امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

مازندران ایستگاه سنجش آلودگی هوا ندارد!

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص وضعیت حال حاضر کیفی هوا در مازندران، گفت: در برخی از فصول سال متاسفانه شاهد بالارفتن برخی از فاکتورهای آلاینده در هوای مازندران هستیم.

وی افزود: البته طبق قانون برای محاسبه دقیق باید میانگین 8 ساعته و حتی 24 ساعته از هر یک از این فاکتورها بگیریم تا میزان دقیق هر یک از این آلاینده‌ها را به طور منظم و دقیق رصد کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران، خاطرنشان کرد: تحقق این مسئله مستلزم استقرار ایستگاه سنجش آلودگی هوا به صورت ثابت دارد که متاسفانه در استان فاقد این ایستگاه هستیم.

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: متاسفانه علیرغم اینکه این مسئله در چندین کارگروه متفاوت استان مورد تصویب قرار گرفته است، اما متاسفانه اعتبارات لازم تا به امروز تامین نشده است.

وی با بیان اینکه استقرار ایستگاه سنجش آلودگی در مازندران، یک امر بسیار ضروری است؛ تاکید کرد: با توجه به اینکه باید مازندران را به عنوان یک کلان‌شهر در نظر بگیریم که دیگر هم در آن خودرو فرسوده داریم، هم سوخت بی کیفیت داریم، هم افزایش مصرف سوخت به ویژه در فصل سرد را داریم و از سویی دیگر در این فصول با پایداری هوا مواجه هستیم که پدیده اینورژن یا وارونگی هوا اتفاق می‌افتد، حتما نیاز به ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا در مازندران داریم که متاسفانه تا به امروز  از آن محروم هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران، بیان کرد: البته یک ایستگاه از گذشته در مرکز مازندران نصب شده است که این ایستگاه به دلیل نبود سنسورها و عدم خدمات پس از فروش، به دلیل خرابی، عملا کارآیی لازم را ندارد، اما این تکنولوژی اخیرا بومی سازی شده است و قطعا اگر سازمان برنامه و بودجه و استانداری حمایت کند، می‌شود این سیستم را خریداری کرد.

ابراهیمی کارنامی عنون کرد: ایستگاه سنجش آلودگی هوا نه تنها یک ایستگاه کاربردی و مورد استفاده برای محیط زیست بلکه مورد استفاده سایر دستگاه‌های دیگر نظیر هواشناسی، دانشگاه علوم پزشکی، منابع طبیعی و سایر دستگاه‌ها است که امید می‌رود نسبت به رفع این فقدان در استان، اقدامات موثری صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *