امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-30
اشتراک گذاری:

ضریب نفوذ پهنای باند اینترنت در کشور ۱۳ درصد رشد کرد؛ اینترنت سیار در صدر

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در آخرین گزارش خود در مورد وضعیت توسعه پهنای باند اعلام کرده که ضریب نفوذ پهنای باند (ثابت و همراه) به ۱۲۷.۲۰ درصد رسیده است. این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۹ که برابر با ۱۱۲ بوده، نشان می‌دهد که ضریب نفوذ پهنای باند اینترنت در کشور ۱۳ درصد رشد داشته است.

درحالی‌که این روزها کاربران از کیفیت اینترنت و بالا رفتن قیمت برخی بسته‌های شرکت‌های اینترنتی و حذف بسته‌های پرمصرف از سمت اپراتورهای همراه گلایه می‌کنند، رگولاتوری در تازه‌ترین گزارش وضعیت توسعه پهنای باند اینترنت در کشور را تا پایان سال ۱۴۰۰ منتشر کرده است. این آمار نشان می‌دهد که تعداد مشترکان پهنای باند اینترنت در کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۶ میلیون و ۹۱۹ هزار و ۲۷۶ مشترک رسیده که از این میان ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار و ۲۵ مشترک، یعنی کمترین تعداد استفاده‌کننده اینترنت ثابت هستند و تعداد مشترکان اینترنت سیار نیز به ۹۵ میلیون ۸۶۹ هزار و ۲۵۲ مشترک می‌رسد. این آمار در حالی است که در پایان سال ۱۳۹۹ تعداد مشترکان اینترنت ثابت برابر با ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۵۰ مشترک بوده و تعداد مشترکین اینترنت سیار نیز به ۸۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۸۲۸ نفر می‌رسیده است. مقایسه این آمار نشان می‌دهد که همچنان رشد تعداد کاربران اینترنت ثابت در کشور با آهنگ کندی پیش می‌رود و درمقابل تعداد مشترکان اینترنت سیار با شیب چند برابر از ۸۴ میلیون نفر در سال ۱۳۹۹ به ۹۵ میلیون کاربر تا انتهای سال ۱۴۰۰ رسیده است.

رشد مجدد ضریب نفوذ اینترنت سیار

طبق این آمار مجموع ضریب نفوذ پهنای باند اینترنت سیار و ثابت تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۲۷٫۲۰ درصد رسیده است. در پایان سال ۱۳۹۹ کل میزان ضریب نفوذ همراه و ثابت به حدود ۱۱۲ درصد رسیده بود. مقایسه این آمار نشان می‌دهد که میزان ضریب نفوذ از سال ۱۳۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۳ درصد رشد داشته است. به صورت جداگانه ضریب نفوذ اینترنت ثابت به ۱۳.۱۵ درصد رسیده که این میزان در پایان سال ۱۳۹۹ تنها ۱۲٫۲۶ درصد بوده است؛ یعنی میزان رشد ضریب نفوذ اینترنت ثابت در یک سال گذشته کمتر از یک درصد رشد داشته است. درمقابل، ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۱۴٫۰۶ رسیده که این میزان در سال ۱۳۹۹ برابر با ۱۰۰٫۲۲ درصد بوده است. مثل همیشه رشد در بخش اینترنت همراه چند برابر بیشتر از رشد در بخش ضریب نفوذ اینترنت ثابت بوده است.

ضریب نفوذ اینترنت در سال ۱۴۰۰

مقایسه فناوری‌های دسترسی

این گزارش فناوری‌های دسترسی به اینترنت پهن باند را نیز مقایسه کرده که در این بخش نشان می‌دهد همچنان پرمصرف‌ترین فناوری در بین کاربران فناوری 3G و 4G و در واقع استفاده از اینترنت تلفن همراه است. براساس داده‌های این گزارش میزان دسترسی به اینترنت پهن باند ازطریق فناوری نسل سوم و چهارم موبایل تا پایان سال ۱۴۰۰ برابر با ۸۹٫۶۷ درصد بوده است. تعداد کاربران در این زمینه هم به ۹۵ میلیون و ۸۶۹ هزار و ۲۵۲ مشترک می‌رسد. بعد از این فناوری اینترنت ADSL با ۸٫۱۷ درصد در جایگاه دوم قرار دارد. تعداد مشترکان این فناوری هم ۸ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۵۵۷ نفر است.

با تمام برنامه‌های فشرده وزارت ارتباطات دولت سیزدهم برای توسعه فیبرنوری در کشور و راه‌اندازی ۵ هزار پورت فیبرنوری در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ ضریب نفوذ در این بخش کمتر از یک درصد و برابر با ۰٫۱۹ درصد بوده؛ در این گزارش اشاره‌ای به تعداد مشترکان این فناوری نشده است. همچنین میزان ضریب نفوذ در دسترسی به فناوری شرکت‌های ارائه‌دهنده TD-LTE با ۱ میلیون ۷۱۱ هزار و ۱۳۳ مشترک به ۱٫۶۰ درصد می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *