امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

ادامه کشمکش نمایندگان ساری و سمنان بر سر «فینسک»

به گزارش بلاغ، در حالی که پس از یک سال و نیم تلاش نمایندگان مازندران در مجلس، سرانجام موافقت با توقف احداث سد فینسک به سرانجام رسیده بود، اما انتشار خبر تخصیص اعتبار 200 میلیارد ریالی از سوی نماینده سمنان، آن هم در روزهای واپسین کار دولت دوازدهم، نزدیک بود تمام رشته‌ها را پنبه کند!

منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامیدر گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص ماجرای تخصیص اعتبار بودجه 200 میلیارد ریالی برای سد فینسک که این روزها در فضای مجازی، دست به دست در حال انتشار است؛ اظهار کرد: این تصمیم با پیگیری نمایندگان استان، لغو شده است.

وی افزود: در واقع این تصمیم در روزهای آخر دولت، ابلاغ شد و خوشبختانه پس از انتشار در فضای مجازی، بلافاصله پیگیری‌ها صورت گرفت.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: ما نزدیک به یک سال و نیم در حال تلاش برای جلوگیری از احداث سد فینسک بودیم و آخر تلاش ما بر این شد که ادامه پروژه این سد، متوقف شود.

زارعی ادامه داد: در جلسه آخری که تقریبا در حدود دو ماه قبل با حضور هیئت رئیسه مجلس و اردکانیان وزیر نیرو، برگزار شد، نهایتا مقرر شد که احداث سد فینسک متوقف شود.

وی عنوان کرد: پس از این جلسه به دلیل مسائل مربوط به رأی اعتماد، ابلاغ این تصمیم کمی به عقب افتاد و در همین فرصت و با توجه به قرار داشتن دولت در روزهای آخر فعالیتش، این نامه ابلاغ شد و بلافاصله پس از اطلاع از چنین اقدامی، با رایزنی و طرح موضوع با وزیر جدید، فعلا این نامه کان لم یکن اعلام شده است.




گفتنی است  در حالی كه با عنايت به اين اظهارات و همچنين ايرادات جدی وارده از سوی دستگاه‌های نظارتی، نمايندگان مازندران  منتظر ادامه روال قانونی برای توقف احداث این سد بودند، اما در كمال تعجب انتشار خبری از  گلرو نماينده مردم سمنان در بهارستان و متعاقبا رسانه‌های استان سمنان، مبنی بر تخصيص مبلغ 200 ميليارد ريال از محل اعتبارات خزانه، برای احداث سد فينسک، واکنش‌های فراوانی را بدنبال داشت.
  این پایان ماجرای فینسک نیست و در ادامه این کشکمش‌های بهارستانی، به دنبال انتشار تصویر نامه‌ای با موضوع کان لم یکن شدن تخصیص اعتبار 20 میلیارد تومانی سد فینسک با امضای رضا انجم‌شعاع معاون وزیر نیرو خطاب به نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، عباس گلرو ادعای مطرح‌شده در این خصوص را بی‌اساس توصیف کرد.
  وی افزود: 20 میلیارد تومان اعتبار مربوط به سد فینسک تخصیص‌ یافته داده شده، به حساب آب منطقه ای واریز شده و در حال هزینه شدن است!

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: اگر مخاطب نامه آقای انجم‌شعاع من هستم، اعلام می‌کنم که چنین نامه‌ای به دست من نرسیده است و البته جای شگفتی است که نامه‌ای که مخاطب آن من بوده‌ام و به دستم نرسیده، در کانال شخصی نمایندگان شمال کشور منتشر می‌شود؛ این موضوع قابل پیگیری است.

گلرو تاکید کرد: در تماسی که با آقای انجم‌شعاع، معاون وزیر نیرو داشتم، ایشان از وجود چنین نامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت “تاریخ نامه ادعایی 3 شهریور است و در این تاریخ بنده(انجم شعاع) بهمراه وزیر نیرو در مجلس بودم و بر همین اساس مراتب امر را پیگیری خواهم کرد”.

وی ادامه داد: به عنوان نماینده مردم، موضوع سنگ اندازی برخی طرف‌ها در اجرای پروژه ملی سد فینسک را در مجلس و دولت پیگیری خواهم کرد و همچنان پیگیر تخصیص اعتبارات بیش‌تر و تسریع در اجرای پروژه احداث سد فینسک خواهم بود۔

 با این توضیحات و واکنش‌هایی که نماینده سمنان در پی اظهارات نمایندگان مازندران، نشان داده است؛ بنابراین پرسش این است که جلوی چه چیزی گرفته شده و چه چیزی کان‌لم‌یکن تلقی شده است؟!

زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در تماس مجدد خبرنگار ما در این باره گفت: ما در پیگیری این موضوع، طرف مقابل‌مان آقای گلرو نبوده و این موضوع در کانال مجلس، نبوده است.

وی افزود: ما این موضوع را از طریق وزارتخانه در حال پیگیری هستیم و مطمئنا مجددا هم مکاتبات خود را در این خصوص تکرار و ادامه خواهیم داد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های انجام شده مقرر شده است تا مجمع نمایندگان مازندران طی نامه‌ای به وزارتخانه، این موضوع را مجددا پیگیری کنند.

وی بیان کرد: تردید در اصالت نامه معاون پارلمانی وزیر نیرو در خصوص کان لم یکن شدن اعتبار مضاعف سد فینسک که مزاحی بیمزه بیش نیست. اما پاسخگوی مطالبه فنی و کارکارشناسی ما فقط وزارت نیرو است. آقایان باید پاسخگوی زدن زیر حرف هایشان باشند.
  علی بابایی کارنامی دیگر نماینده مردم ساری و میاندورود در صفحه کاربری خود در اینستاگرام بیان کرد: «طی تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی جدید برای احداث سد فینسک به همراه آقای زارعی سریعاً طی مکاتبه‌ای با وزیر نیرو، خواستار لغو تخصیص اعتبار و توقف کامل عملیات اجرایی احداث سد فینسک شدیم».

وی افزود: «در نتیجه محرابیان وزیر نیرو در پاسخ به پیگیری‌های نمایندگان ساری و میاندورود، دستور ابطال کلیه اقدامات و دستورات مبنی بر عملیات اجرایی سد فینسک را داد و نامه قبلی “کان لم یکن” تلقی گردید».

*تبعات ساخت سد فینسک

انجمن علمی جنگلبانی ضمن ابراز مخالفت با احداث سد فینسک، نسبت به وقوع یک فاجعه زیست‌محیطی هشدار داده است؛ این انجمن پروژه ساخت سد فینسک را «پروژه‌ای مردود» توصیف کرده که «دست‌های آلوده در سودای سودهای کلان به‌دنبال احیای آن هستند».

در بیانیه این انجمن با تاکید بر اینکه محل ساخت سد فینسک در قلب مناطق مورد حفاظت با شاخص های سرآمد اکولوژیک و تنوع زیستی قرار گرفته و محل تلاقی دو منطقه رویشی بزرگ کشور، یعنی هیرکانی و ایرانو-تورانی، است آمده «متاسفانه تصاویر رسیده به دست انجمن، حکایت از تخریب جنگل‌ها و قطع درختان چند صد ساله ارس در مراحل مقدماتی پروژه احداث سد دارد که بسیار نگران‌کننده است. این در حالی است که بر اساس تصمیمات جلسه مورخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ در محل کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی به ریاست سیدجواد ساداتی‌نژاد، مقرر شده است تا هرگونه عملیات در کارگاه سد فینسک متوقف شده و هیچ درخت ارسی قطع نشود؛ اما متاسفانه خبر از ادامه عملیات اجرایی این سد، جاده‌سازی و قطع درختان ارس و کچف می‌رسد».

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است «چرا در استانی که میانگین مصرف سرانه آب در آن بیشتر از میانگین کشوری است، به‌جای آنکه این عدد تصحیح و مدیریت مصرف اتفاق افتد، به‌طور گسترده‌ای به‌دنبال پروژه‌های پرهزینه و خسارت‌بار هستیم و می‌خواهیم آب بیشتری برای پرمصرف‌ها ارایه دهیم؟ به عقیده کارشناسان دو برابر آبی که قرار است از سد فینسک حاصل شود با اصلاحات در بخش کشاورزی استان، قابل تامین است».

انجمن علمی جنگلبانی ساخت سد فینسک را موجب «خسارت‌های محیط زیستی و تبعات اقتصادی و اجتماعی غیرقابل جبران» دانسته و هشدار داده «از آنچه برای دریاچه ارومیه رخ داد و از آنچه بر زاینده رود و کارون گذشت، پند بگیریم و نگاه ملی و تصمیمات کارشناسی را سرلوحه قرار دهیم. اجازه ندهیم دست‌های آلوده که در سودای سودهای کلان، پروژه‌های مردود را با فضاسازی احیا می‌کنند بر تصمیم‌سازی‌های کلان کشور اثرگذار باشند».

سد فینسک در محل تلاقی دو استان سمنان و مازندران، در یکی از بکرترین عرصه‌های طبیعت ایران، قرار گرفته است و هدف از ساخت آن تامین آب استان سمنان ذکر شده است؛ پیش‌تر نیز فعالان حوزه محیط‌زیست هشدار داده بودند که «ساخت سد فینسک و غارت منابع آبی از سرشاخه‌های تجن، سبب مرگ این رودخانه و خشکاندن رگه‌های آبی می‌شود». تجن دومین رودخانه پرآب حوضه شمال است و از شریان‌های حیاتی مازندران به شمار می‌رود.

انجمن علمی جنگلبانی برخی از عواقب فاجعه‌بار ساخت سد فینسک را این‌گونه مطرح کرده است «اختلال در نظام هیدرولوژی منطقه، خشکیدگی درختان در پایین دست، طغیان آفات و امراض، آسیب به کشاورزی و دامداری منطقه و مهاجرت های اجباری گسترده، ازبین رفتن سطح وسیعی از پوشش جنگلی منطقه، تخریب و فرسایش گسترده خاک، محدود کردن انتقال آب به پایین دست و جلگه مازندران، آسیب جدی به حیات‌وحش منطقه، نابودی کامل اکوسیستم رودخانه تجن و آبزیان بومی، نابودی عناصر گیاهی دو منطقه رویشی هیرکانی و ایرانو-تورانی».

در حالی‌که امروزه موضوع سدسازی با تردیدهای بسیاری روبرو شده و بسیاری از کشورها، پروژه‌های سدسازی را متوقف کرده یا حتی اقدام به جمع آوری برخی سدها کرده‌اند، پروژه احداث سد فینسک به‌عنوان یکی از پرحاشیه‌ترین پروژه های سدسازی سال‌های اخیر، دوباره مطرح شده و حتی خبر از شروع مراحل اجرایی آن در سکوت خبری می‌رسد. وزارت نیرو کارفرمای طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای است.

سد فینسک یک سد مخزنی سنگریزه‌ای با هسته رسی و حجم مخزنی ۱۱٫۷۸ میلیون متر مکعب است که قرار است بر روی رودخانه سفیدرود که از سرشاخه‌های تجن است و در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال‌شرقی شهر سمنان در شهرستان مهدیشهر و نزدیکی روستای “تلاجیم” احداث شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *