امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-14
اشتراک گذاری:

نخستین محموله کیوی مازندران به کشور هند صادر شد

عبدالرحمان زاغی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در نوشهر افزود : این مقدار محصول دارای شناسه یا “کد QR بودند که پس از نظارت و کنترل مسوولان و کارشناسان امر از نقاط غربی و شرقی این استان به کشور هند صادر شد.

وی افزود : مازندران به ویژه غرب این استان ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن کیوی دارد که از عمده محصول قابلیت صادرات دارد که عمده خریدار این محصول کشور هند، ازبکستان و امارات و روسیه و.. است.

وی بیان داشت : از آنجایی که صادرات محصولات گیاهی در هر کشوری شرایط خاص خود را دارد بنابراین با رایزنی های سازمان حفظ نباتات کشور در ماه های اخیر با طرف های هندی آن کشورخریدار این محصول نامه ای داده که تعداد ۱۰ محموله در قالب ۲۰۰ تن کیوی به کشورشان صادر شود منوط به آنکه قوانین هندوستان به شناسنامه دار کردن مناطق تولید کیوی و سورتینگ استان انجام گرفته باشد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد : مقدار ۱۰۰ تن هم همزمان امروز از استان گیلان به کشور هند صادر شد و در زمان حاضر از مجموع حدود هفت هزار و ۵۰۰ هکتار باغ کیوی در مازندران به ویژه غرب این استان در اجرای طرح شناسنامه دار کردن باغ ها ، تاکنون حدود در ۷۰۰ هکتار در سامانه سماک برای اخذ “کد QR ثبت نام نموده که تا تاریخ این ۲۳۰ هکتار محصولات تولید شده موفق به دریافت این کد شدند.

زاغی یادآور شد : با توجه به وضعیت موجود و همراهی باغداران در راستای طرح شناسنامه دار کردن باغ ها می توان پیش بینی کرد امسال حدود ۳۰ هزار تن کیوی در صورت رفع محدودیت ها و از سرگیری صادرات به کشور هند صادر شود.

وی افزود : از زمان فصل برداشت کیوی تاکنون مقدار بیش از ۱۰ هزار تن کیوی از مازندران به کشورهای روسیه ، ازبکستان ، امارات و قزاقستان و وووصادر شد و هرچند این مقدار صادرات در قیاس با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد کمتر بود امیدوارم با از سرگیری دوباره صادرات به کشور هند که حدود ۴۰ درصد خریدار کیوی شمال ایران است شاهد رونق صادرات این محصول در منطقه باشیم .

وی خاطرنشان کرد : باغداران کیوی استان در اسرع وقت نسبت به ثبت نام در سامانه سماک و انتخاب کارشناس برای نظارت نسبت به دریافت کد یادشده برای سال آینده از هم اکنون اقدام کنند.

هندوستان جزو یکی از کشورهای مقاصد صادراتی کیوی ایران است که به خاطر جمعیت زیاد و علاقه مندی مردم آن به این میوه ، خریدار عمده کیوی ایران است و برابر آمار در سال ۱۳۹۹ از مقدار ۱۵۰ هزار تن کیوی تولیدی در خطه غربی مازندران ، حدود ۹۰ هزار تن آن فقط به کشور هندوستان صادر شد اما پارسال تولید کنندگان و تجار این منطقه در حین برداشت و انبار کردن این محصول در سردخانه ها بودند که همزمان تعدادی از کانتینرهای حامل کیوی را به این کشور صادر کردند و طرف های هندی پس از بررسی این محموله ها متوجه وجود آفت ” شپشک سپردار “به روی کیوی شدند و بلافاصله از طریق نامه نگاری های صورت گرفته این موضوع را به طرف های ایرانی گوشزد کردند.

نکته قابل توجه اینکه بیشتر این محموله های صادراتی شپشک دار همگی گواهی بهداشتی از ایران دریافت کرده بودند و برابر آمار تعداد ۲۸ محموله کیوی ایرانی آلوده به شپشک بود و طبق گفته معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور حدود چهار محموله از ایران مستقیم به هندوستان و بقیه هم از امارات به این کشور خارجی صادر شده بود.

با وجود حساسیت و هشدارهای پی در پی مقامات قرنطینه ای کشور هند به صادرکنندگان ایرانی مبنی بر آلوده بودن این محصول، متاسفانه بار دیگر تعدادی از محموله ها با ارسال به امارات و از آن کشور به هند صادر شد و از آنجایی که طرف هندی به این موضوع واقف بودند بار دیگر این محموله ها به ایران برگشت دادند و سرانجام در هشتم دسامبر برابر با ۱۷ آذر جلوی واردات کیوی ایران را به طور موقت می گیرد.

همین عامل باعث شد تا کیوی ایران بدنام شود و مقدار قابل توجهی از این محصول روی دست باغداران و تجار باد کند و خسارت های جبران ناپذیری متوجه آنان شود اما امروز این مشکلات برطرف و صادرات کیوی غرب مازندران به هندوستان از سرگرفته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *