امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-01
اشتراک گذاری:

فیلترشکن‌‌ها محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های کاربران ایرانی گوگل پلی

سامانه تحلیل داده لایف‌وب، نوشت: تعدادی از اپلیکیشن‌های خارجی از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۱ در ایران فیلتر و همچنین در طی پاییز امسال تعدادی از نرم افزارهای ایرانی از گوگل پلی حذف شدند؛ اما فیلترینگ اپلیکیشن‌های پیام‌رسان خارجی و حذف برخی از اپ‌های داخلی از گوگل پلی چه تاثیری بر اپ‌های پر دانلود و محبوب کاربران ایرانی گذاشته است؟

در این گزارش به سراغ بررسی گوگل پلی می‌رویم، ۱۰ اپلیکیشن محبوب کاربران ایرانی گوگل پلی در پاییز ۱۴۰۱، برنامه‌های ایرانی پر دانلود گوگل پلی و تغییر جایگاه ۱۰۰ پیام‌رسان برتر را تحلیل کرده و نمایش می‌دهیم.

۱۰ اپلیکیشن محبوب کاربران ایرانی گوگل پلی

با بررسی گوگل پلی، محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های کاربران ایرانی گوگل پلی از یک مهر تا ۱۵ آذر ۱۴۰۱ تفکیک شده است.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید هشت اپلکیشن از میان ۱۰ اپلکیشن برتر کاربران ایرانی گوگل پلی در دستهٔ فیلترشکن‌ها قرار می‌گیرند؛ بدیهی است که فیلترینگ برخی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها منجر به اختصاص یافتن ۸۰ درصد از اپلیکیشن‌های محبوب کاربران ایرانی گوگل پلی، به فیلترشکن‌ها شده است.

همچنین در میان ۱۰ اپلیکیشن محبوب کاربران ایرانی گوگل پلی، دو پیام‌رسان تلگرام و واتساپ به ترتیب جایگاه هفتم و هشتم را به خود اختصاص داده‌اند.

کدام اپلیکیشن‌های ایرانی میان ۱۰۰ اپ برتر قرار دارند؟

۱۰۰ اپلیکیشن برتر گوگل پلی از یک مهر تا ۱۵ آذر ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفته است؛ نتیجه بررسی نشان می‌دهد در بین ۱۰۰ اپلیکیشن برتر کاربران ایرانی گوگل پلی، پیام‌رسان سروش، دیوار، پیام‌رسان بله، تلویزیون و ماهواره آنلاین من و تلوبیون نیز قرار دارند.

پیام‌رسان سروش در رتبه ۵۰، دیوار در رتبه ۶۱، پیام‌رسان بله در جایگاه ۶۶، تلویزیون و ماهوراه آنلاین من در رتبه ۸۴ و تلویبیون در جایگاه ۱۰۰ قرار داشتند.

دسته‌بندی ۱۰۰ اپلیکیشن محبوب کاربران ایرانی در پاییز ۱۴۰۱

با تفکیک ۱۰۰ اپلیکیشن محبوب کاربران ایرانی گوگل پلی، این اپلیکیشن‌ها از لحاظ عملکرد دسته‌بندی شده‌اند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید ۷۱٪ از اپلیکیشن‌های محبوب کاربران ایرانی گوگل پلی در پاییز ۱۴۰۱ در دسته فیلترشکن‌ها قرار دارند که در ابتدای گزارش به هشت فیلترشکن برتر از آنها اشاره شده است.

همچنین ۱۴٪ از ۱۰۰ اپ برتر کاربران ایرانی گوگل پلی، مربوط به دسته پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بوده است.

این ۱۴٪ شامل:

Telegram

Whatsapp Messenger

Instagram

Whatsapp Business

Imo-Internatinoal Calls & Chat

ایتا | ایتاگرام | بدون فیلتر

Robik zed filter

Soroush Plus Messenger

و شش اپلیکیشن دیگر بوده‌اند که پیام‌رسان ایرانی بله هم در میان آنها قرار گرفته است.

در دسته‌بندی اپلیکیشن‌های محبوب کاربران ایرانی گوگل پلی، ۸٪ از اپ‌ها در گروه ابزارها قرار می‌گیرند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نرم افزارهای زیر به ترتیب از برترین اپ‌های دسته ابزارها بوده‌اند:

SHAREit: Transfer, Share Files

QRScanner – Super QR Code Tool VPM Master

Video Downloader for Instagram

Device Info: View phone info

Video downloader for Instagram

روند تغییرات جایگاه پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی غیر بومی در میان ۱۰۰ اپلیکیشن محبوب گوگل پلی

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نمودار تغییر جایگاه واتساپ، تلگرام و اینستاگرام در گوگل پلی نشان می‌دهد در روزهای آخر شهریور ماه ۱۴۰۱، جایگاه واتساپ و اینستاگرام از ۱۰ اپ برتر به جایگاه ۷۰ تا ۹۰ نزول پیدا کرده اما با گذشت زمان هر دو این اپلیکیشن‌ها توانسته‌اند در ۱۰ اپلیکیشن محبوب کاربران ایرانی گوگل پلی قرار و جایگاه خود را پس بگیرند.

نمودار

همچنین پیام‌رسان تلگرام در اوایل مهرماه جایگاه ابتدایی خود را از دست داده و به جایگاه ۴۰ تا ۵۰ تنزل پیدا کرده اما تلگرام هم مانند اینستاگرام و واتساپ به تدریج به جایگاه خود در قبل از اعمال محدودیت‌های اینترنت بازگشته است.

روند تغییرات جایگاه اپلیکیشن‌های بومی در میان ۱۰۰ اپ برتر در پاییز ۱۴۰۱

در تصویر زیر تغییرات مربوط به جایگاه اپلیکیشن‌های داخلی را در گوگل پلی مشاهده می‌کنید.

نمودار

اپلیکیشن‌هایی همچون بلد، اسنپ، نشان، تلوبیون و دیوار با وجود اینکه پیش از محدودیت‌های اینترنت در جایگاه یک تا ۱۰ گوگل پلی قرار داشتند، از ابتدای مهر ماه دچار تنزل رتبه شدند، فراز و نشیب بسیاری را در جایگاه خود تجربه کردند اما نتوانستند به جایگاه سابق خود در قبل از پاییز ۱۴۰۱ بازگردند.

در نظر داشته باشید که حذف اپلیکیشن‌هایی همچون اسنپ، تپسی، سروش، بله و آی گپ در تاریخ ۲۴ و ۲۵ ماه ۱۴۰۱ از گوگل پلی در تغییر جایگاه نرم‌افزارهای بومی در بین ۱۰۰ اپلیکیشن برتر گوگل پلی میان کاربران ایرانی موثر بوده است.

دلیل حذف این اپلیکیشن‌ها «تحریم‌ها» اعلام شده و به نظر می‌رسد خود گوگل پلی به حذف تعدادی از اپ‌های ایرانی اقدام کرده است.

منبع: سیتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *