امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-28
اشتراک گذاری:

? مقطع فوق‌العاده تاثیرگذار با صدای استاد سیدمحمد نقشبندی
? سوره مبارکه اسراء آیات 12 تا 15

? وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ آيَتَيْنِ ۖ فَمَحَوْنَا آيَةَ اللَّيْلِ وَجَعَلْنَا آيَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ وَلِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ ۚ وَكُلَّ شَيْءٍ فَصَّلْنَاهُ تَفْصِيلًا ﴿١٢﴾
ما شب و روز را دو نشانه [قدرت و حکمت خود] قرار دادیم؛ پس شب را بی‌نور نمودیم و روز را روشن ساختیم تا روزی و رزقی را از پروردگارتان بطلبید و برای اینکه شماره سال‌ها و حساب [اوقات و زمان ها] را بدانید و هر چیزی را [که نسبت به دنیا و دینتان و تربیت و کمالتان نیازمند به آن هستید] به روشنی و به طور کامل بیان کردیم.

? وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ ۖ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا ﴿١٣﴾
و عمل هر انسانی را برای همیشه ملازم او نموده ایم و روز قیامت نوشته‌ای را [که کتاب عمل اوست] برای او بیرون می‌آوریم که آن را پیش رویش گشوده می‌بیند.

? اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا ﴿١٤﴾
[به او می گویند:] کتاب خود را بخوان، کافی است که امروز خودت بر خود حسابگر باشی.

? مَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا ۚ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۗ وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا ﴿١٥﴾
هر کس هدایت یافت فقط به سود خودش هدایت می‌یابد و هر کس گمراه شد فقط به زیان خودش گمراه می‌شود. و هیچ بردارنده بار گناهی بار گناه دیگری را به دوش خود برنمی‌دارد و ما بدون اینکه پیامبری را [برای هدایت واتمام حجت به سوی مردم] بفرستیم، عذاب کننده [آنان] نبودیم.

? تحلیل:

? این مقطع در مقام بیات اجرا شده، ضمن این که اشاراتی به کرد و شوری هم دارد.

? تلاوتی با الحان ساده و به دور از حواشی لحنی و صوتی، اما در عین حال تاثیرگذار و دلنشین، با صوتی که تا اعماق جان نفوذ می‌کنه.

? فصاحت جالب توجه و اداءالحروف ممتاز به خصوص «ق» و «ع» که می‌تونه آموزشی باشه.

? ادای کلمات و عبارات به گونه‌ای ویژه و شفاف با تاکیدات به‌جا و مجذوب‌کننده.

? قرائت برخی عبارات به صورت دکلمه‌وار و بدون ملودی که شیوه خاص استاده.

? وقف و ابتدای خاص و معنامحور.

? جداسازی عبارات و جملات، قرائت تکه‌تکه و داستان‌گونه برخی قسمت‌ها و در نهایت اجرای ملودی اصلی با اوج نهایی صوت روی قسمت مهم و محوری آیه.

? صوت سراسر خشوع و خشیت که حقیقتا فقط مخصوص خودشه.

? توانایی قرائت طولانی مدت در بالاترین درجه صوتی.

? محدوده صوتی بسیار مناسب و بیش از 2 اکتاو.

✨جلسه تخصصی قرائت✨

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *