امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-30
اشتراک گذاری:

۹۸ گونه پرنده آبزی در مازندران سرشماری شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، کوروس ربیعی روز شنبه افزود: سرشماری نیمه زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی تالاب های استان در۳۶ سایت تالابی از ۱۵ دی ماه تا اول بهمن ماه امسال به مدت ۱۶ روز انجام شده است.

وی ادامه داد: این سرشماری نیمه زمستانه در پنج سایت سرشماری خلیج و تالاب تالاب های بین المللی پناهگاه حیات وحش میانکاله، پنج سایت سرشماری دامگاه های منطقه تیراندازی ممنوع فریدونکنار، هفت سایت سرشماری در سواحل دریای خزر در استان مازندران از آشوراده تا رامسر، ۱۶ قطعه آب بندان مهم، دو تالاب لپوی زاغمرز، لپوی فریدونکنار و یک دهنه مصبی در چشمه کیله تنکابن صورت گرفته است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: در نتیجه سرشماری نیمه زمستانه سال جاری در مجموع ۹۸ گونه پرنده شامل کشیم، پلیکان، باکلان، اگرت ها، حواصیل، کفچه نوک و اکراس، فلامینگو، غاز، قو، انواع اردک، درنای سیبری، چنگرها، کاکائی ها ، پرستوهای دریایی، پرندگان شکاری – جغدها، ماهیخورک کوچک، زنگوله بال و گنجشک سانان مورد مشاهده و شناسایی قرار گرفته است.

ربیعی گفت: بیش از۲۰ گونه پرنده حمایت شده و حفاظت شده و دارای تهدید جهانی شامل، درنای سیبری، عقاب تالابی، عقاب شاهی، اردک سرسفید، اردک چشم طلایی، اردک سرحنایی، فلامینگو، قوی گنگ، قوی کوچک، قوی فریادکش، پلیکان خاکستری، گیلانشاه بزرگ و اردک های ماهیخوار با جمعیتی بالغ بر یک هزار ۲۹ قطعه در سرشماری سال جاری مشاهده شدند، که بیش از ۱۶ درصد مجموع پرندگان سرشماری شده را شامل می شود.

کاهش ۳۳ درصدی جمعیت پرندگان

وی با بیان اینکه سرشماری سال ۱۴۰۱ زیستگاه های مهم تالابی استان همانند سالیان گذشته انجام گرفته است، افزود: جمعیت پرندگان سرشماری شده حدود۳۳درصد کاهش نشان می دهد.

ربیعی خشک شدن کامل بخش تالابی میانکاله و زیستگاه تغذیه ای چنگر معمولی و گونه های روی آب چر در ضلع جنوبی و شرقی خلیج را از عوامل کاهش جمعیت پرندگان عنوان کرد و گفت: میزان آمار پرنده مهاجر چنگر معمولی در تالاب میانکاله و خلیج گرگان در مقایسه با سال گذشته نیز بیش از۵۰ درصد کاهش نشان می دهد.

۹۸ گونه پرنده آبزی در مازندران سرشماری شد/ کاهش ۳۳ درصدی جمعیت پرندگان

دستگیری ۵۱ شکارچی غیرمجاز در مازندران

ماموران یگان حفاظت محیط زیست حین گشت و کنترل در شهرهای بابلسر، آمل، بابل، ساری، کیاسر و بهشهر- میانکاله، ۵۱ شکارچی غیرمجاز به همراه ۵۱ قبضه سلاح شکاری را به همراه بیش از یکصد رشته دام غیرمجاز ماهی را در میانکاله دستگیر و جمع آوری کردند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، ماموران یگان حفاظت محیط زیست بابلسر حین گشت و کنترل در آیش های کله بست، خشکرود و رودبست از شکارچیان غیرمجاز چهار قبضه سلاح شکاری کشف وضبط کردند ضمن اینکه ماموران یگان حفاظت محیط زیست آمل نیز حین گشت و کنترل در حوزه استحفاظی، شکارچیان غیرمجاز را به همراه ۶ قبضه سلاح شکاری ، لاشه پنج قطعه پرنده آبزی و تعداد زیادی فشنگ دستگیر کردند.

این گزارش می افزاید: در بابل نیز ماموران یگان حفاظت محیط زیست حین گشت و کنترل در آب بندان های این شهرستان در یک عملیات از شکارچیان غیرمجاز ۲۸ قبضه سلاح شکاری کشف کردند ضمن اینکه ماموران یگان حفاظت محیط زیست ساری نیز حین گشت و کنترل در حوزه استحفاظی، از ۶ شکارچی غیرمجاز، ۶ قبضه سلاح شکاری کشف و ضبط کردند.

طبق این گزارش دریافتی، ماموران یگان حفاظت اداره پارک ملی کیاسر حین گشت و کنترل درحوزه استحفاظی، از شکارچیان در حال شروع به شکار ۶ قبضه سلاح شکاری و لاشه هفت قطعه کبک کشف و ضبط کردند ضمن اینکه ماموران پناهگاه حیات وحش میانکاله نیز حین گشت و کنترل در حوزه استحفاظی، از یک شکارچی غیرمجاز یک قبضه سلاح شکاری و در چند ماموریت دیگر نیز ۱۱۵ رشته دام صید غیرمجاز ماهی و ۲۳ قطعه ماهی کشف و ضبط کردند و متخلفان با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

مازندران دارای ۲ تالاب بین المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل پل، خضر نبی، شورمست، دریوک ، سراندون و بالندون ، گز و کندوچال است .

مازندران همچنین افزون بر ۸۰۰ قطعه آب‌بندان به مساحت ۱۷ هزار هکتار دارد. همه ساله در فصل زمستان ۹۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال به مازندران مهاجرت می کنند.
بر اساس آمارهای رسمی ، تاکنون بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در زیست بوم مازندران شناسایی شده اند.
پرندگان با ۳۱۷ گونه از ۵۸ خانواده ، پستانداران با ۶۳ گونه و ۱۹ خانواده ، دوزیستان با ۹ گونه از ۶ جنس و ۶خانواده ، خزندگان با ۲۶ گونه از ۲۱ جنس و ۱۱ خانواده و ماهی ها با ۷۵ گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *