امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

نحوه بازیابی و ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال

چه زمانی ریکاوری اطلاعات فرمت شده از هارد اکسترانال امکان پذیر  است؟

گزینه QUICK FORMAT به شما این امکان را میدهد که اطلاعات را بتوانید بازیابی کنید

تقریبا همیشه امکان بازیابی و ریکاوری اطلاعات از بین رفته از هارد اکسترنال وجود دارد. حتی زمانی که این ابزار سوخته باشد باز هم ممکن است بتوان اطلاعات را ریکاوری کرد. اما سوال اینجاست که چگونه چنین کاری ممکن است؟

برای جواب دادن به این سوال باید بدانید که زمانی که اطلاعاتی را از هارد اکسترنال حذف می کنید آثار آن تا زمانی که اطلاعات دیگری جایگزین نکرده باشید در آن باقی می ماند. به این ویژگی که امکان ریکاوری داده های حذف شده را به ما می دهد Data remanence گفته می شود.

اما نکته دیگری که در مورد ریکاوری و امکان بازگرداندن اطلاعات حذف شده باید بدانید این است که توجه داشته باشید موقعی که اطلاعات را ذخیره کردید از گزینه quick format استفاده کرده اید یا نه، اگر از این گزینه استفاده کرده باشید داده ها قابل بازگشت است اما در غیر این صورت هارد شما به حالت تنظیمات اولیه کارخانه ای بر می گردد و تمام داده ها برای همیشه حذف می شوند.

به علاوه زمانی که اطلاعات را اوور رایت کرده باشید نیز در صورت حذف شدن قابل برگشت نخواهد بود.

چگونه داده های هارد اکسترنال خراب شده را ریکاوری کنیم؟

راه و روش های بازیابی اطلاعات حذف شده بسته به نوع خرابی آن متفاوت است. ابتدا باید بر اساس بررسی های کارشناسانه خرابی را و نوع آن را تشخیص داد و سپس با کمک تجهیزات و امکانات و روش های تخصصی ویژه اقدام به ریکاوری داده های فرمت شده کرد. اما در هنگام بازیابی داده ها باید نکاتی که در زیر عنوان شده است را رعایت کنید.

اگر هارد دسک اکسترنالی دچار مشکل فیزیکی شده است خودتان اقدام به تعمیر آن نکنید. همچنین سعی نکنید هارد دیسکی که بر اثر ضربه یا اتفاقی دچار آسیب فیزیکی شده است را به وسیله نرم افزار ریکاوری کنید. از قرار دادن هارد دیسک در فریزر خودداری کنید. همچنین از اقدام به باز کردن و تعویض هد هارد خراب شده خودداری کنید زیرا این کار باعث می شود تا هارد دچار آسیب بیشتری شود.

در صورتی که روش هایی را می شناسید که صددرصد موثر است قبل از اقدام به تعمیر و ریکاوری  از متخصصان کمک بگیرید و  با آنان مشورت کنید. اما در غیر این صورت باید تعمیر یا ریکاروی آن را به شرکت هی بازیابی اطلاعات بسپارید.

قبل از اقدام به ریکاوری هارد دیسک اکسترنال را تست کنید!

علت خراب شدن هارد دیسک اکسترنال, ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال با نرم افزار, ریکاوری هارد اکسترنال

آلوده شدن هارد اکسترنال به ویروس یکی از عوامل خرابی آن است

در صورتی که هارد دیسک شما از کار افتاده است قبل از اینکه بدانید چگونه باید داده های حذف شده را ریکاوری کنید و راه های آن چگونه است باید آن را روی یک سیستم دیگر متصل و آن را تست کنید، زیرا ممکن است مشکل از کامپیوتر و یا کابل شما باشد.

شاید با اتصال هارد دیسک به یک دستگاه کامپیوتر دیگر و تعویض کابل USB متوجه شوید که هارد شما در واقع مشکلی نداشته و به درستی کار می کند.

اگر در این کار به اندازه کافی حرفه ای هستید باید درایو داخلی را از باکس جدا کنید و مستقیم به کامپیوتر متصل کنید. اما توجه داشته باشید که قبل از دست زدن به هارد دیسک داخلی بدن شما دارای الکتریسیته ساکن نباشد و آن را تخلیه کنید تا هنگام دست زدن به هارد باعث اتصال الکتریسیته نشوید. قبل از برداشتن درایو داخلی کامپیوتر را خاموش کنید.

دقت داشته باشید که انجام این کار می تواند گارانتی هارد دیسک اکسترنال شما را از بین ببرد.

در صورتی که احساس می کنید هارد اکسترنال شما به دلایل نرم افزاری خراب شده است و یا به طور اتفاقی فایل هایی را حذف کرده اید و ترجیح می دهید که خودتان و بدون مراجعه به شرکت های مربوطه اقدام به ریکاوری آن کنید باید با روشی که در ادامه ذکر می شود عمل کنید.

ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال با نرم افزار

علت خراب شدن هارد دیسک اکسترنال, ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال با نرم افزار, ریکاوری هارد اکسترنال

اطلاعات هارد اکسترنال را می توانید با نرم افزار های مربوط بازیابی کنید

در صورتی که خودتان برای بازیابی اطلاعات اقدام می کنید می توانید از برخی از نرم افزار های قوی بازیابی اطلاعات استفاده کنید. در هنگام استفاده از نرم افزار مورد نظر باید مواردی را رعایت کنید و در نظر داشته باشید.

استفاده از نرم افزار برای بازیابی اطلاعات زمانی توصیه می شود که اطلاعات حذف شده شما چندان اهمیت زیادی نداشته و روی آن حساسیت نداشته اید.

نرم افزار را باید از سایت های معتبر دانلود کنید تا از هک شدن دستگاه خود در امان بمانید. از برنامه های بازیابی اطلاعات رایگان هرگز استفاده نکنید.

برای هر روش از بین رفتن اطلاعات یک برنامه مخصوص وجود دارد، بنابر این باید برنامه را متناسب با مشکل خود انتخاب کنید.

اطلاعاتی که ریکاوری کردید را روی همان هارد ذخیره نکنید.

در طول اسکن می توانید نتایج را بررسی کنید و با دوبار کلیک کردن روی آن فایل را پیش نمایش کنید.

در  صورتی که با استفاده از نرم افزار موفق به ریکاوری داده ها نشدید هارد دیسک خود را خاموش کنید زیرا ریکاوری ناموفق ممکن است باعث اوور رایت شدن اطلاعات شود و دوباره بازنویسی شوند که این عمل یک اشتباه بزرگی است و رفع کردن مشکل ایجاد شده در نتیجه آن کار آسانی نخواهد بود و از عهده کاربران عادی خارج است.

در چنین شرایطی اگر اطلاعات از بین رفته بسیار مهم هستند باید با شرکت های بازیابی اطلاعات معتبر تماس گرفته شود. اما در صورتی که اطلاعات چندان مهم نبوده اند حداقل بعد از این تجربه همیشه به یاد خواهید داست تا از اطلاعات خود نسخه پشتیبان یا بک آپ تهیه کنید.

ریکاوری هارد اکسترنال از طریق CMD 

اگر هارد اکسترنال شما در کامپیوتر شناسایی می شود اما فایل های ذخیر شده در آن خراب شده است و یا هنگام باز کردن هارد دستور فرمت برایتان نمایش داده می شود، مراحل زیر می تواند برای بازیابی فایل های آسیب دیده استفاده شود.

Start را باز کنید و کلمه cmd را تایپ کنید، سپس اینتر بزنید و پنجره خط فرمان را باز کنید و کلمه chkdsk g:/f را تایپ کنید. به جای g درایو هارد اکسترنال خود را وارد کنید و اینتر را بزنید.

اگر موفق به پیدا کردن اطاعات ذخیره شده در دستگاه خراب نشدید جای نگرانی نیست. حتی در صورت حذف تصادفی فایل ها نیز می توانید آنها را از هارد اکسترنال بازیابی کنید. خوشبختانه بازیابی هارد اکسترنال حتی بعد از فرمت و قالب بندی و یا آسیب دیدن نیز ممکن است.

عوامل تأثیر گذار بر ریکاوری داده های هارد اکسترنال

عواملی وجود دارند که می تواند بر شانس ریکاوری موفق یک هارد درایو اکسترنال موثر باشد.

یکی از این عوامل نوع سیستم و فرمت هارد دیسک است. هر یک از سیستم عامل های ویندوز، لینوکس، مک، اندروید، یونیکس، ناول و.. دارای سیستم های خاص خود می باشند مانند FAT, JFS, VMFS, XFS, HFS+, EXT, EFS, NTFS .

ظرفیت هارد درایو اکسترنال

هر چقدر ظرفیت هارد دیسک ها بالاتر باشد تعداد دیسک ها و هدهای آن نیز بیشتر می شود. برخی از هارد دیسک های اکسترنال جدید دارای ظرفیتی بیشتر از 6 ترابایت می باشند.

ریکاوری و بازیابی اطلاعات با ظرفیت بالا دارای پیچیدگی بیشتری نیز هستند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *