امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-11
اشتراک گذاری:

چرا تابستان امسال برق قطع نشد؟

حسینی کارنامی گفت: ۱۲ تا ۱۴ هزار مگاوات در کشور از نیروگاه‌های برقابی تامین می‌شود و در دو سال گذشته با توجه به خشکسالی و کاهش آورد رودخانه‌ها ۷ تا ۸ هزار مگاوات تولید شده بود.

او افزود: توسعه زیرساخت‌های بخش انرژی در سال‌های گذشته به خوبی انجام نشد و در حالیکه سالانه یک میلیون مشترک در کشور و ۵۰ هزار مشترک در مازندران اضافه می‌شد نیروگاه جدیدی برای تامین این میزان مصرف ساخته نشده بود.

او این دو عامل را مهمترین دلایل تکرار خاموشی‌ها در تابستان دانست و گفت: تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها و خطوط توزیع برق نیز در سال‌های گذشته به خوبی انجام نمی‌شد به همین دلیل دو سال اخیر شاهد خاموشی‌های مکرر و فراوان بودیم که نارضایتی شدید مردم را به دنبال داشت.

مدیرعامل توزیع برق منطقه‌ای مازندران گفت: وزارت نیرو پیش از فرا رسیدن تابستان امسال به منظور کاهش خاموشی‌ها چند تفاهم نامه با بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی و خدمات امضا کرد.

او افزود: بر اساس تفاهم نامه وزارت نیرو با وزارت صمت بسته شد مقرر شده بود همه شهرک‌های صنعتی و صنایع یک روز در هفته به مدت ۱۲ ساعت با بخش انرژی همکاری و میزان مصرف را کاهش دهند که این اقدام با جابجایی شیفت‌ها در واحد‌های صنعتی هیچ خللی در تولید ایجاد نکرد.

حسینی کارنامی ادامه داد: با بخش کشاورزی نیز تفاهم نامه‌ای امضا شد تا هر بهره بردار کشاورزی که از ساعت ۱۲ تا ۱۷ برق مصرف نکند از پاداش‌های ویژه‌ای مانند رایگان بودن برق در برخی ساعت‌ها بهره‌مند شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقه‌ای مازندران گفت: دستگاه‌های اداری و بانک‌ها نیز موظف شده بودند ۳۰ درصد بار مصرفی خود را کاهش دهند و این موضوع به صورت ساعتی و روزانه با استفاده از نرم افزار‌هایی خاص رصد می‌شد.

او افزود: ۲ هزار دستگاه اداری در مازندران وجود دارد که برق مصرفی آن‌ها به صورت آنلاین و برخط پایش می‌شود و برق ۵ بانک و دستگاه دولتی که این مصوبه را رعایت نکرده بودند نیز قطع شده بود.

حسینی کارنامی گفت: کاهش روشنایی معابر تا ۵۰ درصد به گونه‌ای که هیچ خللی در رانندگی ایجاد نشود نیز از دیگر اقداماتی بود که امسال اجرا شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقه‌ای مازندران افزود: این شرکت قبل از رسیدن به تابستان و پیک مصرف برق، تعمیرات ترانس‌ها و اصلاح خطوط توزیع استان را با بیش از ۴۰ میلیارد تومان هزینه انجام داده بود.

او ادامه داد: همه این اقدامات باعث شد تا برق مشترکان خانگی در مازندران حتی برای یک ساعت هم قطع نشود.

۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک برق در مازندران وجود دارد که ۷۵ درصد آن‌ها مشترکان خانگی هستند کمتر از یک درصد صنعتی و ۶ درصد کشاورزی هستند.

۴۹ درصد برق مصرفی در مازندران را بخش خانگی مصرف می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *