است که از ترکیب واحد توربین گازی و واحد توربین بخار بهره مند است.

به گفته آنان ، تبدیل حدود ۵۹ درصد نیروگاه تبدیل به برق ، صرفه جویی حدود ۲۰ درصدی در مصرف سوخت ، پائین بودن میزان آلایندگی ، استقرار آن با توجه به گرانی زمین در عرصه حدود هشت هکتاری از دیگر مزیت های این نیروگاه است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *