امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-06
اشتراک گذاری:

الزامات تربیت نسل آینده قرآنی/ در روش‌های آموزش تجدیدنظر کنیم

مجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به تبیین چگونگی تربیت نسل آینده حافظان قرآن در کشور و ویژگی نسل قرآنی پرداخت و گفت: در هر کاری هم باید کیفیت و هم کمیت را در نظر گرفت و بحث تربیت حفاظ و اهل قرآن هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: باید از گذشته درس بگیریم و از نقاط ضعفی که داشتیم عبرت بگیریم و نقاط قوت را تقویت کنیم. تعداد حفاظ روند رو به رشد دارد ولی تعداد و سرعت آن، چیزی نیست که مدنظر جامعه قرآنی و همچنین رهبر معظم انقلاب است و سرعت تربیت حافظان قرآن کندتر از آن چیزی است که باید باشد بنابراین در بحث کمیت باید سرعت را افزایش دهیم.

فردفانی ادامه داد: مهم‌ترین مسئله بحث آموزش و پرورش و آموزش قرآن در مدارس است. لازمه حفظ قرآن این است که دانش‌آموز یا قرآن‌پژوه، روخوانی قرآن را بلد باشد. کسی که روخوانی قرآن را بلد نیست، طبیعتاً نمی‌تواند حافظ قرآن هم شود بنابراین باید آموزش قرآن را در مدارس از سنین کودکی جدی بگیریم و به صورت حرفه‌ای آموزش قرآن را در مدارس شروع کنیم.

وی با بیان اینکه جذابیتی که قرآن و حفظ آن دارد را باید به نوجوانان و سنین کمتر بشناسانیم، اظهار کرد: در دنیایی که اکنون جذابیت‌های ظاهری بسیاری دارد، نه فقط خردسالان، بزرگسالان را هم تحت تأثیر قرار داده است؛ بنابراین باید در روش آموزش قرآن تجدیدنظرهایی داشته باشیم و روش‌ها را ساده‌سازی و همچنین جذاب کنیم چون بعضی از مطالب کتا‌ب‌ها، سال‌ها است که دستخوش تغییر نشده است و برای سنین پایین گنگ و سخت است که در این موارد باید تجدیدنظرهایی کنیم.

حافظ بین‌المللی قرآن با یادآوری اینکه می‌توان از روش‌های مختلف و تجربه کشورهای مختلف در حفظ قرآن بهره گرفت، افزود: تقریباً می‌توان گفت هر کشوری روش خاص و منحصربه‌فرد خود را در حفظ قرآن دارد مثلاً بعضی از کشورها از روش‌های  حفظ دسته‌جمعی استفاده می‌کنند که این روش‌ها را ما در اینجا پیاده نکرده‌ایم که بدانیم نتیجه به چه صورت می‌شود، ممکن است آن روش‌ها از این چیزی که اکنون اجرا می‌کنیم، بهتر باشد.

روش آموزشی واحدی برای قرآن نداریم

وی با بیان اینکه متأسفانه روش آموزشی واحدی را در این زمینه نداریم، افزود: باید اساتید دورهمی داشته باشند که یک روش که بالاترین بازده و جذابیت را داشته و همچنین اصولی باشد را برای سنین مختلف تبیین کنند. در مباحث دیگر هم باید نسل جدید قرآنی مسلط باشند و فقط به طور مثال حفظ، تجوید، وقف، ابتدا، صوت و لحن نیست مباحث اخلاقی بسیار مؤثر است، به هر حال اکنون نیازهای جامعه با قبل متفاوت شده است.

فردفانی با تأکید بر اینکه در آموزش و پرورش، مدارس، دانشگاه‌ها و مجامع علمی و آموزشی نیاز به نیروی متخصص داریم، بیان کرد: طبیعی است که تا نیروی متخصص نباشد و آن مدرس خود اهل قرآن نباشد و مباحث قرآنی را تجربه نکرده باشد، نمی‌تواند به شاگردانش این  را انتقال دهد بنابراین تربیت نیروی متخصص بسیار مهم است.

این حافظ بین‌المللی قرآن با بیان اینکه نسل نوجوان حال حاضر استعداد فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد، گفت: این مسئله نیازمند برنامه‌ریزی، همت و دلسوزی است و مسئولان و دست‌اندرکاران باید وقت بگذارند و برای پرورش آن‌ها از اساتید در این حوزه مشورت بگیرند. ایران در بحث نخبه‌پروری کشور بسیار خوبی است و قاریان و حافظان نوجوان فوق‌العاده‌ای داریم اما تعدادشان نسبت به جمعیت کم است.

 فردفانی در پایان با تأکید بر اینکه باید فعالیت‌های قرآنی را عمومی‌سازی کنیم و اینکه عده‌ای بسیار خوب باشند و دیگران ضعیف باشند کافی نیست، گفت: معضلی که اکنون با آن مواجه هستیم این است که عموم مردم حتی متأسفانه کسانی که تحصیل‌کرده هستند با مباحث قرآنی غریبه هستند و زیاد انس ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *