امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-07
اشتراک گذاری:

صفر تا صد خرید یک دوربین عکاسی

هنگام خرید یک دوربین عکاسی باید به فاکتورهای مهمی توجه کنید و بعد از جمع‌بندی به یک مدل و برند برسید.

اگر قصد خرید یک دوربین عکاسی دارید و اطلاعات شما در این زمینه بسیار کم و محدود است، باید بگویم اصلا بی گدار به آب نزنید. ابتدا درباره دوربین و انواع آن جستجو کنید، مطلب بخوانید و بعد هزینه کنید.

 در این مطلب یک نگاه گذرا به انواع دوربین و ویژگی‌هایی که در یک دوربین عکاسی بسیار با اهمیت هستند می اندازیم. در واقع باید به چند نکته توجه کنید: اول اینکه ویژگی های ضروری دوربین مورد نظر شما چیست؟، دوم ویژگی‌های اضافی که می‌خواهید را دارد یا ندارد؟، سوم برند آن، چهارم لنزها و تجهیزات و در آخر قیمت دوربین.

برخی دوربین‌ها قابلیت‌های اضافی کمتر ضروری دارند که بیشتر جنبه سرگرمی دارد. مثل حالت پانوراما، لرزشگیر عکس، تمیز کردن اتوماتیک سنسور یا همان سلف کلینینگ، وای فای و امکان ارتباط با دیگر دستگاه‌ها و‌سیستم موقعیت یابی جهانی دوربین.

انواع دوربین

دوربین حرفه‌ای یا  DSLR: دوربین‌های حرفه‌ای DSLR (دیجیتال تک لنزی انعکاسی) از دو بخش عمده تشکیل شده اند: بدنه و لنز دوربین. لنز دوربین قابلیت خارج شدن و تعویض را دارد و شما برای عکاسی به هر دو قسمت نیاز دارید. هرچه کیفیت لنز دوربین شما بهتر باشد، در نتیجه کیفیت عکس نهایی نیز بهتر خواهد بود.

نکته مهم اینجاست که با دوربین های DSLR، می‌توانید از انواع گوناگون لنزهای با کیفیت استفاده کنید. همچنین این دوربین‌ها عملکرد خوبی در شرایط نور کم و محوی پس زمینه، از خود ارائه می‌دهند.

دوربین‌های بدون آینه (میکرو چهار سوم)
: این دوربین‌ها شباهت بسیاری با دوربین‌های حرفه‌ای دارند، اما دارای بدنه‌ای کوچکتر و فاقد آینه هستند. در این مدل‌ها هم شما امکان تعویض لنز را دارید، اما تنوع لنز و کیفیت عکس‌ها مانند دوربین حرفه‌ای نیست. اکثر دوربین‌های بدون آینه دارای سنسورهای کوچکتر از دوربین‌های حرفه‌ای بوده و این بدین معناست که در زمینه ثبت عمق میدان یا عکاسی در شرایط با نور کم به خوبی آنها نخواهند بود. البته اندازه کوچک و سبک آنها یک مزیت برای افراد آماتور به حساب می‌آید. در نتیجه می‌توان گفت برای کسانی که عکاسی برای آنها سرگرمی جدی بوده، این نوع دوربین یک جایگزین جذاب به جای دوربین‌های حرفه‌ای حجیم‌تر است.

دوربین‌های کامپکت: این نوع دوربین های عکاسی دارای لنزهای متصل دائمی هستند یعنی غیرقابل تعویضند. به آنها خانگی یا ببین و بگیر هم می‌گویند و کوچکترین دوربین‌های ارائه شده برای عکاسی هستند. آنها دارای کوچکترین سنسورها هستند و به این معنی که کیفیت تصویر آنها به خوبی تصاویری که با دوربین سطح بالاتر گرفته می‌شود نخواهد بود. اما قیمت کمتر و اندازه کوچکتر از مزایای این مدل دوربین‌ها هستند. به نوعی می‌توان گفت دوربین عکاسی کامپکت نقطه مناسبی برای آغاز به کار شما است.

دوربین‌های اکشن کمرا(ورزشی): این مدل دوربین برای عکاسی ماجراجویی، ورزشی و همچنین برای عکاسانی که به دنبال قابلیت نصب دوربین برای گرفتن تصاویر هستند به کار می‌رود. البته این مدل در درجه اول، برای ثبت ویدئو به کار می‌رود، اما به شما اجازه ثبت تصویر و همچنین تصاویر با فاصله زمانی (تایم لپس) را نیز می‌دهند. اما در زمینه کیفیت و کنترل بسیار محدود هستند و همین موضوع آنها را به دوربین‌هایی برای مقاصد سرگرمی تبدیل کرده است.

دوربین‌های ۳۶۰ درجه و دوربین‌های چاپ سریع نیز از مدل‌های دیگری هستند که بیشتر جنبه فانتزی و سرگرمی دارند.

ویژگی‌ها

حالت دستی: یعنی به شما امکان می‌دهد کنترل کاملی بر روی میزان نوردهی در یک تصویر را داشته باشید. اگر آماتور هستید حالت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک برای شما بهتر است، ولی اگر حرفه‌ای باشید، ترجیح می‌دهید خودتان اندازه دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو را تنظیم کنید.

ایزو: این قابلیت میزان حساسیت سنسور دوربین به نور را کنترل می‌نماید. توصیه ما این است که در جستجوی دوربین‌هایی با ایزوی 1600 یا بیشتر باشید.

مگاپیکسل: مگاپیکسل (MP) اندازه شفافیت (رزولوشن) یک دوربین عکاسی است. به زبان ساده یعنی هر چه عدد مگاپیکسل بیشتر باشد، می‌توانید چاپ بزرگتر و واضح‌تری با کیفیت بالاتر داشته باشید.

ارگونومی: این موضوع بسیار مهم است، چراکه شما مدت زیادی دوربین را در دست نگه می‌دارید. پس باید به اندازه یعنی سنگینی و بزرگی و کوچکی آن توجه داشته باشید.

ویژگی‌های اضافی: برخی دوربین‌ها قابلیت‌های اضافی کمتر ضروری دارند که بیشتر جنبه سرگرمی دارد. مثل حالت پانوراما، لرزشگیر عکس، تمیز کردن اتوماتیک سنسور یا همان سلف کلینینگ، وای فای و امکان ارتباط با دیگر دستگاه‌ها و‌سیستم موقعیت یابی جهانی دوربین.

برند

در این حرفه همه چیز بستگی به شما، به عنوان یک عکاس دارد! و برند دوربین عکاسی شما، تاثیر زیادی در کیفیت عکس‌هایی که می‌گیرید ندارد.

کانن، نیکون، سونی، فوجی و پاناسونیک از برندهای مطرح در این حوزه هستند.


تجهیزات ضروری

فروشندگان ممکن است شما را وادار به خرید یک سری لوازم جانبی کنند که واقعاً به بسیاری از آنها برای دوربین عکاسی خود نیازی ندارید! در واقع بهتر است قیمت‌ها را بررسی نموده و شروع به تهیه چیزهایی که به آنها واقعاً نیاز دارید بکنید.

مثلا کارت حافظه، باتری اضافه، رم ریدر و کیف دوربین از  وسایل ضروری هستند که بهتر است بخرید.


در نهایت…

اگر قرار است عکاسی را دنبال کنید و دیگر دوربین گوشی برای شما کافی نیست، یک دوربین‌ کامپکت می‌تواند جوابگوی نیازتان باشد. این دوربین‌ها قیمت کمی دارند و کار کردن با آن‌ها بسیار ساده است اما اگر شما علاقه‌مند به دنبال کردن عکاسی به عنوان یک سرگرمی جدی و حرفه‌ای هستید، یک DSLR چیزی است که به آن نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *