امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-09
اشتراک گذاری:

فرهنگ صلح وسازش گسترش یابد/ آمار بالای قتل در مازندران

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدصادق اکبری پیش ازظهر شنبه در همایش فعالان صلح و سازش تاکید کرد: حل و فصل دعاوی با روش غیر قضائی بسیار سودمند تر وکم هرینه تر است، گفت: سیاست قوه قضائیه در سنوات گذشته و سال جاری، این است روش غیر قضائی را به نحو مطلوبی جایگزین روش قضائی در رسیدگی‌ها و گسترش صلح وسازش کند.

وی با تاکید بر گسترش فرهنگ صلح و سازش اظهار داشت: در سند تحول قضائی آمده است از تمام ظرفیت‌ها برای روش‌های غیرقضایی استفاده شود البته این مهم نیازمند مقدمات و امکانات و همچنین نیروی انسانی ماهر وبا انگیزه است تا به نحو مطلوبی اجرایی شود.

عالی‌ترین مقام قضائی استان افزود: نباید تنها از اعضای شورای حل اختلاف توقع برقراری صلح و سازش داشت بلکه هرکسی به هر نحوی می‌تواند نقش آفرین باشد قضات محترم قبل از شروع محاکمه یا در حین رسیدگی باید همه تلاش خود را در برقراری صلح و سازش بین طرفین داشته باشند در دادسراها، دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر و اجرای احکام موضوع صلح وسازش باید به صورت ویژه پیگیری واج را شود.

وی همچنین بر استفاده از ظرفیت واحدهای مشاوره تاکید کرد وگفت: به جای تحمیل روش‌های قضائی و طی پروسه‌های طولانی مدت رسیدگی، بسیاری از موضوعات که امکان صلح و سازش بین طرفین وجود دارد می‌تواند در مراکز مشاوره حل و فصل شود و این موجب تقویت همگرایی و علقه بین اصحاب دعوی و مانع استمرار آن خواهد شد.

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: در سال گذشته مراکز مشاوره توانستند با روش‌های خود ۲۲.۵ درصد صلح و سازش ایجاد کنند که امیدواریم درسال جاری به ۵۰ درصد برسد.

حجت الاسلام اکبری همچنین به نقش کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در برقراری صلح و سازش اشاره کرد وگفت: پاسگاه‌ها و کلانتری با اصلاح ذات البین می‌توانند به کاهش پرونده‌های کیفری و رفع اختلاف‌ها، نزاع‌ها، کدورت‌ها کمک کنند و مانع وقوع جرم و تکرار آن شوند.

این مقام عالی قضائی خاطرنشان کرد: هم وغم و وقت قضات باید معطوف پرونده‌ها ی مهم و سنگین باشد و پرونده‌های سبک که قابلیت صلح و سازش دارند تا جایی که ممکن است با روش‌های جایگزین و غیرقضایی حل وفصل شود و اوقات رسیدگی صرف پرونده‌هایی با موضوعات سبک و قابل حل از طریق صلح وسازش نشود.

وی ضمن انتقاد ازآمار بالای قتل دراستان گفت: چرا باید در استان مؤمن وشهید پرور مازندران شاهد آمار بالای قتل باشیم باید در این خصوص آسیب شناسی شود چراکه علت بسیاری از قتل‌ها، گرفتن تصمیمات حین عصبانیت است باید خشم و غضب کنترل و مهارت‌ها زندگی به نحو مطلوب، مؤثر و درستی آ موزش داده شود.

وی همچنین گفت: سیاست قضائی در خصوص مرتکبین قتل‌های فجیع برقراری صلح وسازش نیست ودر این گونه موارد با قاطعیت و بر اساس موازین حقوقی رسیدگی خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *