امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-06
اشتراک گذاری:

خطر کاهش جمعیت جوان در مازندران/ سوژه‌های افتخار آفرین ملی باید زنده بماند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی پیش از ظهر امروز در استانداری برگزار شد.

شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۷۲ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در استان‌های کشور شکل گرفت.

۱۵ سر فصل برای این منظور در نظر گرفته شد که در شورای فرهنگ عمومی استان مازندران سه سر فصل گردشگری، فضای مجازی و عفاف و حجاب به صورت ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این جلسه موضوع کاهش جمعیت جوان در مازندران، برگزاری بزرگداشت چهلمین سالگرد واقعه ۶ بهمن ۱۳۶۰ و چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب از مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

*موانع فرزندآوری و ازدواج به صورت جامع بررسی شود

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به اینکه موانع فرزند آوری و ازدواج به صورت جامع باید بررسی و گزارش شود، تصریح کرد: برای این منظور در جلسات تخصصی باید طبق سیاست‌های کلان ملی پیش برویم.

آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی راهکارهای افزایش جمعیت در سایر کشورها را الگوی مناسب برای استان مازندران دانست و گفت: در کاهش جمعیت جوان، تاخیر در باروری و بالا رفتن سن ازدواج ریشه در مسائل فرهنگی دارد باید راهکارهای فرهنگی اتخاذ شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران، ازدواج آسان، کاهش تشریفات و استفاده از ظرفیت خیران را از مواردی عنوان کرد که می‌تواند کمک حال خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی باشد.

امام جمعه مرکز مازندران در خصوص گرامیداشت دهه فجر و حماسه ششم بهمن ۱۳۶۰ را از سوژه‌های ملی دانست و گفت: سوژه‌های افتخار آفرین تاریخی باید همیشه زنده بماند تا تولید حماسه، ایثار و روحیه مقاومت تقویت شود.

محمدی لائینی افزود: در گام دوم انقلاب هم شاهد حماسه‌هایی از سوی جوانان کشور و استان خواهیم بود.

این مسئول با تاکید براینکه بزرگداشت مناسبت‌های ملی باید مردمی باشد چون توسط مردم رقم خورده است، یادآور شد: لازم است سازمان تبلیغات اسلامی با استفاده از ظرفیت اصناف و هیات‌های مذهبی جشن بزرگ دهه فجر را برگزار کند.

*کاهش جمعیت بومی و افزایش مهاجرت غیر بومی

استاندار مازندران نیز با اعلام اینکه کاهش جمعیت بومی و افزایش مهاجرت غیر بومی برای استان مازندران خطرناک است، اظهار کرد: اگر به موضوع جمعیت بومی در مازندران توجه نشود گردشگری استان را به مخاطره می‌اندازد.

سید محمود حسینی‌پور افزود: اگر تاخیر در ازدواج و کاهش جمعیت جوان در مازندران را عوامل اقتصادی بدانیم طبق گزارشات استان‌هایی که وضعیت اقتصادی نامطلوبی دارند با رشد جمعیتی بالایی برخوردارند.

وی تشکیل کارگروه علمی با موضوع افزایش جمعیت جوان در مازندران را مورد تاکید قرار داد و گفت: مسئله جمعیت موضوعی نیست که به تاخیر رسیدگی شود لازم است در مدت 5 سال بررسی و مشکلات رفع شود.

*جمعیت مازندران مُسن است

طبق گزارشات ارائه شده توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، این استان شمالی مسیر پیری را طی می‌کند و این روند برای مازندران خطرناک است.

سید عباس موسوی تعداد کودکان زیر ۵ سال در استان را ۱۴۹ هزار نفر، میان سال را ۱.۲۹۱ هزار نفر و سالمند را ۳۹۲ هزار نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه مازندران به سمت پیری در حال حرکت است وضع این استان نسبت به جمعیت کشوری نامطلوب پیش بینی می‌شود لازم است در یک برنامه ریزی ۵ تا ۱۰ سال این مشکل رفع شود.

وی وضعیت نرخ باروری در کشور و استان را رو به کاهش دانست و ادامه داد: ۱.۲۲ وضعیت باروری در مازندران است گذر از این مرحله برای استان بسیار سخت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به کاهش موالید در استان، تصریح کرد: کاهش ازدواج و افزایش طلاق را در استان شاهد هستیم؛ البته در سال ۱۳۹۹ با توجه به محدودیت‌های کرونایی با افزایش ازدواج روبه رو بودیم که این موضوع نشان می‌دهد کاهش هزینه‌های جشن عروسی انگیزه در ازدواج را افزایش داده است.

این مسئول میزان کودکان زیر ۵ سال و ۱۵ سال در مازندران را نسبت به کشور کمتر دانست و گفت: جمعیت مازندران نسبت به جمعیت کشوری مسن است.

موسوی ازدواج و فرزندآوری دیررس را عامل اصلی در جمعیت مولد عنوان کرد و گفت: با برنامه ریزی‌های وارداتی که دشمن داشته است سبب شد پنجره جمعیتی کشور به سمت سالمندی هدایت شود.

وی موانع تاخیر در ازدواج جوانان و فرزند آوری را برشمرد و اظهار کرد: مسکن، اشتغال، ترس از فرزند پروری، مشکلات اقتصادی و هزینه‌های فرزند پروری از سری مواردی است که سن ازدواج را افزایش و جمعیت جوان را روبه پیری برده است.

موسوی یادآور شد: لازم است با ترویج فرهنگ مناسب، تامین زیر ساخت برای اشتغال، پیشگیری از سقط جنین و تحکیم بنیان خانواده وضعیت جمعیتی را به سمت مطلوب هدایت کنیم.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه دبیرخانه دائمی شورای فرهنگ عمومی استان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران مستقر است که در این خصوص عباس زارع مدیرکل این نهاد فرهنگی با اشاره به اینکه مازندران به مفاخر استانی اهمیت می‌دهد، گفت: برای نخستین بار استان‌های مازندران و هرمزگان به لحاظ فعالیت مطلوب در حوزه فرهنگ عمومی حائز رتبه برتر در کشور شدند.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در بخش‌های مختلف کاری از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی استفاده کنند، افزود: چالش پسماند در مازندران نیازمند اقدامات فرهنگی است که در این زمینه آمادگی همکاری داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران توجه به فرهنگ بومی و برنامه ریزی برای حفظ خرده فرهنگ‌ها را از موارد حائز اهمیت در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی مطرح کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *