امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-13
اشتراک گذاری:

سازه های آبی مازندران ظرفیتی مهم برای توسعه صنعت گردشگری است

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن خیریانپور روز پنجشنبه در آیین معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه حاشیه سدها و آببندان ها جذاب ترین و منحصر به فرد ترین ظرفیت برای گردشگران محسوب می شود، افزود: استفاده از اراضی حاشیه سدها، علاوه بر اشتعالزایی ،در جذب بیشتر گردشگران موثر است و این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: با استفاده از اعتبارات و تسهیلات بانکی و ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی باید از اراضی حاشیه سدها و آببندان ها برای توسعه صنعت گردشگری استفاده کرد.

وی بیان کرد: سدهایی که در مازندران ساخته شد و یا در دست اقدام است و وجود ۸۳۲ آببندان با ۱۷ هزار هکتار مساحت با کارکرد سه منظوره برای تامین آب کشاورزی، پرورش ماهی و گردشگری، ظرفیتی مهم در این استان محسوب می شوند که باید به شکل اصولی از آنها استفاده کرد.

وی با اشاره به کاهش بارندگی و وقوع پدیده خشکسالی در کشور و از جمله در مازندران تامین آب مورد نیاز در بخش آشامیدنی، صنعت و کشاورزی را در شرایط فعلی کاری سخت و دشوار دانست و خاطرنشان کرد: مازندران به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و وجود ظرفیت های فراوان، سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و کردشگر از اقصی نقاط کشور است و تامین آب مورد نیاز برای جنعیت بومی و همچنین غیربومیان کاری سخت و دشوار است.

معاون استاندار مازندران با اشاره به تولید هفت و نیم تن محصولات مختلف کشاورزی در مازندران و کسب رتبه نخست در تولید ۱۴ محصول در سطح کشور، گفت: در کنار تامین آب آشامیدنی، تامین آب کشاورزی مورد نیاز کشاورزان نیز یکی از دغدغه های جدی است.

خیریانپور گفت: با توجه به کمبود بارندگی و بروز پدیده خشکسالی در کشور و از جمله در مازندران، تامین آب آشامیدنی. کشاورزی و صنعتی در شرایط فعلی بسبار مهم و حیاتی و در عین حال دشوار است.

وی لایروبی و مهندسی رودخانه، سردهنه های کشاورزی و توزیع آب شرب و کشاورزی را از جمله وظایف مهم شرکت آب منطقه ای دانست و گفت که لایروبی رودخانه ها و سردهنه های کشاورزی برای جلوگیری از بروز سیلاب باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

در پایان این آیین حیدر داودیان بعنوان مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه ای مازندران معرفی و از خدمات ابراهیم یخکشی مدیرعامل سابق این شرکت با اهدا لوح قدردانی شد.

طبق آمارهای رسمی در حال حاضر ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی مازندران مصرف می شود.مازندران ۴۶۰ هزار هکتار زمین های کشاورزی دارد که سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در آنها تولید می شود.

بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‎ ۶۰۰میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ ۹۰۰میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است .
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ ۵۵۰میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ ۳۵۰میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *