امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-05
اشتراک گذاری:

گلبرگی از مصحف – سوره مبارکه بقره 183 تا 186

? گلبرگی از مصحف ?
? سوره مبارکه بقره آیات 183 تا 186

? تقوا به معناى خويشتن‌دارى از گناه است. بيشتر گناهان از دو ريشه غضب و شهوت سرچشمه مى‌گيرد و روزه از تندى‌هاى اين دو غريزه جلوگیری می‌کند و لذا سبب كاهش فساد و افزايش تقواست.

? به نظر دانشمندان، آياتى كه با خطاب‌ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» شروع شده‌اند در مدينه نازل شده و جزء آيات مدنى مى‌باشند. فرمان روزه نيز همچون دستور جهاد و پرداخت زكات در سال دوّم هجرى در مدینه صادر گرديده است.

? تقوا و خداترسى در ظاهر و باطن مهم‌ترين اثر روزه است. روزه، يگانه عبادت مخفى است. نماز، حج، جهاد، زكات و خمس را مردم مى‌بينند، امّا روزه ديدنى نيست. روزه اراده انسان را تقويت مى‌كند.

? روزه باعث تقويت عاطفه است. كسى كه يك ماه مزه‌ گرسنگى را چشيد، دردآشنا مى‌شود و رنج گرسنگان را احساس و درك مى‌كند.

▪️ روزه مردمان عادى همان خوددارى از نان و آب است، امّا در روزه خواص، علاوه بر اجتناب از مفطرات، اجتناب از گناهان نيز لازم است، و روزه‌ى خاصّ‌الخاص علاوه بر اجتناب از مفطرات و پرهيز از گناهان، خالى بودن دل از غيرخداست.

? روزه انسان را شبيه فرشتگان مى‌كند، فرشتگانى كه از خوردن و آشاميدن و شهوت دورند.

? رسول خدا(ص) فرمودند: هركس ماه رمضان را براى خدا روزه بدارد تمام گناهانش بخشيده مى‌شود. چنان‌كه در حديث قدسى نيز آمده است كه خداوند مى‌فرمايد: «الصوم لى و انا اجزى به» روزه براى من است و من آن را پاداش مى‌دهم.

? هرچند كه روزه بر امّت‌هاى پيشين نيز واجب بوده، ولى روزه ماه رمضان مخصوص انبيا بوده است و در امّت اسلامى روزه رمضان بر همه واجب شده است.

? رسول‌خدا(ص) فرمود: براى هر چيز زكاتى است و زكات بدن‌ها روزه است.

✨جلسه تخصصی قرائت✨

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *