امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-07
اشتراک گذاری:

مازندران عاری از طاعون نشخوارکنندگان

گلپایگانی مدیر کل دامپزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ساری، با بیان اینکه هیچ موردی از طاعون نشخوارکنندگان در دام‌های صنعتی و اهلی مازندران مشاهده نشده است، گفت: با توجه به پیش بینی‌ها در خصوص احتمال شیوع این بیماری در سال ۱۴۰۰ طرح واکسیناسیون عمومی دام‌ها بر علیه این بیماری در مازندران اجرا شد.

او افزود: این بیماری از طریق واکسیناسیون دام‌های اهلی قابل کنترل است و واکسیناسیون دام‌ها نیز با همین هدف انجام شده است.

مدیر کل دامپزشکی مازندران به مردم اطمینان می‌دهیم که هیچ موردی از طاعون نشخوارکنندگان در دام‌های اهلی مازندران دیده نشده است.

گلپایگانی با بیان اینکه طاعون نشخوارکننده بیماری ویروسی است و هر ساله در کشور‌های جهان مشاهده می‌شود، گفت: علائم این بیماری شامل تب ناگهانی، ریزش ترشحات از چشم وبینی، زخم دهان و اسهال دام است که سبب تلف شدن دام‌ها می‌شود.

او افزود: اگرچه دام‌های اهلی عاری از طاعون نشخوارکنندگان هستند اما مردم گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مورد تایید با مهر دامپزشکی تهیه کنند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: یکی از عاداتی که برخی افراد و گردشگران دارند کشتار دام در مناطق ییلاقی و جنگلی برای تهیه غذا است که توصیه می‌شود پیش از کشتار نسبت به سلامت دام مطمئن شوند.

گلپایگانی با بیان اینکه امکان ابتلای طاعون نشخوارکننده در کل و بز وحشی هم وجود دارد، افزود: برای اطمینان از سلامت گونه‌های حیات وحش در مازندران نیز محیط زیست استان در نوشهر نمونه‌هایی از کل و بز را تهیه کرده که به مرکز تشخیص ارسال شده است.

او گفت: تشخیص اصلی و نهایی ابتلای گونه‌های حیات وحش به طاعون نشخوار کننده با آزمون و نتایجی است که این مراکز اعلام می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *