امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-06
اشتراک گذاری:

زخم کهنه کم‌بارشی در مازندران/تنش آبی در ۷ شهر جدی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، تنش آبی یا کم بارشی در دیار سبز و بارانی مازندران کمی دور از ذهن باشند اما این مهم ازسوی کارشناسان و صاحب‌نظران هشدار داده شده بود و اکنون ملموس است.

طی دو سال اخیر شرایط خوب بود سدهای استان سرریز کرد و وضعیت رودخانه‌های استان خوب بود ولی اکنون با نگاهی گذرا به سدها، رودخانه‌ها و سایر ذخایر آبی می‌توانیم کاملا دغدغه و نگرانی دلسوزان را درک کنیم.

فصل تابستان که جز کم‌بارش‌ترین فصل‌های سال است  در فصل‌های پاییز، زمستان و بهار گذشته بارش‌های از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و همین موضوع نگرانی‌هایی برای کشاورزان به وجود آورده است.

*خرداد ۱۴۰۱ مازندران،خشک‌ترین ماه‌های خرداد در طول دوره آماری  
 
سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران اظهار کرد: میانگین بارش خرداد ماه سال ۱۴۰۱ استان مازندران حدود ۷میلی‌متر بوده که یکی از خشک‌ترین ماه‌های خرداد در طول دوره آماری بود.

وی افزود: براساس گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش خرداد ماه امسال استان مازندران حدود ۷میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۳۰ میلی‌متر بوده، ۷۷درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۵ میلی‌متر بوده،  حدود ۷۲درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: میانگین بارش فصل بهار سال ۱۴۰۱ استان مازندران حدود ۷۴ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۱۲۶ میلی‌متر بوده، ۴۱ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۹۶ میلی‌متر بوده،  حدود ۲۳ درصد کاهش داشته است.

رضوی گفت: میانگین بارش ۹ماهه سال زراعی جاری استان مازندران منتهی به خرداد، ۴۷۳میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۵۲۶ میلی متر بوده حدود ۱۰ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که حدود ۴۳۵ میلی‌متر بوده، حدود ۹ درصد افزایش داشته است.

*مشکل کم‌آبی در ۷شهرستان جدی است

جواد طوسی مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اعلام این خبر، گفت: مشکل کم‌آبی بیشتر در شهرستان‌های بهشهر، گلوگاه، نکا، ساری، میاندورود، آمل و محمودآباد ملموس‌تر است که با تقسیم و توزیع آب درحال مدیریت این مهم هستیم.

️وی درباره آخرین وضعیت منابع آبی استان گفت: باتوجه به رهاسازی آب از سدهای استان در شالیزارها از ابتدای اردیبهشت ماه امسال، درحال حاضر میزان پرشدگی سدهای استان  ۴۵درصد است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: شاهد مشکلاتی در پایین‌دست سد گلورد، تنش آبی در پایین دست سد شهیدرجایی و حوزه پایین‌دست سد هراز هستیم که همکاران درحال مدیریت بحث نوبت‌بندی هستند.

این مسوول اضافه کرد: توصیه‌ ما به شالی‌کاران این است از آب ذخیره شده آب‌بندان‌ها استفاده کنند تا در این شرایط خشکسالی تامین آب، بقیه اراضی کشاورزی که دارای ذخایر آب‌بندان نیستند، امکان‌پذیر باشد.

طوسی گفت: در حال حاضر شرایط مناسبی داریم که امیدواریم با تغییرات بارش‌ها، کمک مردم و صرفه‌جویی، سال زراعی را به خوبی پشت سر بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *