امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-28
اشتراک گذاری:

کاهش ۱۴درصدی بارندگی ۱۱ماهه سال زراعی مازندران

به گزارش خبرنگار ایرنا ،گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می دهد که میانگین بارش ۱۱ ماهه سال زراعی جاری یعنی از اول مهر سال گذشته تا پایان مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود نیم درصد کاهش دارد.

طبق داده های هواشناسی مازندران میانگین بارش مرداد ماه سال جاری استان ۳۰ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۲۷ میلی متر بوده، ۱۱ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۹  میلی متر بوده ،حدود ۳۹ درصد کاهش داشته است.

بر اساس جدول داده های آماری  هواشناسی ، مازندران تیر ماه و خرداد ماه امسال کمترین بارندگی ها را در ۱۱ ماهه فصل زراعی جاری داشت و در هر یک از این ۲ ماه هفت میلی متر بارندگی به ثبت رسیده است. بیشترین میزان بارش سال آبی جاری هم مربوط به ماه آبان با ۱۲۲ میلی متر بوده است . میزان بارندگی در ماه مهر پارسال ۵۳.۱ میلی متر بود. آذر ماه سال گذشته  ۳۷ میلی متر بارندگی به ثبت رسید و در دی ماه نیز میزان بارند گی ۷۴ میلی متر بود.

طبق اعلام رسمی هواشناسی مازندران ،میانگین بارش فروردین ماه امسال استان نیز ۲۰ میلی متر ،اردیبهشت ماه  ۴۷ میلی متر بوده است. 

سال زراعی از اول مهر شروع می شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد. وضعیت آبی مناطق مختلف کشور برای برنامه ریزی کشاورزی بر اساس میزان بارندگی در سال زراعی ارزیابی می شود و به همین دلیل هم میزان کاهش یا افزایش بارندگی برای کشاورزان و متولیان این بخش دارای پیام خاصی است.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد ، اثرگذاری خواهد کرد.

کاهش ۱۴درصدی بارندگی ۱۱ماهه سال زراعی مازندران

کاهش یک‌ونیم درجه‌ای دمای هوای در مرداد ماه  

کاهش یک و نیم درجه ای دمای هوا در مرداد ماه مازندران که به انجیر پز ماه معروف است ، اگرچه سبب شد تا برنجکاری به عنوان یکی از فعالیت های محوری و درآمدی کشاورزان به لحاظ رسیدن محصول در دمای مناسب و ارتقا کیفیت برنج منتفع شود ، اما بارندگی های پراکنده سیل آسا دهه اول مرداد ماه به برداشت و کیفیت انجیر گلوگاه به عنوان مرکز تولید این محصول آسیب زده است.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران ، میانگین دمای هوای مرداد ماه ۱۴۰۱ استان را  ۲۲.۹ درجه سلسیوس اعلام کرد و گفت : این دما نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۲۳.۵ درجه سلسیوس بوده، ۶دهم درجه  سلسیوس­ کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۴.۴ درجه سلسیوس بوده، ۱.۵ درجه سلسیوس­ کاهش داشته است.

محمد علی ملکی میانگین دمای هوای ۱۱ماهه سال زراعی جاری مازندران منتهی به مرداد ماه امسال را ۱۲.۹ درجه سلسیوس عنوان کرد و افزود : این دما  نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۲.۴ درجه سلسیوس بوده حدود پنج دهم درجه  سلسیوس­ افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۳.۷ درجه سلسیوس بوده، حدود هشت دهم درجه سلسیوس­ کاهش داشته است.

پیش بینی فصلی بارش و دما طی سه ماه آینده در استان مازندران

رییس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران گفت که بر اساس خروجی های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران طی ماه های شهریور تا نیمه آبان امسال نشان می دهد که میانگین بارش در نیمه اول شهریور تا نیمه مهر در محدوده نرمال، نیمه مهر تا نیمه آبان  کمتر از نرمال، نیمه آبان تا نیمه آذر نیز  کمتر از نرمال پیش ­بینی می­ شود.

ملکی افزود: پیش بینی تغییرات دمای هوای استان مازندران نیز به این صورت است که میانگین دما در نیمه مرداد تا نیمه شهریور،تا یک درجه بیشتر از نرمال، نیمه شهریور تا نیمه مهر، در محدوده نرمال، نیمه مهر تا نیمه آبان ، تا یک درجه کمتر از نرمال پیش­ بینی می ­شود.

این کارشناس هواشناسی مازندران با تاکید بر این که  با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی صورت گیرد ، در عین حال گفت که صحت پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین ۶۰ تا ۶۵ درصد بوده و در ما ه­های گرم صحت پیش بینی کمتر از ماه ­های سرد سال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *