امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-31
اشتراک گذاری:

بررسی ارتباط درک صحیح آموزه‌های قرآن و کاهش اختلافات زوجین

یک پژوهشگر فلسفه و کلام حوزه علمیه همدان تأکید کرد: عدم درک صحیح از آموزه‌های قرآنی علت اصلی اختلافات زوجین پس از ازدواج است.

حجت‌الاسلام رضا احمدوند، پژوهشگر فلسفه و کلام حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بررسی و تحلیل آیه ۲۱ سوره روم «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ و از نشانه‌هاى قدرت اوست كه برايتان از جنس خودتان همسرانى آفريد، تا به ايشان آرامش يابيد و ميان شما دوستى و مهربانى نهاد، در اين عبرت‌هايى است براى مردمى كه تفكر مى‌كنند»، اظهار کرد: ازدواج یکی از معجزات و نشانه‌های عظمت خداوند است اگر این نگاه به‌خوبی در بین مسلمانان پیش و پس از ازدواج نهادینه شود و آن را به‌درستی تفسیر کنیم قطعاً بسیاری از اختلافات زوجین حل خواهد شد.

وی یادآور شد: متأسفانه نگاه‌های غیرواقعی به مقوله ازدواج پیش و پس از ازدواج عامل مهمی در بروز اختلافات میان زوجین است به‌طوری که برخی پیش از ازدواج نگاهی کاملاً ایده‌آل به آن دارند و عشق میان خود و معشوق را فراتر از عشق‌های زمینی و متصل به عشق الهی می‌دانند که برای رسیدن به یکدیگر از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند اما دقیقاً همین افراد پس از ازدواج کاملاً نگاه خود را تغییر داده و آن نگاه بسیار بلند و رفیع تنزل پیدا می‌کند، مسئله ازدواج و خانواده‌دار شدن را بسیار در سطح پایینی می‌بینند.

احمدوند ادامه داد: این روند ممکن است حتی تا جایی ادامه پیدا کند که زوجین احساس خوبی نسبت به یکدیگر نداشته باشند و گاهی منجر به طلاق و یا طلاق‌های عاطفی شود.

وی با اشاره به اینکه داشتن نگاه به مقوله ازدواج از دیدگاه اسلام می‌تواند راهکار حل این مشکلات باشد، افزود: اگر به ازدواج بر اساس معیارهای قرآن کریم و اهل‌بیت نگاه کنیم قطعاً بسیاری از مشکلات میان زوجین حل می‌شود چراکه انتظارات بالای قبل از ازدواج و برآورده نشدن آن بعد از ازدواج موجب سرخوردگی شده و انگیزه فرد را برای ادامه این رابطه کاهش می‌دهد.

این پژوهشگر فلسفه و کلام حوزه علمیه گفت: ازدواج و تشکیل خانواده به اندازه‌ای امر مهمی است و چنان از اهمیت والایی برخوردار بوده که خداوند در آخرین و کامل‌ترین کتاب الهی به‌صورت ویژه به آن پرداخته و مورد توجه قرار داده است.

وی تأکید کرد: اگر هدف از ازدواج به‌درستی تعریف شود و نگرش ما به مقوله ازدواج و پیش از ازدواج صحیح باشد تضمین کننده زندگی خواهد بود و به این صورت زندگی موفقی خواهیم داشت.

احمدوند ادامه داد: پاسخ دادن به نیازهای جنسی از پایین‌ترین و پست‌ترین نوع نگاه‌ها به ازدواج است که برخی با همین هدف اقدام به ازدواج می‌کنند اما نوع نگاه خداوند به ازدواج فراتر از این اهداف است.

ازدواج از نشانه‌های عظمت خداوند

این پژوهشگر فلسفه و کلام حوزه علمیه با تحلیل آیاتی از سوره روم گفت: خداوند در آیه ۲۱ این سوره می‌فرماید از نشانه‌های خداوند متعال این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفریده است تا در کنار یکدیگر آرامش بگیرید و در میان شما مودت و رحمت قرار داده است.

وی ادامه داد: خداوند با نزول این آیه، آیات ازواجی را هم‌سطح آیات آفاقی و آیات انفسی می‌بیند که نشانه‌هایی از عظمت و قدرت خداوند است بنابراین یکی از راه‌های شناخت خداوند همین آیات ازواجی است.

احمدوند گفت: بر اساس این آیات یکی از حکمت‌های خداوند این است که همسرانی از جنس ما خلق کرده است که البته در ادامه آیه داریم کسانی که می‌خواهند به عظمت خلقت خداوند تفکر کنند به مقوله ازدواج بنگرند.

وی تأکید کرد: اگر نگاه به ازدواج به این‌گونه باشد که با ازدواج یکی از نشانه‌های قدرت و عظمت خداوند در بین زوجین شکل می‌گیرد قطعاً هدف از آن بسیار در سطح بالایی تعریف می‌شود. این آیات خداوند ناظر بر همین مطلب است که پیامبر می‌فرمایند «هر کس ازدواج کند نیمی از دین خود را احراز کرده است.» چراکه یکی از نشانه‌های وجود، قدرت و عظمت خداوند را درک می‌کند.

احمدوند ادامه داد: در آیات قرآن کریم در سوره روم، خداوند آرامش و مودت میان زوجین و قرار دادن انسان‌های از جنس خود افراد را یکی از نشانه‌های قدرت خداوند برای کسانی که در پی انکار هستند معرفی می‌کند.

این پژوهشگر فلسفه و کلام حوزه علمیه اظهار کرد: بر اساس آیات قرآن، هدف از ازدواج همان رسیدن به آرامشی است که خداوند برای انسان تعریف کرده است که آن هم با برخورد مودت‌آمیز و رحمت آمیز در بین زوجین ایجاد می‌شود، همچنین در آیات دیگری از قرآن کریم آمده است که همسران خوب و پاکیزه رزق و روزی شما بوده و اگر متوجه این امر شویم که همسران ما روزی خداوند به ما بوده و نعمت الهی هستند قطعاً شیوه نگهداری از این نعمت‌های الهی را هم تغییر خواهیم داد و قدردان این نعمت‌ها خواهیم بود چراکه خداوند در برابر نعمت‌هایی که به ما می‌دهد، ما را بازخواست خواهد کرد بنابراین باید نسبت به این نعمت‌ها شکرگزار بوده و از آن‌ها مراقبت کنیم.

احمدوند در ادامه تصریح کرد: در آیاتی از قرآن کریم آمده است خداوند شما را از یک نفس آفریده است به عبارتی نگاه قرآن به ازدواج این است که همسر ما خود ماست و در حقیقت نیمه دیگری از وجود ماست اگر چنین تصور کنیم که همسر ما از خود ماست و نیمه گمشده ما در این جهان است، با مودت و رحمت با وی برخورد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اخیراً در تحقیقاتی مشخص شده که یک DNA مشترک در بین زن و شوهر وجود دارد که شاید همین امر موجب کمال و تعالی توسط ازدواج خواهد بود بنابراین اگر هدف اصلی از ازدواج را درک نکنیم به کمال و تعالی نخواهیم رسید و آسیب این رابطه را خواهیم دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *