امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-31
اشتراک گذاری:

کم آبی؛ بیخ گوش مازندران/ دلهره به جان ساقه‌های برنج افتاد

به گزارش بلاغ، این روزها با روند دمای هوا در مازندران، زنگ خطر کم آبی و بحران آب به ویژه در فصل کشاورزی از سوی مسئولان استانی نواخته شده است و دست به دست شدن این اخبار در میان مردم، موجب نگرانی شالیکاران به ویژه در ادامه فصل زراعی جاری شده است.

البته استاندار مازندران نیز به طور رسمی نسبت به بروز بحران کم آبی در استان هشدار داد و گفت: سالی کم باران در پیش است و همه باید مساله بحران آبی و مدیریت منابع آب را جدی بگیریم.

حسین زادگان افزود: براساس پیش بینی سازمان‌های مرتبط، امسال، کشورمان بیشتر از گذشته دچار کم‌آبی خواهد شد و ممکن است برای تامین آب مورد نیاز شهرها با مشکل مواجه شویم و با توجه به اینکه آب، در تولید برق نیز نقش اساسی دارد، این اتفاق، مشکل را دوچندان خواهد کرد.

برای اطلاع از صحت و سقم این ماجرا و چرایی بروز این حادثه در استان به سراغ سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی استان رفتیم که متن این گفت‌وگو را در ذیل این مطلب می‌خوانید:

سیدمحمدرضا رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص صحت مسئله کم آبی در مازندران، اظهار کرد: ما در استان مازندران همیشه با خطر کم آبی مواجه هستیم؛ چرا که همواره وابسته به دمای هوا هستیم.

وی افزود: از سویی دیگر ما مدیریتی بر منابع آبی نداریم، حتی مدیریتی بر منابع آبی زیرزمینی‌مان هم نداریم؛ به خاطر اینکه مردم هر جا و هر زمان که خواستند در اراضی خود اقدام به حفر چاه می‌کنند.

مدیرکل هواشناسی مازندران، خاطرنشان کرد: در ارتفاعات‌مان هم باید بگوییم برفی نداریم تا طی سال کفاف نیاز ما را بدهد و اگر هم روی این آب‌ها سد بزنیم، بسیاری از مراتع و جنگل‌های ما، زیر آب می‌رود و در کل ما با یک سری محدودیت‌ها روبرو هستیم.

رضوی ادامه داد: عموما سرچشمه‌های ما در جنگل‌ها از خاک بیرون می‌زنند و اگر بخواهید برای حفظ این منابع آبی، یک سد احداث کنیم اراضی قابل توجهی از جنگل‌های ما زیر آب می‌رود.

وی تصریح کرد: ماجرا به همین دلایل ختم نمی‌شود؛ بارش‌ها هم در این روزها در استان خوب نیست، تعداد روزهایی نیز که در استان باد گرم داریم بالا رفته است و همین امر موجب می‌شود تا برف‌های‌مان زودتر از موعد مورد انتظار و قبل از آغاز موعد نیاز آبی استان، آب شوند.

مدیرکل هواشناسی مازندران، متذکر شد: عموما بیشتر بارش‌های استان مازندران در فصل زمستان و پاییز است که باید ما این آب‌ها را طی این ایام برای استفاده در فصل تابستان جمع آوری کنیم؛ بهترین راه حل این کار، احداث آب بندان‌ها است که این آب بندان‌ها طی دهه‌های اخیر به مردم واگذار شده است و با تبدیل آن به اراضی شالیزاری، تعداد آب بندان‌های ما نیز در استان کاهش یافته است.

رضوی با اشاره به اینکه هر چند جهاد کشاورزی به جد در حال احیای آب بندان‌های استان است؛ عنوان کرد: اما اگر بنا باشد کشت دوم ه طی سال جاری به همین روال داشته باشیم، سطح چاه‌های آب ما پایین‌تر می‌رود و چه بسا طی سالیان آینده، آن‌هایی که نزدیک دریا هستند، آب شور از چاه بالا بکشند و مابقی هم در تامین آب دچار مشکل شوند.

وی تاکید کرد: به لحاظ آب و هوایی، هر ساله دمای استان در حال افزایش است واین امر، نگاه ‌داشت برف را در کوهستان‌ها از بین می‌برد، تبخیر و تعرق را زیاد می‌کند و از سویی دیگر بارش‌ها نیز در استان نابهنگام شده است؛ در حالی که قبل‌تر می‌دانستیم در کدام فصل بارش داریم و در کدام فصل نداریم اما اکنون شرایط تغییر کرده است.


مدیرکل هواشناسی مازندران، یادآور شد: طی سال زراعی امسال که از پاییز سال گذشته آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد، در استان مازندران حدود 23 درصد کاهش بارندگی داشتیم که این میزان در کل کشور بیش از 40 درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *