امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

چگونه cmos مادربرد را ریست کنیم؟!

رایانه ، تمام تنظیمات خود را در Cmos ذخیره می کند. این تنظیمات شامل اطلاعات روی دیسک های سخت که نصب کرده اید ، سرعت پردازنده و نوع و سرعت حافظه رم سیستم است. هنگامی که سخت افزار جدیدی را نصب می کنیم و به مشکلی بر می خورید. ممکن است اطلاعات روی Cmos خراب یا منسوخ و قدیمی باشد. در این حالت ممکن است تغییراتی را به تنظیمات سخت افزاری اعمال کنید که پس از آن رایانه شما قادر به استارت کردن نباشد.
خوشبختانه رایانه با ریست کردن Cmos به وضعیت قراردادی اولیه خود بر میگردد و مجبور به بازیابی مجدد تمام تنظیمات سخت افزاری خود می شود و همچنین همه تنظیمات مشکل دار موجود قبلی اش را نیز پاک می کند که به معنای آن است که به بایوس بازگشت کنید و رایانه را دوباره پیکر بندی کنید. اما پیش از آغاز نیاز دارید تا رایانه را خاموش کنید، در بغل کیس را برای دسترسی به مادربرد باز کنید. و الکتریسته ساکن دستگاه را برای جلوگیری از صدمه دیدن قطاعات حساس ، تخلیه کنید.


حالا به آموزش ریست کردن Cmos می پردازیم:
1: از روی دستورالعمل مادربردتان کلید ریست Cmos آن را پیدا کنید. در غیر اینصورت دو راه پیش روی شماست.
– استفاده از جامپر که متشکل از ۲ با ۳ پین و محل آن جایی روی مادربرد است که کنار آن جمله CMOS RESET نوشته شده است.
– کلید Physical Reset که جای آن در پشت رایانه روی مادربرد و کنار پایانه ها و درگاه های محا اتصالی مانند صفحه کلید و شبکه قرار دارد.


۲: برای ریست کردن ، جامپر را از روی پین هایی که قبلا آنها را پوشانده ، بیرون بیاورید و پین کناری را که بی حفاظ است با یکی از پین های قبلی بگیرید، جامپر را روی آن دو بفشارید و داخل آن کنید. اگر نادربرد کلید ریست داشت ، آن را با نوک خودکار بفشارید،رایانه تا زمانی که Cmos کاملا پاک نشود، روشن نخواهد شد.


۳: اگر از جامپر استفاده کردید، آن را به حالت اول بازگردانید و در صورت استفاده از کلید، یک بار فشار دادن آن برای ریست کردن کافی است. سپس دوباره دکمه روشن دستگاه را فشار دهید، رایانه روشن خواهد شد. در برخی موارد، اگر پس از برگرداندن جامپر به حالت اولیه دستگاه خود به خود روشن شد ، اشکالی ندارد و هکه چیز روبه راه است ، ادامه بدهید و به مرحله ۴ بروید.

۴: وقتی رایانه روشن شد، دکمه F1 را فشار دهید تا ازریست شدن Cmos اطمینان حاصل کنید. شما به صورت خودکار وارد تنظیمات بایوس رایانه خود خواهید شد.
حال زمان آن است که تنظیمات بایوس رایانه خود را برای تنظیم آن ، به صورت صحیح پیکر بندی کنید. اگر شما قبل از پیش آمدن،مشکل تغییراتی را در بایوس اعمال کرده اید ، مراقب باشید آن اشتباه را دوباره تکرار نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *