امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-04
اشتراک گذاری:

کیمیایی که به تاراج می رود؛ فرسایش ۲۰ درصدی خاک در مازندران

بالابودن نرخ فرسایش خاک درمازندران در پی خشکی تالاب‌ها نظیر میانکاله، دست کاری در طبیعت و ساخت وسازهای بی رویه و معدنکاری ها، امنیت غذایی و تولید را در استان در معرض خطر و آسیب قرار داده است.

پایش های کارشناسان میزان فرسایش خاک را در مازندران سالانه ۱۶ تن در هر هکتار تخمین زده‌اند و از دست دادن این میزان در واقع نوعی نابودی سرمایه‌های ملی است که توجه چندانی به آن نمی‌شود.

۲۷ درصد مزارع و اراضی کشاورزی مازندران در مناطق شیبدار قرار دارد و جنگل تراشی و کوه خواری، روند فرسایش را در استان تشدید کرده است.

یک فعال محیط زیست با اشاره به بحران خاک در استان مازندران با بیان اینکه بیشتر فرسایش در استان، آبی است، اظهار داشت: هرچند در برخی مناطق شاهد فرسایش بادی نیز هستیم.

محمد اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه میزان فرسایش خاک در استان بیش از استانداردهای جهانی است، میزان آن رادر برخی مناطق تا ۲۰ تن در هکتار ذکر کرد.

وی عواملی نظیر چرای بی رویه دام، تخریب زیستگاه‌ها و طبیعت را از جمله دلایل فرسایش خاک بیان کرد و افزود: دستکاری طبیعت فرایند فرسایش خاک را تشدید بخشیده است.

شرق استان و میانکاله از جمله کانون‌های فرسایش به شمار می‌رود

وی با اظهار اینکه خشکسالی‌های اخیر به ویژه در حوزه شرق استان، مازندران را در معرض فرسایش بادی قرار داده است، ادامه داد: شرق استان و میانکاله از جمله کانون‌های فرسایش به شمار می‌رود.

کیمیایی که به تاراج می رود؛ فرسایش ۲۰ درصدی خاک در مازندران

این فعال محیط زیست تخریب طبیعت و دخل وتصرف در آن و صدور مجوزهای ساخت وساز و معدنکاوی را در بروز فرسایش در طبیعت مؤثر دانست.

حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خشک شدن خلیج گرگان و تالاب میانکاله را در بروز فرسایش بادی مهم برشمرد و گفت: در این مناطق به صورت بصری می‌توان گردبادها و یا ریزگردها را دید.

وی با اشاره به اینکه برداشت رویه، حمل وفرونشست خاک و زمین نتیجه فرسایش به شمار می‌رود، گفت: تبدیل مراتع و مزارع به کشت گیاهان دارویی نیز در بروز فرسایش تأثیرگذار است زیرا ریشه گیاهان مرتعی تا ۴۰ متری زیر زمین می‌رود و این خود در جلوگیری از فرسایش تأثیر دارد درحالی که زراعت و گیاهان دارویی نهایتاً ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر در عمق خاک فرو می‌رود.

وی ادامه داد: قانون حفاظت خاک در سال ۹۸ تصویب و ابلاغ شد و دستگاه‌های متولی از جمله جهاد کشاورزی وظیفه دارند، نسبت به جلوگیری از تغییر کاربری اقدام کنند.

ابراهیمی از خاک به عنوان موجود زنده بسیار بااهمیت یاد کرد و گفت: باید برای حفاظت از آن اقدام علمی صورت گیرد زیرا کیفیت و کمیت آن در استان مازندران در حال تخریب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران غفلت از حفظ خاک را در بروز فرسایش مهم دانست و گفت: آتش زدن کاه و کلش روند فرسایش را شتاب می بخشد.

وی با بیان اینکه فرسایش خاک در استان در برخی پهنه‌های اراضی بین یک تا ۲۰ درصد است، افزود: میانگین فرسایش خاک در استان ۱۶ تن در هکتار است.

فرسایش خاک در استان در برخی پهنه‌های اراضی بین یک تا ۲۰ درصد و میانگین فرسایش خاک در استان ۱۶ تن در هکتار است

از بین رفتن کشاورزی و ساخت وسازها، ایجاد فرونشست‌ها به فرسایش خاک دامن زده است درحالی که برای تولید هر سانتی متر خاک به ۱۰۰ سال زمان نیاز است.

دست کاری در طبیعت و تغییر کاربری اراضی، جنگل تراشی‌ها فرسایش خاک و زمین لغزش را در مازندران شتاب بخشیده است، این درحالی که شیبدار بودن بخش قابل توجهی از اراضی، فرایند را سرعت داده است.

کیمیایی که به تاراج می رود؛ فرسایش ۲۰ درصدی خاک در مازندران

عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، محدودیت زراعت و اصلاح شخم وشیار، کشت گیاهان دارویی پایدار را از جمله طرح‌ها برای مقابله با فرسایش ذکر کرد و در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: احداث باغات مثمر و غیرمثمر از دیگر طرح‌هایی است که در استان دنبال می‌شود.

وی با اشاره به تولید بیش از ۷۲ نوع محصول کشاورزی در استان، نقش خاک را در تولیدات مؤثر دانست و گفت: گفت: سالانه در استان بیش زا ۲۰۰ هکتار از اراضی شیبدار به باغ تبدیل می‌شود.

وی ایجاد باغ در اراضی شیبدار را از جمله راهکارها برشمرد و با اظهار اینکه طرح توسعه باغ در اراضی شیبدار از دهه ۹۰ شروع شروع شده است، گفت: سیب، گلابی، گردو، فندوق از جمله میوه‌های مناسب برای کشت در این اراضی است.

در حال حاضر مناطق مختلف مازندران با فرسایش خاک روبرو است و جابجایی لایه رویی و توده‌ای خاک، منجر به بروز مشکلاتی شده است. کم توجهی به خاک در حالی است که این عنصر به عنوان پیچیده‌ترین اکوسیستم جهان است و در هر مشت خاک موجودات زیادی وجود دارد و این شاهکار طبیعت هنوز شناخته نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *