امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-15
اشتراک گذاری:

۱۱۳ روستای در معرض خطر بلایای طبیعی مازندران شناسایی شد

حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در نوشهر افزود : از مجموع ۷۰۰ روستای شناسایی شده در معرض بلایای طبیعی سطح کشور ، بیشترین سهم مربوط به این استان است که با همکاری کارشناسان پژوهشکده سوانح طبیعی شناسایی شده است.

وی بیان داشت : در زمان حاضر از این تعداد روستاها، ۸۳ روستا مورد مطالعه قرار گرفته و بقیه هم تا پایان سال مطالعه می شود و برای مقاوم سازی این روستاها در برابر خطرات احتمالی نظیر زلزله، سیل و رانش زمین گزارشی به پژوهشکده سوانح طبیعی کشور ارسال شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران تصریح کرد : امروز مهمترین راهبرد استان ، بررسی و پیگیری به منظور مقاوم سازی و بهسازی روستاهای در معرض خطر بلایای طبیعی است و نهایی شدن مطالعه این روستاها و تامین اعتبار لازم آن که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ماموریت دارد تا در این زمینه اقدام کند.

محمدی با بیان آنکه مازندران از نظر بلایای طبیعی یک استان حادثه خیز در کشور بشمار می رود، یادآور شد: یکی از مطالبات اصلی استان از سازمان مدیریت بحران کشور نگاه ویژه به این موضوع بوده که با رویکرد مثبت متولیان امر مواجه شده و امیدوارم سهم استان در تعریف طرح ها و پروژه های پیشگیرانه به طور ویژه افزایش یابد.

وی با اشاره به زمینه وقوع حوادث و بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله و رانش زمین در استان خاطرنشان کرد : هرساله به خاطر وقوع بلایای طبیعی در کشور و استان هزینه های جبران ناپذیری ایجاد می شود که در این زمینه و در راستای پیشگیری و کاهش خطر اقداماتی از جمله اجرای طرح ها و پروژه های ایمن ساز در دستور کار دستگاه‌های قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، شرایط اقلیمی و طبیعی مازندران و سفرخیز بودن این استان سبب شده که همواره این استان روی خط حادثه باشد. حوادث مختلف طبیعی اعم از سیل و زلزله و تندباد و رانش زمین هر سال در این استان خبرساز می‌شوند.

بر اساس آمار موجود از ۴۲ نوع حادثه طبیعی شناخته شده، دست‌کم ۳۲ نوع آن در مازندران رخ می‌دهد اما سهم مازندران از حوادث محدود به همین حادثه‌های طبیعی نیست، سفرهای میلیونی به این استان هر سال متأسفانه حوادث متعددی را رقم می‌زنند، به این حوادث باید حوادث ورزش‌ها و تفریح‌های نوپدید را هم اضافه کرد که طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی در مازندران داشتند.

مازندران بیش از سه هزار روستا دارد و نیمی از جمعیت سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان در این مناطق ساکن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *