امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-28
اشتراک گذاری:

مشخصات تراشه‌های اسنپدراگون ۸۹۸ و دیمنسیتی ۲۰۰۰ فاش شد

یک منبع آگاه اطلاعاتی درباره تراشه‌های پرچمدار بعدی مدیاتک و کوالکام منتشر کرده که دید تقریبا کاملی از آن‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد. این چیپ‌ها که اسنپدراگون ۸۹۸ و دیمنسیتی ۲۰۰۰ نام دارند، از ۸ هسته بهره می‌برند و این هسته‌ها در سه خوشه فوق قدرتمند، قدرتمند و کم‌مصرف قرار می‌گیرند.

به گفته این منبع، تراشه اسنپدراگون ۸۹۸ توسط سامسونگ و با لیتوگرافی ۴ نانومتری تولید می‌شود. در این چیپ پرچمدار یک هسته اصلی Cortex-X2 با فرکانس ۳ گیگاهرتز به همراه ۳ هسته Cortex-A710 با عملکرد بالا و فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز وجود دارد. خوشه سوم از ۴ هسته کم‌مصرف Cortex-A510 با فرکانس ۱.۷۹ گیگاهرتز بهره می‌برد. در بخش GPU هم با پردازشگر گرافیکی آدرنو ۷۳۰ روبه‌رو می‌شویم.

علاوه بر کوالکام، مدیاتک هم روی تراشه پرچمدار بعدی خود کار می‌کند که پیکربندی یکسانی با چیپست اسنپدراگون دارد، اما یک تفاوت در میان آن‌ها به چشم می‌خورد. در دیمنسیتی ۲۰۰۰ یک هسته اصلی Cortex-X2 با فرکانس ۳ گیگاهرتز دیده می‌شود و تفاوت میان آن‌ها به ۳ هسته با عملکرد بالا برمی‌گردد. در چیپست مدیاتک فرکانس ۳ هسته Cortex-A710 روی ۲.۸۵ گیگاهرتز تنظیم شده و پردازشگر گرافیکی نیز Mali-G710 MC10 است. چیپست مدیاتک نیز با فرایند ۴ نانومتری تولید می‌شود، اما تامین آن برعهده شرکت تایوانی TSMC خواهد بود.

اسنپدراگون ۸۹۸ احتمالا به همراه مودم جدید X65 5G از راه می‌رسد تا به حداکثر سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند، هرچند در دنیای واقعی کاربران باید منتظر سرعت پایین‌تری باشند. همچنین انتظار داریم که ارتقاهایی را در پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) و واحد پردازش عصبی (NPU) ببینیم.

گوشی‌های مجهز به تراشه‌های جدید احتمالا سال ۲۰۲۲ از راه می‌رسند و باید دید در دنیای واقعی چه عملکردی از خود نشان می‌دهند. مدیاتک و کوالکام احتمالا در هفته‌های پایانی ۲۰۲۱ از دیمنسیتی ۲۰۰۰ و اسنپدراگون ۸۹۸ رونمایی خواهند کرد و حتی این احتمال هم وجود که تا پیش از پایان سال جاری میلادی، شاهد رونمایی از گوشی شیائومی ۱۲ با چیپ اسنپدراگون ۸۹۸ باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *