امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-30
اشتراک گذاری:

قیمت مرکبات واقعی نیست

محمد شعبانی مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: امسال سال خوب مرکبات شمال از لحاظ میزان تولید و کیفیت میوه است و عرضه و تقاضا قیمت واقعی مرکبات را مشخص خواهد کرد.

او افزود: قیمت‌هایی برای خرید هرکیلوگرم مرکبات شمال اکنون اعلام می‌شود که واقعی نیستند و نمی‌تواند مبنای قیمت گذاری اصلی مرکبات باشند.

شعبانی ادامه داد: برخی باغ‌های خانگی یا در مقیاس کوچک در استان وجود دارد که مالکان آنها محصولشان را بدون در نظر گرفتن آینده بازار یا تحت تاثیر جو روانی ناشی از شایعات با قیمت پایین  عرضه می کنند که قیمت واقعی مرکبات نیست.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران از مردم و باغداران خواست ضمن خودداری از برداشت زودهنگام محصول، به شایعات خرید مرکبات با قیمت پایین توجه نکنند، چون این قیمت گذاری ها معیاری برای قیمت واقعی مرکبات شمال در آینده نیست.

شعبانی گفت: قیمت واقعی مرکبات با شروع فصل برداشت و آغاز صادرات  مشخص خواهد شد و باید منتظر بود تا مرکبات به طور رسمی از اول مهرماه برداشت و وارد بازار شود تا قیمت‌ها هم مشخص گردند.

او افزود: امسال با باغداران، سورتینگ داران و بخش‌های تجاری و بازرگانی استان توافق شد تا برداشت نارنگی‌های پیش رس از اول مهرماه آغاز شود که همه این توافق را رعایت کردند.

بر اساس مشاهدات عینی قیمت هر کیلوگرم نارنگی نوبرانه اکنون در باغ‌های مازندران ۶ تا ۸ هزار تومان و در بازار‌های استان ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است.

آغاز صادرات نارنگی پیش رس از ۱۵ مهرماه
شعبانی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود صادرات نارنگی‌های پیش رس نیز از ۱۵ مهرماه آغاز شود، گفت: صادرات مرکبات زمانی انجام می‌شود که میوه رنگ و قند کامل گرفته باشد.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: مسئولان وزارتخانه‌های امور خارجه، کشور، جهاد، استانداری و اتاق بازرگانی مازندران پیگیر هستند تا صادرات مرکبات امسال به خوبی انجام شود.

او افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۵۰۰ هزار تن مرکبات شمال به خارج از کشور صادر شود که هدف خوبی است.

شعبانی ادامه داد: کشور‌های همجوار مانند افغانستان، عراق و ترکمنستان و روسیه نخستین بازارهای صادراتی مرکبات شمال هستند و با توجه به توافق‌هایی که با چین شده است امکان صادرات مرکبات به این کشور نیز وجود دارد.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: مجوز صادرات فقط به میوه‌هایی داده می‌شود که به قند و رنگ کامل رسیده باشند که برای نارنگی‌های پیش رس اوایل مهر ماه و برای انشو نیز اوایل آبان ماه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *