امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-08
اشتراک گذاری:

کیفیت تلویزیون‌های 4K ایرانی در چه حد است؟

در گذشته وقتی حرف از خرید تلویزیون به میان می‌آمد، بی‌ هیچ شک و شبهه‌ای سراغ برندهای خارجی می‌رفتیم، اما حالا به دو دلیل عمده تغییراتی در بازار به چشم می‌خورد؛ اول قیمت بالای تلویزیون‌های خارجی و کاهش عرضه و تقاضا در این بخش. دوم بهبود چشم‌گیر کمی و کیفی تولیدات ساخت ایران.

مثلا حالا به ‌راحتی می‌توانید تلویزیون‌های 4K ایرانی را جایگزین مشابه‌های خارجی کنید. در این مقاله به بررسی کیفی تلویزیون‌های 4K داخلی می‌پردازیم.

حتما شما هم در هنگام خرید تلویزیون برای انتخاب ابعاد تلویزیون دچار مشکل و ابهام شده‌اید. برای خرید تلویزیون با ابعاد مناسب، باید اندازه فضا و راحتی را در نظر بگیرید. با بزرگتر شدن ابعاد تلویزیون‌های مختلف، پیدا کردن سایز مناسب تلویزیون برای فضای خانه یا محل کار، اهمیت بیشتری پیدا کرد.

کوتاه درباره‌ی تلویزیون‌ 4K

تلویزیون‌های 4K نسل جدید از تلویزیون هستند که وضوح تصویرشان چهار برابر بالاتر از نسل قبلی یعنی FULL HD است؛ این یعنی تصویری واقعی‌تر با نمایش جزئیات بیشتر. انگار بی‌واسطه به جهان نگاه کنید. البته باید بگوییم هم‌اکنون در بازارهای جهانی تلویزیون‌های 8K نیز عرضه شده‌اند، اما خریدشان را به دو دلیل توصیه نمی‌کنیم؛ قیمت بالا و کم‌ بودن تصاویر تولیدی با این کیفیت.

وجود پیکسل‌های بیشتر برای نمایش نور و رنگ تنها دستاورد تلویزیون‌های 4K نیست. بلکه صفحه‌ی نمایش به صورت کلی از نظر سایز نیز تغییرات زیادی کرده. نکته جالب در مورد نمایش تصویر در تلویزیون‌های 4K، وجود بیش از 8 میلیون پیکسل و 24 میلیون ترانزیستور است. جالب‌تر آنکه هرچقدر سایز تلویزیون بزرگ‌تر باشد، شما بیش‌تر از کیفیت بالای تصویر شگفت‌زده خواهید شد.

تلویزیون‌های 4K ایرانی

خرید تلویزیون‌های 4K بیشتر از آنکه دست‌یابی به تکنولوژی جدید باشد، یک ضرورت است. به زودی تصاویری که از رسانه‌های مختلف دریافت می‌کنیم از نظر کیفی خود را به پای تکنولوژی‌های موجود در بازار می‌رسانند. همگامی‌ای که پایانی برایش نمی‌توان تصور کرد. با این حساب تولید و خرید تلویزیون‌های 4K کاملا منطقی و ضروری‌ست.

به همین دلیل است که برندهای ایرانی نیز دست‌ به کار شدند تا به نیازهای بازار پاسخ دهند. جی پلاس، اسنوا، ایکس‌ویژن، تی‌سی‌ال، پانورامیک، شهاب و برندهای دیگر ایرانی، حالا در بازار تلویزیون‌های 4K حضور فعال دارند.

بررسی کیفیت در تلویزون‌های 4K ساخت ایران

از سال 96 ساخت تلویزیون‌های پیشرفته‌ی‌ ایرانی سرعت گرفت. برندهای قدیمی خود را بروز کردند و برندهای جدید پا به عرصه گذاشتند. قطعاتی که در ساخت تلویزیون‌ها به کار می‌رود به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ بخشی که تولید داخلی‌ست و بخشی که از خارج وارد می‌شود. با این حساب می‌توان گفت به فراخور نیاز هر مدل، قطعات با کیفیتی در دسترس‌اند.

تولید کننده‌ی ایرانی هم‌پای برندهای خارجی در بازار فروش حضور دارند. و به خوبی از پس اعتماد کاربران برآمده‌اند. در ادامه به مهم‌ترین تولیدکننده‌گان تلویزیون 4K در ایران نگاهی می‌اندازیم.

تلویزیون 4K ایکس ویژن

ایکس‌ویژن با ضمانت‌نامه‌ی معتبر مادیران ارائه‌ کننده‌ی مدل‌های مختلف تلویزیون 4K است. این مدل از تلویزیون‌های ایکس ویژن وضوح تصویری بالایی دارند و تصاویر را با قدرتی 8 برابر بیشتر از مدل‌های دیگر به نمایش می‌گذارند. دقت رنگ، روشنایی و عمق در تلویزیون‌های 4K ایکس ویژن محدوده‌ی دینامیکی بالایی دارد.

کیفیت صدا و پورت‌های ورودی و خروجی کاملا متناسب با استاندارهای جهانی‌ست. ضمن آنکه این نسل از تلویزیون‌های 4K هوشمند نیز هستند و از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌کنند. به نظر می‌رسد ایکس‌ویژن در مقابل برندهای مشابه خارجی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

تلویزیون 4K جی‌پلاس

گلدیران با سابقه‌ی چندین ساله‌ی فروش و ضمانت از محصولات ال‌جی، گنجینه‌ی غنی از دانش روز را در دست دارد. حالا در هیبت تولید کننده خوب ظاهر شده و محصولاتش کاملا قدرت رقابت با برندهای خارجی را دارد. سایز تلویزیون‌های  4K جی‌پلاس از 49 اینچ تا 82 اینچ است.

جی‌پلاس مدل‌های زیادی از تلویزیون‌های 4K را روانه‌ی بازار کرده. و طیف وسیعی از قابلیت‌ها را در تولیدات خود گنجانده. وضوح تصویر این تلویزیون‌ها بسیار بالاست. یا بهتر است بگوییم چیزی از مدل‌های خارجی کم ندارد. تنها در زمینه‌ی نرخ تازه‌سازی کمی از استاندارهای جهانی عقب مانده‌اند. البته در مدل‌های جدید سرعت، بهبود قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرده.

کیفیت صدای تلویزیون‌ جی پلاس از بهترین‌های ایرانی‌ست و از تکنولوژی تطبیق صدا با محیط برخوردار هستند. جی پلاس هم مانند ایکس ویژن در تولید تلویزیون‌های هوشمند، قدرتمند ظاهر شده.

تلویزیون 4K تی ‌سی ‌ال

تی‌ سی ال هم از زیر مجموعه‌های مادیران است، که در زمینه‌ی تولید تلویزیون 4K از قدرتمندترین‌های بازار ایران شناخته می‌شود. مدل‌های گسترده‌ی تلویزیون‌های 4K تی‌ سی ال، بسیار قابل توجه‌اند.

تلویزیون‌های هوشمند تی‌ سی ال توانایی نمایش 3840 × 2160  پیکسل را دارند. محدوده‌ی دینامیکی بالا باعث افزایش کنتراست تصویر میان روشنایی و تاریکی شده، که از این نظر جز بهترین‌های صفحه‌ی نمایش تلقی می‌شود. رنگ‌های زنده و نمایش عمق، تصاویر را بیش از پیش واقعی نشان‌تان خواهد داد.

از نظر کیفیت صدا و قابلیت دالبی نیز 4K تی سی ال رقیب خوبی برای تلویزیون‌های خارجی‌ست. قابلیت ضبط و پخش از طریق پورت‌های USB پشت دستگاه به راحتی میسر است. و تلویزیون به قابلیت اتصال به LAN و WIFI تجهیز شده. از یک تلویزیون 4K هوشمند چه می‌خواهید؟ تی‌ سی ال حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

کیفیت تلویزیون‌های 4K ایرانی در چه حد است؟

تلویزیون 4K اسنوا

اسنوا 4K را در بالاترین کیفیت خود وارد بازار کرده. جزء 3 تولید کننده‌ی قدرتمند کشور است که 50٪ قطعات‌ش تولید داخل هستند. تکنولوژی HDR10 به کار رفته در این تلویزیون‌ها به نمایش تصاویر با کیفیت بالاتر کمک کرده. به طوری که کاربر به راحتی قادر به تماشای جزئیات تصویر است. ضمن آنکه می‌توانید از کنتراست بالای تصاویر لذت ببرید.

 مدل SSD-65SA620U اسنوا جزء بهترین تلویزیون‌های 4K موجود در بازار ایران است. یعنی در رقابت با مدل‌های خارجی کاملا سر بلند شده.

از نقاط قوت تلویزیون‌های اسنوا می‌توان به صدای رسا و عالی آن اشاره کرد. بلندگوهای حرفه‌ای نصب شده روی این تلویزیون‌ها تجربه‌ی تازه‌ای از صدا را برای شما به ارمغان می‌آورند، به طوری‌ که در بازار تلویزیون‌های ایرانی بی‌رقیب هستند.

سایر برندهای ایرانی

زمانی که برای خرید تلویزیون به فروشگاه‌های سنتی و اینترنتی مراجعه می‌کنید. متوجه می‌شوید که در لیست پیشنهادی به شما نام مدل‌های ایرانی در کنار نمونه‌های خارجی بیان می‌شوند. برخی از تولیدکننده‌های تلویزیون‌ 4K را در بالا معرفی کردیم. اما برندهای دیگر چطور؟

کیفیت تلویزیون‌های 4K ایرانی در چه حد است؟

در بررسی اجمالی تلویزیون‌های 4K ایرانی می‌توان گفت، در اغلب موارد به لحافظ تکنیکی و سخت‌افزاری اگر هم‌رده‌ی برندهای خارجی و مطرحی چون سامسونگ یا ال‌جی نباشند، خیلی پایین‌تر نیستند. اما در زمینه‌ی نرم‌افزاری مانند ورژن سیستم‌ عامل در تلویزیون‌های هوشمند، معمولا از نسخه‌های قدیمی‌تر پشتیبانی‌می‌کنند.

در اغلب این تلویزیون‌ها ویژگی‌هایی مانند صدا یا پورت‌های ورودی و خروجی سعی دارد به استاندارهای تولیدی جهان نزدیک شود. با این حال ممکن است فناوری‌های پیچیده‌تر مانند رفع نویز را کمتر در آن‌ها ببینید.

اگر وجه اخلاقی حمایت از تولیدکننده‌ی داخلی را کنار بگذاریم. کارخانه‌های صوتی و تصویری ایرانی در بازار رقابت جای خوبی برای خود باز کردند. تنها مزیت این تلویزیون‌ها نسبت به برندهای خارجی، قیمت آن‌ها نیست. بلکه همپای تکنولوژی روز دنیا دست به تولید مدل‌های متنوع می‌زنند. نیاز خریدار ایرانی را به خوبی می‌شناسند و حتی صادرات نیز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *