امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-19
اشتراک گذاری:

قطعی برق فشار است یا سومدیریت؟

در واپسین روزهای دولت بی‌تدبیر و بی‌برنامه که با سوء مدیریت و تصمیمات لحظه‌ای و آنی با مدل سعی و خطا و هر آنچه پیش آمد خوش آمد، در طول هشت سال به بهانه‌های متعدد خارجی، مردم را خسته و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را چند برابر کرده است.

این‌بار به‌جای گرانی گوجه، پیاز، موز و خیار و غیره، با سوء مدیریت و عدم داشتن برنامه‌ای مشخص در مدیریت مصرف برق و ایجاد موازنه منطقی بین تولید برق و مصرف آن، باز مقصر مردم را دانسته و همچون خبرهای صبح جمعه‌های گذشته خود را مبرا و بی‌خبر از همه چیز می‌داند.

قطعی مکرر برق در روزهای اخیر به طور وسیع و گسترده در سطح مناطق مختلف استان مازندران و سایر استان‌های کشور، در اوج مشکلات اقتصادی مردم و گرمای هوای تابستان، در مناطق مختلف کشور باعث سردرگمی و کلافه شدن مردم از این‌همه بی‌برنامه‌گی دولت شده است و حتی برخی از تشکل‌های مردمی خواستار تشکیل ستادهای مردمی برای رفع مشکلات کشور و حتی مشکل کنونی قطعی برق شده‌اند، چون قطعاً در بین مردم کارشناسان و برنامه‌ریزان با تجربه‌ای وجود دارد که بیشتر از دولت مردان که نگران صندلی پوسیده خود هستند، نگران مردم و رفع مشکل آن‌ها هستند.

تجربه نشان داده است طی سال‌های گذشته حتی در اوج سرما که گاهی مردم با قطعی گاز مواجه بودند و به ناچار از وسایل برقی در سطح وسیعی استفاده می‌کردند، باز کمتر شاهد مشکل قطعی برق در کشور بودیم، حال وزارت نیرو با داشتن این همه زیرساخت‌ها و شبکه وسیع تولید و تأمین برق نسبت به سنوات گذشته، به‌دلیل سوء مدیریت و نداشتن برنامه‌ای مشخص و از پیش تعیین شده، حتی توان تأمین برق مصارف خانگی را ندارد، حال آنکه همچون گذشته با ارائه اعداد و ارقام اذهان را به سمت دیگری سوق داده و خود را مبرا از سو مدیریت خود می‌داند.

بنا به اظهارات برخی مدیران و کارشناسان مرتبط مجموعه وزارت نیرو ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های کشور حدود ۴۵ هزار مگاوات بوده و نیاز مصرف برق به ۶۵ هزار مگاوات رسیده است.

بهانه‌های مختلفی برای قطعی مکرر برق در مناطق مختلف کشور از سوی دولت مطرح می‌شود که از آن جمله تناسب نداشتن بین میزان تولید و مصرف برق، گرمای بی‌سابقه هوا، افزایش میزان تقاضاها و غیره بیان شده است، ولی قطعاً شاید برخی از موارد مطروحه موثر باشد ولی واقعیت‌های میدانی غیر از این است، که هیچ‌گاه عامل تشدید وضعیت بحرانی کنونی که ناشی از سوء مدیریت میدانی دولت است توسط دولت به مردم ارائه نمی‌شود.

جالب اینجا است حتی وزارت نیرو قادر به اجرای برنامه‌های اعلامی خاموشی خودش برای قطعی برق در مناطق مختلف کشور نیست و به بهانه محدودیت در تأمین برق اعلام کرده‌اند که مجبور به خاموشی بدون برنامه‌ریزی شده‌ایم و به دلیل همین مسئله نیز مردم سردرگم و کلافه شده‌اند.

آنچه مردم از دولت حاکم در واپسین روزها انتظار دارند این است که شمایی که طی چند سال گذشته مشکلات ما را به‌دلیل سوء مدیریت چند برابر کردید، در روزهای پایانی دولت خود، بر زخم‌های ما نمک نپاشید، ما انقلاب، کشور و هموطنان خود را پاس می‌داریم.

مردم می‌گویند؛ دولت مدعی تدبیر و امید که همیشه بی‌تدبیر بوده‌اید، آیا وقتی مرجع تأمین و مدیریت مصرف برق خود شما هستید و ما هم که بابت مصرف برق هزینه‌اش را پرداخت می‌کنیم و به دلیل هزینه‌های بالا سعی بر رعایت مصرف آن داریم، باز ما مقصریم، پس نقش شما در مدیریت برق چیست؟ چه کسی باید از قبل پیش‌بینی موارد شرایط بحرانی را بکند و چه کسی باید دارای برنامه مشخصی برای مدیریت برق کشور باشد؟

مصرف‌کننده همان مصرف‌کننده هست و میزان تولید برق کشور بنا به آمار و اطلاعات و گزارشات خودتان طی این دولت نیز باید افزایش پیدا کرده باشد، نکند آماری که داده بودید غلط بود و در شرایط بحرانی با واقعیت‌های میدانی همخوانی نداشته و ضعف شما نمایان شده است.

مردم می‌گویند؛ بحران کنونی حاکم بر کشور درباره قطعی برق، همچون قیمت بنزین، قیمت پیاز و گوجه و غیره منشائی جز سوء مدیریت از سوی دولت ندارد، حال آنکه کشور ما هم در تولید برق پیشرفت‌های خوبی داشته است، هم وسایل و تجهیزات برقی نسبت به گذشته کم‌مصرف‌تر شده است و هم به‌دلیل هزینه‌های بالای انرژی و مشکلات اقتصادی، مردم در مصرف برق حداکثر صرفه‌جویی را دارند.

دولت جان! نکند استخراج غیرمجاز رمز ارزها (بیت کوین) که قطعاً شما جزئیات آن را در جریان هستید، باز شما را سردرگم کرده و قدرت مقابله با استخراج غیرقانونی (و شاید با مجوز خودتان) را ندارید و شاید هم برای عده‌ای از شما عزیزان منفعتی دارد که بر منفعت مردم پیشی گرفته است.

کشور ما در طی سال‌های اخیر گرمای هوای سخت‌تری را در مناطق مختلف تجربه کرده است و حتی در اوج سرما که قطعی گاز داشتیم، تجربه مصرف بسیار بالای برق توسط مصارف خانگی را داشتیم که باز این همه قطعی مکرر و مداوم برق را شاهد نبودیم، شاید پیشت پرده این سوء مدیریت‌ها قصد و نیتی خوابیده است، مردم، انقلاب و نظام چه گناهی دارند که شما نسبت به آن بی‌تفاوت هستید؟!

بررسی‌های میدانی نشان داده است، مدیریت مصرف برق در ادارات دولتی، اماکن عمومی و ….، به کمترین میزان خود رسیده است، حال اگر رابطه‌ای منطقی بین مصرف برق خانگی و مصرف برق ادارات دولتی و اماکن عمومی برقرار کنیم، قطعاً با مدیریت مصرف برق در ادارات دولتی و اماکن عمومی، به راحتی مشکلات قطعی برق استان و کشور حل خواهد شد.

و اما چند سخن دوستانه با مردم عزیز استان و کشور عزیزمان ایران، شمایی که سال‌ها سوء مدیریت دولت حاکم را تحمل کردید، کمی نیز صبور باشید این نیز می‌گذرد، انتظار ما از تک تک شهروندان محترم کماکان مدیریت مصرف برق چه در مصارف خانگی و چه در مصارف تجاری و اولویت‌بندی در نحوه و زمان مصرف برق هست که قطعاً کمک بزرگی برای عبور از وضعیت نابسامان کنونی خواهد بود.

امیدواریم هم دولت کمی از خواب خرگوشی خود بیرون آمده و با مدیریت بهینه در تولید و مصرف برق در سطح کشور به‌خصوص مصرف برق در اماکن تجاری، کارخانجات، اماکن و فضاهای عمومی غیرضروری و اماکن دولتی، سختی‌ها و مشکلات مردم را کمتر کرده و هم از مردم عزیزمان انتظار صبر و تحمل و همراهی بیشتر همچون گذشته و مدیریت در مصرف برق از نظر نوع، میزان و زمان مصرف را داریم، تا انشالله از این مشکل مقطعی پیش آمده نیز عبور کنیم.

قطعاً دولت نیز پاسخگوی سوء مدیریت‌ها، عدم امکان ارائه خدمات ضروی  به نیازمندان، خسارت وارده به وسایل برقی و گران‌قیمت مردم به‌دلیل قطعی مکرر برق خواهد بود و تجربه‌ای باشد برای ما که به‌جای شعار دولت تدبیر و امید، شعاری انتخاب کنیم که خروجی آن بی‌تدبیری و ناامید کردن مردم ولایت‌مدار و دلسوز ایران و ایرانی نباشند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *