امین، امانت‌دار وقت شما...1403-03-01
اشتراک گذاری:

مازندران چاق‌ترین استان کشور

دکتر قاسم اویس سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره وضعیت چاقی در مازندران در گفت‌‌وگو با فارس، اظهار کرد: مازندران رتبه نخست چاقی را در کشور دارا است.

وی با بیان اینکه چاقی ام‌الامراض است، افزود: چاقی زمینه بروز بیماری‌های مختلف ازجمله قلبی و عروقی، فشار خون و سایر را فراهم می‌کند که لازم است افراد توصیه‌های تغذیه‌ای را جدی بگیرند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر پرهیز از استفاده از فست‌فودها و کم تحرکی، خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط کرونا ورزش‌های همگانی تعطیل شده ولی برخی به دنبال بهانه هستند درحالی‌که ورزش‌های فردی تعطیل نشده و افراد می‌توانند ورزش را دنبال کنند تا سلامت باشند.

*توصیه‌های برای کاهش وزن

سمیه صمدی یک مشاور تغذیه نیز درباره ضرورت کاهش وزن و پیاده‌وری در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی تقریبا ۲ میلیون مرگ در سال به عدم تحرک جسمی نسبت داده می‌شود؛ به این دلیل که سبک زندگی بدون تحرک می‌تواند مشکلات سلامتی زیادی چون افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، چاقی و افسردگی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: از انجایی که پیاده روی به تجهیزات کمتری احتیاج دارد و در هر مکانی قابل انجام است، می‌توان برای لاغرشدن از پیاده‌روی کمک گرفت.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: در این میان در انجام پیاده‌روی جهت کاهش وزن مقدار کالری که می‌سوزانید بسیار مهم است که این مهم به وزن افراد و سرعت راه رفتن بستگی دارد.

صمدی با تاکید بر اینکه باید سریع‌تر پیاده روی کنید تا کالری بیشتری بسوزانید، اضافه کرد: از سوی دیگر نکته بسیار مهم در انجام پیاده‌روی به امید کاهش وزن تنظیم کالری دریافتی است، پس پیاده‌روی‌تان را با رعایت رژیم غذایی درست همراه کنید تا کاهش وزن اصولی داشته باشید.

وی یادآور شد: سعی کنید مصرف مواد غذایی شیرین را کاهش داده و منابع سبزیجات ازجمله گل کلم ، اسفناج،کاهو،  خیار و گوجه فرنگی را بیشتر مصرف کنید.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه طی وعده‌های اصلی قبل یا بعد از پیاده‌روی حتما پروتئین‌ها به‌ویژه پروتئین‌های گیاهی مثل حبوبات  را میل کنید، تصریح کرد: از طرف دیگر چربی ها را محدود کنید و غذای‌تان را با چربی بسیار کم میل کنید و باید بدانید حذف غذاهای چرب و پرکالری فست فود ها و غذاهای شیرین به شما در کاهش وزن کمک زیادی می کند.

صمدی با اعلام اینکه  سعی کنید میوه و سبزیجات فصل میل کنید، افزود: داشتن میوه و سبزیجات فصل در کنار پیاده روی به شما در کاهش وزن کمک زیادی می‌کند و از طرف دیگر در فصل تابستان که اکنون در ان قرار داریم به کاهش دمای بدن شما هم کمک می کند تا در حین پیاده روی گرمازده نشوید.

وی اظهار کرد: گیلاس، انبه، هندوانه، گوجه فرنگی و کرفس بیشتر میل کنید و سعی کنید با توجه به گرمای هوا قبل یا بعد از سبزیجات را به صورت اسموتی همراه با نوشیدنی دلخواه میل کنید تا حس مطلوب‌تری داشته باشید و دمای بدن تان نیز کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *