امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-16
اشتراک گذاری:

خسارت‌ سیل در مازندران

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ نخستین هشدار هفته گذشته اداره کل هواشناسی مازندران در خصوص نامساعد شدن شرایط جوی استان روز یکشنبه ۱۴ خرداد ماه با هشدار سطح زرد اعلام شد که در آن اخطاریه نسبت به احتمال جاری شدن روان‌آب و وقوع سیلاب‌های محلی، ریزش سنگ و اختلال در ترددهای جاده ای از ۱۵ تا ۱۹ خرداد ماه هشدار داد.

در آن روز هواشناسی مازندران اثر فعالیت این سامانه را ارتفاعات بویژه ارتفاعات غربی و مرکزی استان اعلام کرد و نسبت به احتمال جاری شدن روان آب و وقوع سیلاب های محلی و نقطه ای، ریزش سنگ و اختلال در تردد محورهای کوهستانی بویژه در، محورهای کندوان و هراز در طی این مدت هشدار داده بود.

پس از آن نیز اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران به عنوان متولی اعلام هشدار وضعیت های نامناسب جوی و انتظام بخشیدن به فعالیت های امدادی در زمان وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی در ۱۵ خرداد ماه طی هشداری از اینکه سیل در راه مازندران است خبر داد و از احتمال بارش سیل آسای باران در ساعت های آینده در مناطق کوهستانی استان خبر داد و از مسافران خواست در حریم رودخانه ها توقف نکنند.

با وقوع بارش های سیلابی از اواخر روز دوشنبه ۱۵ خرداد ماه و درگیر شدن شهرستان های مرکزی و شرقی از جمله آمل، ‌ سوادکوه، ‌کیاسر و نور در سیلاب لحظه به لحظه تصاویر و اخبار اثرات و تبعات سیلاب از جمله انسداد راهها، ‌تخریب خانه های مسکونی و حتی کشته شدن فردی براثر ریزش کوه در جاده کندوان مخابره شد .

شدت سیلاب اخیر تا بحدی بود که ۲ محور اصلی و پرتردد هراز و کندوان بدلیل ریزش کوه و همچنین ورود گل و لای به جاده بسته شد؛ ‌هرچند بسته شدن جاده هراز کمتر از یک روز طول کشید اما انسداد جاده کندوان در محدوده تهران به مازندران به مدت ۲ روز ادامه داشت و بنا به گفته مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران این جاده از صبح امروز شنبه بازگشایی شد و تردد در این مسیر امکانپذیر شده است.

پس از چند روز سیلابی، خوشبختانه مازندران روز گذشته جمعه روز آرام از لحاظ شرایط جوی پشت سر گذاشت و با فروکش کردن سیلاب اکنون خسارت های رخ نمایی کرده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ سیلاب هفته گذشته به بیش از ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی چهار شهرستان متاثر از این حادثه طبیعی خسارت زد.

حسینعلی محمدی شیرکلاهی، تخریب ۱۲۰ سردهنه زراعی را به عنوان بخش دیگری از خسارت های سیلاب اخیر برشمرد.

وی ادامه داد: همچنین ۲ دهنه پل در شهرستان سوادکوه تخریب شد و از بین رفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران اضافه کرد: ۹ واحد مسکونی نیز در این سیلاب از بین رفتند و تخریب شدند.

وی با اشاره به اینکه راه‌های روستایی براثر گل و لای ناشی از سیلاب مسدود شدند و ادامه داد: در مدت زمان بروز سیلاب راه روستایی ۲۵ روستا مسدود شد که با تلاش نیروهای راهداری و امدادی بجز یک مسیر روستایی مابقی راهها بازگشایی شد.

محمدی شیرکلاهی راه روستایی مسیر نشل- اندورا در شهرستان آمل را به عنوان تنها مسیر ارتباطی مسدود اعلام کرد : این محور راه ارتباطی اهالی ۶ روستای منطقه بایجان است که بدلیل قرار داشتن در حاشیه رودخانه بازگشایی مسیر با مشکل مواجه است اما تلاش برای رفع انسداد ادامه دارد.

وی همچنین از رفع انسداد محور مواصلاتی کندوان خبر داد و گفت :‌در حال حاضر تردد در این مسیر در حال انجام است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران اضافه کرد:‌ سوادکوه، آمل، نور و ساری شهرستان های درگیر مازندران در سیلاب اخیر بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *