امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

علت خرابی هارد اکسترنال چیست؟

خرابی های هارد اکسترنال

بیشتر خرابی های هارد اکسترنال از نوع نرم افزاری است

خرابی های هارد اکسترنال شامل دو گروه منطقی (نرم افزاری) و فیزیکی (سخت افزاری) هستند.

خرابی های نرم افزاری: این نوع خرابی های هارد اکسترنال در بخش های مکانیکی و الکترونیکی هارد ایجاد می شوند و باعث خرابی در هد هارد، موتور هارد دیسک و یا آسیب فیزیکی به برد هارد می شود.

این دسته از خرابی ها باید در محیط clean room باز شود و مورد بررسی قرار بگیرد تا تخمین دقیقی از هزینه های بازیابی اطلاعات را به دست آوریم.

خرابی های سخت افزاری: در این نوع خرابی ها هارد از نظر فیزیکی مشکلی ندارد و کار می کند ولی دسترسی به اطلاعات ممکن نیست. این عدم دسترسی ممکن است بر اثر ویروسی شدن، از بین رفتن پارتیشن، پاک شدن فایل ها و یا فرمت پارتیشن هارد اکسترنال باشد.

بیشتر خرابی هایی که با پیام های فرمت مواجه می شود مربوط به خرابی های نرم افزاری و در برخی مواقع سخت افزاری هارد دیسک است.

برای مثال هارد دیسک دارای قطعات مکانیکی مانند هد می باشد، گاهی اوقات یک یا چند هد به مشکل بر می خورد که در این صورت هارد دیسک به صورت ناقص عمل کرده و امکان دسترسی به تمام داده ها وجود ندارد، بنابر این در برخی موارد در کامپیوتر به طور ناقص دیتکت شده و به کاربر اشتباهی پیغام فرمت می دهد.  در این شرایط فرمت کردن هارد به جای اینکه مشکل را حل کند سبب ایجاد یک مشکل اصلی می شود.

در مواردی که علت خرابی ها عمدتا نرم افزاری بوده است دلیل آن وصل کردن اتفاقی این هارد ها به تلویزیون بوده است.

راه و روش های بازیابی اطلاعات حذف شده بسته به نوع خرابی آن متفاوت است. ابتدا باید بر اساس بررسی های کارشناسانه خرابی را و نوع آن را تشخیص داد و سپس با کمک تجهیزات و امکانات و روش های تخصصی ویژه اقدام به ریکاوری داده های فرمت شده کرد. اما در هنگام بازیابی داده ها باید نکاتی که در زیر عنوان شده است را رعایت کنید.

اگر هارد دسک اکسترنالی دچار مشکل فیزیکی شده است خودتان اقدام به تعمیر آن نکنید. همچنین سعی نکنید هارد دیسکی که بر اثر ضربه یا اتفاقی دچار آسیب فیزیکی شده است را به وسیله نرم افزار ریکاوری کنید. از قرار دادن هارد دیسک در فریزر خودداری کنید. همچنین از اقدام به باز کردن و تعویض هد هارد خراب شده خودداری کنید زیرا این کار باعث می شود تا هارد دچار آسیب بیشتری شود.

در صورتی که روش هایی را می شناسید که صددرصد موثر است قبل از اقدام به تعمیر و ریکاوری  از متخصصان کمک بگیرید و  با آنان مشورت کنید. اما در غیر این صورت باید تعمیر یا ریکاروی آن را به شرکت هی بازیابی اطلاعات بسپارید.

آلوده شدن هارد اکسترنال به ویروس یکی از عوامل خرابی آن است

در صورتی که هارد دیسک شما از کار افتاده است قبل از اینکه بدانید چگونه باید داده های حذف شده را ریکاوری کنید و راه های آن چگونه است باید آن را روی یک سیستم دیگر متصل و آن را تست کنید، زیرا ممکن است مشکل از کامپیوتر و یا کابل شما باشد.

شاید با اتصال هارد دیسک به یک دستگاه کامپیوتر دیگر و تعویض کابل USB متوجه شوید که هارد شما در واقع مشکلی نداشته و به درستی کار می کند.

اگر در این کار به اندازه کافی حرفه ای هستید باید درایو داخلی را از باکس جدا کنید و مستقیم به کامپیوتر متصل کنید. اما توجه داشته باشید که قبل از دست زدن به هارد دیسک داخلی بدن شما دارای الکتریسیته ساکن نباشد و آن را تخلیه کنید تا هنگام دست زدن به هارد باعث اتصال الکتریسیته نشوید. قبل از برداشتن درایو داخلی کامپیوتر را خاموش کنید.

دقت داشته باشید که انجام این کار می تواند گارانتی هارد دیسک اکسترنال شما را از بین ببرد.

ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال با نرم افزار, ریکاوری هارد اکسترنال, برنامه ریکاوری هارد اکسترنال

علت خراب شدن هارد دیسک اکسترنال

هارد دیسک ها بر اثر عوامل متعددی ممکن است خراب شوند و منجر به از بین رفتن داده ها شوند. علتهای خرابی هارد دیسک اکسترنال مختلف است که در زیر برخی از علل آنها ذکر می شود.

• آلوده شدن هارد اکسترنال به ویروس

• قطع کردن از کامپیوتر بدون اجکت کردن

• ایجاد بدسکتور در هارد اکسترنال

• خطای سیستم فایل

• آسب های فیزیکی مانند ضربه

• وصل کردن هارد به دستگاه های دیگر مانند موبایل یا تلویزیون

• فرمت شدن هارد اکسترنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *