امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-24
اشتراک گذاری:

گسترش دامنه درگیری‌های شکارچیان غیرمجاز در میانکاله

به گزارش خبرنگار ایرنا ، همواره چالش های حضور شکارچیان غیرمجاز به صورت گروهی در منطقه میانکاله و اطراف جزیره آشوراده که در محدوده جغرافیایی ۲ استان شمالی مازندران و گلستان قرار دارد، سبب درگیری و تیراندازی آنان با ماموران یگان حفاظت محیط زیست می شده است، اما طبق اظهارات رییس تالاب بین المللی و ذخیره گاه زیست کره میانکاله این بار درگیری شکارچیان با ماموران مرزبانی رخ داده است.

علی کلانه روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که شکارچیان دوشنبه هفته قبل در منطقه آشوراده با ماموران مرزبانی درگیر شدند، توضیح داد: حضور شکارچیان غیر مجاز در این منطقه همواره از مشکلات جدی ماموران یگان حفاظت محیط زیست منطقه است.

وی با بیان این نکته که شکارچیان غیرمجاز پس از مشاهده به پرواز درآمدن پرندگان منطقه آشوراده که سبب ناراحتی و در واقع از این که فرصت شکار را از دست داده بودند، به سمت ماموران تیراندازی کردند، گفت: بر اساس اظهارات ماموران محیط زیست ،یکی از مرزبانان زخمی شده است.

رییس تالاب بین المللی و ذخیره گاه زیست کره میانکاله تصریح کرد: همه ساله در زمان مهاجرت و حضور پرندگان وحشی به این منطقه به رغم ممنوعیت شکار ،فعالیت شکارچیان غیر مجاز دوچندان می شود.

کلانه بیان کرد: امسال نیز در پنج نوبت، همین شکارچیان پس از این که ماموران یگان حفاظت محیط زیست فرصت شکار را از آنان گرفتند، درگیری و تیراندازی را انجام دادند.

وی ادامه داد: اکنون یکی از ماموریت های ماموران یگان حفاظت محیط زیست منطقه میانکاله ،ایجاد سر وصدا برای به پرواز در آوردن پرندگان با هدف از بین بردن فرصت شکار توسط شکارچیان غیر مجاز است، صد البته ایجاد سرو صدا یک فعالیت غیر فنی و اصولی در حیات وحش محسوب می شود.

رییس تالاب بین المللی و ذخیره گاه زیست کره میانکاله به افزایش جسارت حضور شکارچیان غیر مجاز در منطقه میانکاله به خصوص در حوزه آشوراده اشاره کرد و گفت: اگرچه فراری دادن پرندگان برای از بین رفتن فرصت شکار از سوی شکارچیان به صورت موقتی هر روز انجام می شود، اما معتقدیم باید یک فکر اساسی کرد.

شبه جزیره میانکاله که به عنوان پناهگاه حیات وحش میانکاله هم معروف است، یکی از بهترین اندوخته‌گاه‌های پرندگان آبزی در ناحیه پالئارکتیک غربی است. این بانک مهم ژنتیکی زیستی جهان در سال ۱۳۴۸ به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست در آمد و سال ۱۳۵۴ به دلیل جذب گونه‌های نادر و رو به انقراض و پرندگان آبزی مهاجر و همچنین محل تخم‌ریزی آبزیان دریای خزر بویژه کپور ماهیان و جاذبه‌های طبیعی خاص به پناهگاه حیات وحش ارتقاء یافت.

این تالاب بین‌المللی یکی از ۶۵۰ ذخیره‌گاه زیست‌کره است و سالانه ۱۳۰ گونه از پرندگان مهاجر را با جمعیت حدود ۱.۵ میلیون بال میزبانی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *