امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-05
اشتراک گذاری:

پوستر | دیوار حیله و قلم‌موی انگلیسی

_چرا انگلیس اجازه داد روابط و تعاملاتش با تهران به «دیوار» و «دیوار»نویسی‌ها کشانده شود؟

به گزارش ایسنا، از سه ماه پیش که در پی فوت مهسا امینی اعتراضاتی نسبت به نحوه برخورد پلیس امنیت و گشت ارشاد با بانوان در ایران شکل گرفت، هم‌زمان اعتراضات و تجمعاتی از سوی گروه‌های مختلف ایرانیان مقیم، سلطنت‌طلبان و گروه‌های معاند در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اروپایی آغاز شد. این اعتراضات بعضا مقابل سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای اروپایی برگزار می شد و اغلب به خشونت و تهدید سفارت‌خانه و کنسولگری‌ها می‌انجامید. جز موارد معدودی از برخورد پلیس در کشورهای پذیرنده و بعضا دیرهنگام، موارد متعددی از تهدید و حمله علیه کارکنان این مراکز، شعارنویسی بر روی دیوار، حمله به مبادی ورودی و در یک مورد حمله با سلاح سرد به سفیر کشورمان در دانمارک یا پایین کشیدن پرچم ایران را شاهد بودیم.

اقدامات و تحرکات علیه مراکز دیپلماتیک ایران در اروپا و سایر کشورها آن‌قدر پررنگ و جدی و بی سابقه بود که مقامات کشورمان بروز این حوادث و اعمال خشونت علیه دیپلمات‌ها در حوادث اخیر را دارای ابعاد گسترده و بی‌سابقه دانستند که از سازماندهی این اقدامات و بخشی از یک کارزار بزرگتر علیه ایران حکایت دارد. این تحرکات و اقدامات در کشورهایی از جمله دانمارک، نروژ، بلژیک، انگلیس، آلمان، بلغارستان، هلند، ایتالیا، سوئد مورد اعتراض ایران قرار گرفت.

این قوانین از سوی دولت انگلیس نسبت به سفارت ایران در لندن و دیگر سفارت خانه های کشورمان در شهرهای اروپایی در یک اقدام هماهنگ و همسو به طور جدی به ویژه در سه ماه اخیر رعایت نشده است. تا جایی که حسینی متین کاردار کشورمان در لندن در توییتی نوشت: مزاحمان خودجوش در اینجا، به خاطر ایجاد جو ارعاب و تهدید علیه سفارت ایران، مورد تفقد قرار می‌گیرند. وقتی مراجعه کننده ایرانی که مورد هجمه و کتک کاری مزاحمان قرار گرفته به پلیس شکایت می‌کند، پلیس به جای رسیدگی به شکایت وی، از سفارت شاکی شده که چرا به مهاجمان اهانت شده است!؟

به گزارش ایسنا، در حالی که روند تعرض و تهدید به سفارت‌خانه‌های ایران در برخی شهرهای اروپایی به ویژه لندن و برلین هم چنان با جدیت از سوی افراد و گروه‌های معاند ادامه دارد و تلاش‌ها و رایزنی‌ها و درخواست‌های دیپلماتیک و سیاسی ایران برای ممانعت از این اقدامات راه به جایی نبرده است، افراد ناشناس اقدام به شعارنویسی بر روی دیوار سفارت انگلیس کردند. برخی از شعارهای نوشته شده بر روی دیوار این سفارت به شرح زیر بود: “جاسوس انگلیس اخراج باید کردد”، “لانه تجزیه طلبان”، “بی بی سی انگلیس، رسانه داعش”، “تروریست رسانه‌ای” ، “هر کی میاد مهمونی، باید بره تو گونی”.
چرا روابط ایران و انگلیس به «دیوارنویسی» رسید؟/ دیوارها سخن می‌گویند

شهرداری تهران پس از نمایش سفیر انگلیس در تهران برای پاک کردن شعارها بر روی دیوار سفارت، اقدام به چاپ و نصب بنرهایی در رابطه با این اقدام و نیز اقدامات تاریخ پادشاهی بریتانیا علیه ملت و دولت های وقت ایران کرد؛ که البته بهتر بود این سازمان به عنوان یک نهاد دولتی در این موضوع وارد نمی‌شد . شاید تلاش سایمون شرکلیف برای پاک کردن شعارها از روی دیوار در شرایطی که در لندن چنین اقدامی انجام نمی شد، جالب بود اما دور از انتظار نیست که تا وقتی تعرض به پرچم و سرزمین ایران در لندن ادامه دارد و دولت این کشور به جای مراقبت و حفاظت دیپلماتیک از سفارت ایران، از متعرضان دفاع می کند، سفیر این کشور به جای نشستن پشت میز کارش، هر روز سطل رنگ دست بگیرد و دیوار رنگ کند.

روابط دیرینه ایران و انگلیس با همه فراز و نشیب‌هایش آن‌قدر مهم و با قدمت است که مقامات ارشد اجازه ندهند، این روابط دستخوش اقدامات احساساتی، فردی یا شوی تبلیغاتی یک فرد یا یک دیپلمات قرار گیرد. اگر دولت انگلیس خواهان رفتار مناسب با سفارتش در خاک ایران است باید به همین سطح رفتار مناسبی با سفارت ایران در لندن را در پیش گیرد.

تهیه شده در : مرکز متنای فضای مجازی بسیج استان مازندران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *