امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

آشنایی با برترین مشاغل حوزه‌ی فناوری در ایران

یکی از دغدغه‌های اصلی جوانان و افرادی که تمایل دارند تا درآمد بیشتری داشته باشند، انتخاب یک شغل مناسب است. در چند دهه گذشته مشاغل جدیدی با معرفی کامپیوتر معرفی شدند. در ایران همانند سایر …

به گزارش آی تی بوم، یکی از دغدغه‌های اصلی جوانان و افرادی که تمایل دارند تا درآمد بیشتری داشته باشند، انتخاب یک شغل مناسب است. در چند دهه گذشته مشاغل جدیدی با معرفی کامپیوتر معرفی شدند. در ایران همانند سایر کشورها مشاغل زیادی مانند برنامه نویسی در حوزه فناوری اطلاعات پدید آمدند که افراد زیادی توانستند به خوبی جایگاه خود را در این حوزه پیدا کنند. به نظر شما برترین مشاغل در حوزه فناوری در ایران کدام‌ها هستند؟ در این مطلب می‌خواهیم شما را با مشاغل برتر حوزه آی تی و فناوری اطلاعات آشنا کنیم تا شغل مناسبی با توجه به علاقه برای خودتان انتخاب کنید.

برترین مشاغل فناوری اطلاعات در ایران

در سال‌های اخیر بسیاری از افراد به دلیل دامنه شغلی وسیع در حوزه فناوری اطلاعات تصمیم بر این گرفتند که تغییر رشته دهند و در رشته آی تی تحصیل کنند. این تغییر رشته و تمایل به تحصیل در این زمینه بی‌دلیل نیست و نشان از قدرت و محبوبیت این رشته دارد. حال جالب اینجا است که در این حوزه مشاغل بسیار زیادی وجود دارد که باید برترین آن‌ها را انتخاب کرد تا در آینده با انگیزه بیشتری مشغول به کار شد.

بدون شک این روزها در ذهن بسیاری از نوجوانان این جرقه زده می‌شود که منظور از زبان برنامه نویسی چیست و چرا این همه سروصدا در این زمینه در ایران و دیگر کشورها وجود دارد. در ادامه به برخی از مشاغل مهم و پردرآمد در دنیای IT اشاره می‌کنیم.

توسعه دهنده نرم افزار

به احتمال زیاد شما در گوشی و لپ تاب خود برنامه‌های مختلفی نصب کرده‌اید و در طول روز و مواقع نیاز سری به آن‌ها می‌زنید. آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که این اپلیکیشن‌ها توسط چه افرادی طراحی و آپدیت می‌شوند؟ زمانی که مشغول یک بازی رایانه‌ای هستید، به این که چگونه با لمس یک دکمه عکس‌العملی در بازی ایجاد می‌کنید فکر کرده‌اید؟ همه می‌دانیم که با افزایش ضریب نفوذ اینترنت و پیشرفت فناوری مشاغل مربوط به حوزه IT نیز افزایش پیدا خواهند کرد.

یکی از پردرآمدترین و جذاب‌ترین مشاغل در این زمینه توسعه دهنده نرم افزار است. این شغل در ایالت متحده آمریکا در بین ۵۰ شغل برتر قرار دارد و در دیگر کشورها نیز طرفداران زیادی دارد. تمام برنامه‌های کاربردی توسط توسعه دهنده نرم افزار ساخته و اصلاح می‌شود. قطعا شما نیز به این مطلب فکر می‌کنید که این شغل چقدر حائز اهمیت است و به نوعی دنیا به آن تکیه دارد. کودک، پیر، جوان، همه و همه برای لذت بردن از فضای گوشی و کامپیوتر باید دست به دامن توسعه دهنده نرم افزار شوند.

مهارت‌های مورد نیاز توسعه دهنده نرم افزار

بسیاری از افراد با اطلاع از اهمیت این شغل به دنبال دانستن مهارت‌ها و پیش‌نیازهای لازم در این مورد هستند تا خودشان را در زمان کوتاهی به خط مقدم آن برسانند. به احتمال زیاد شما نیز تمایل دارید تا از مهارت‌های لازم در این زمینه آگاه شوید و در صورت امکان خودتان را برای روزهای جدید آماده کنید. بهترین راهنما برای هر فرد خود اوست که می‌تواند تشخیص دهد که از عهده این کار برمی‌آید یا توانایی‌ها و مهارت‌های لازم را ندارد. در ادامه این مهارت‌ها را ذکر می‌کنیم.

دانش چندین زبان برنامه نویسی

برای اینکه بتوانید در این حرفه مشغول به کار شوید، باید در برنامه نویسی کامپیوتر، موبایل و… مهارت داشته باشید. شاید برخی افراد هنوز در اول راه هستند و این سوال را دارند که اصلا  خود برنامه نویسی چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که به کمک چند دستورالعمل برنامه‌ای برای آماده‌سازی یک دستگاه به کار گرفته می‌شود که این فرآیند برنامه نویسی نام دارد.

برنامه نویسی علمی است که به یاری آن می‌توانید به کامپیوتر دستور دهید تا اطلاعات مورد نیاز شما را خیلی سریع فراهم کند. به عنوان مثال در برخی از سیستم‌ها تنها با وارد کردن کد ملی فرد، بسیاری از اطلاعات فرد بالا می‌آید. این کار تنها با برنامه‌نویسی ممکن است و سیستم را چنین تعریف کرده‌اند با کد ملی افراد بتوان به سایر اطلاعات دسترسی داشت. از انواع زبان‌های برنامه نویسی می‌توان به پایتون، جاوا، جاوا اسکریپت، C+، C++، سی شارپ و… اشاره کرد. یک توسعه دهنده نرم افزار با توجه به تخصص خود لازم است به چند زبان برنامه نویسی تسلط داشته باشد.

مهارت‌های فنی و تحلیلی

برای اینکه از توسعه‌دهندگان نرم افزار باشید، باید مهارت تحلیل‌تان نیز قوی باشد. برای اینکه تحلیل مناسبی در نوشتن برنامه داشته باشید لازم است مطالعات عمیقی در حوزه آی تی داشته باشید.

مهارت ارتباطی

توسعه دهنده نرم افزار باید مهارت ارتباط قوی داشته باشد. داشتن ارتباط برای اینکه هم در پروژه‌های مختلف  فعالیت داشت و هم با افراد صاحب نظر در این حرفه گفتگو داشت لازم است. به طور کلی باید برای اینکه در یک حرفه به موفقیت‌های چشمگیری رسید، ارتباطات مناسبی با تمام محیط داشت.

مدیر پروژه IT

یکی دیگر از مشاغل برتر در حوزه فناوری اطلاعت در ایران، مدیر پروژه IT است. زمانی که صحبت از مدیریت پروژه می‌شود همه می‌دانند که برای رسیدن به این مرحله باید تجربه، علاقه و مهارت را در کنار هم داشت. بسیاری از این مدیران به طور تجربی کارهایی را برای این عنوان شغلی در نظر می‌گیرند که با توجه به انعطاف این شغل هیچ‌کس نمی‌تواند ایرادی به آن بگیرد. در ادامه به برخی از وظایف این افراد اشاره می‌کنیم.

یکی از وظایف مهم مدیر پروژه آی تی هماهنگی پروژه است. در این وظیفه، مدیر باید نقشه راه را برای تیم ترسیم کند و به هر فرد وظایف مشخصی تعیین کند. همچنین در این هماهنگی لازم است این فرد بودجه را نیز مدیریت کند. مدیر پروژه آی تی وظیفه رفع موانع پیش رو را نیز بر عهده دارد. مدیریت منابع مختلف، ارزیابی افراد تیم، اولویت‌بندی و…  همگی از وظایف این عنوان شغلی می‌باشد. کاملا بدیهی است این فرد باید مهارت‌های خاصی در این زمینه داشته باشد.

بدون هیچ تردیدی فردی که در حوزه IT مدرک دانشگاهی ندارد، گزینه مناسبی برای این شغل نخواهد بود. مهندسی آی تی مسلط به برنامه نویسی می‌تواند در این حوزه فعالیت داشته باشد که به پشتکار، تلاش و مهارت نیازمند است.

معمار شبکه کامپیوتر

یکی از برترین شغل‌های حوزه IT معماری شبکه کامپیوتر است. افرادی که هنوز نمی‌دانند رشته آی تی چیست و به چه دردی می‌خورد، لازم است تا در مورد این شغل کمی بیشتر تحقیق کنند. این معمار شبکه‌های ارتباطی داده‌ها را طراحی و ایجاد می‌کنند. شاید با اهمیت شبکه‌های ارتباطی مانند شبکه‌های گسترده WAN، شبکه‌های محلی LAN، اکسترانت‌ها، اینترانت‌ها و… کمتر آشنا باشید که در ادامه کمی بیشتر این موضوع را شرح خواهیم داد.

از انواع معماری شبکه می‌توان به  Wireless، Token Ring، اترنت (Ethernet) و FDDI اشاره کرد. از وظایف این عنوان شغلی می‌توان تجزیه و تحلیل و نظارت بر عملکرد شبکه را نام برد. با ورودی و خروجی داده‌ها می‌توان بسیاری از مشکلات را شناسایی کرد و برای بهبود شبکه نظر متفاوتی داشت. این معماران با عملیاتی مانند حذف داده، انتقال داده و پشتیبانی در حفظ شبکه تلاش می‌کنند. در میان وظایف معمار شبکه کامپیوتر نباید از اقدامات امنیتی غافل بود که با برنامه نویسی این کارها را انجام می‌دهند.

مهندس بلاکچین

بسیاری از افراد واژه بلاکچین را از توسعه ارزهای دیجیتال یاد گرفته‌اند و از اینکه چه کاری انجام می‌دهد و چه پیش‌نیازهایی برای رسیدن به این شغل نیاز است، بی‌خبر هستند. البته نباید از ترویج شغل برنامه نویسی بلاکچین به دلیل توسعه رمزارزها نیز چشم پوشی کرد اما بدون این بازار نیز بدون شک فناوری بلاکچین توسعه می‌یافت.

در ایران کسانی که مهارت‌های خودشان را به این سمت سوق داده‌اند قطعا جایگاه شغلی پردرآمدی پیدا کرده‌اند. مهندس بلاکچین وظیفه آزمایش پروژه و یافتن عیب‌های آن را به عهده دارد. با شناخت انواع برنامه‌های بلاکچین در توسعه دیگر برنامه‌های کارآمد می‌تواند کمک بزرگی به یک سازمان بکند. قطعا می‌دانید که به کمک فناوری جدید بلاکچین امکان تعریف سیستم‌ها و برنامه‌هایی وجود دارد که این مهندس نیز می‌تواند در این زمینه فعالیت کند. این مهندس در کنار دیگر توانایی‌ها باید یک برنامه نویس حرفه‌ای باشد. تسلط به انواع زبان‌های برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت JS، جاوا، سی پلاس و… از مهارت‌های ضروری این شغل می‌باشد. از دیگر مهارت‌ها می‌توان به شناخت حوزه رمزنگاری، توانایی تعریف کدهای چند سر، آشنایی با شبکه‌های نظیر به نظیر، تسلط بر علم ساختار داده و الگوریتم‌های استاندارد و… اشاره کرد.

چگونه به یک متخصص آی تی تبدیل شویم

در دنیای امروز راه برای فعالیت در زمینه‌های مختلف فراهم است و هر کس با انتخاب صحیح و پشتکار می‌تواند در یک حوزه به یک متخصص تبدیل شود. اگر در اول راه هستید و می‌خواهید راه پرپیچ‌وخم یکی از عناوین شغلی IT را برای حرکت آغاز کنید بهتر است با یک گروه متخصص و کاربلد مشورت شوید.

یکی از برترین مراجع در کشور که با آموزش‌های خود توانسته به بسیاری از جوانان مسیر درستی نشان دهد و کمک کند تا در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت خوبی داشته باشند، همیار آی تی است. شما در این مجموعه می‌توانید به آموزش برنامه نویسی، امنیت و شبکه، سخت افزار، آفیس، اینترنت و وب مشغول شوید. به راحتی و تنها با چند کلیک می‌توانید عضو همیار آی تی شوید.

جمع بندی

یکی از معضلات این روزهای کشور پیدا کردن یک شغل مناسب است. بسیاری از جوانان برای شکوفا کردن استعدادهای خودشان به هر دری می‌زنند. در این مطلب سعی کردیم تا شما بدانید که IT چیست و چه مشاغل قدرتمندی در ایران وجود دارد. از مشاغل برتر در حوزه آی تی می‌توان به توسعه دهنده نرم‌افزار، معمار شبکه کامپیوتر، مدیر پروژه IT، مهندس بلاکچین و… اشاره کرد. در این مطلب برخی از این شغل‌ها را بررسی کردیم. برای اینکه بتوانید به راحتی به یک متخصص در زمینه‌های مختلف مانند برنامه نویسی، امنیت و شبکه، اینترنت و وب و… تبدیل شوید می‌توانید به همیار آی تی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *