امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-07
اشتراک گذاری:

پشت پرده عمارت اشرافی در دل باغات سیمرغ/ دست بخشدار در سایه رو شد

سبز شدن کاخ مجلل و چند هزار متری در باغات سیمرغ، همه نگاه‌ها را به خود جلب کرده و مردم می‌پرسند، این بنای باشکوه و مجلل چگونه در وسط باغی سرسبز و زیبا قد برافراشته است.

بنایی چندطبقه که همه امکانات رفاهی اشراف گونه در آن مهیا شده، از چندین اتاق خواب با مسترهای فرنگی و ایرانی تا سالن بیلیارد، تالارهای مجزا و امکاناتی دیگر که تصورش در فکر ما مردمان عادی نمی گنجد.

برای ساخت این کاخ مجلل و اقامتگاه چندروزه که وصله‌ای ناجور در بین باغات سرسبز شمال است، درختان زیادی بیگناه قلع و قمع شدند و مردم می‌پرسند، بانیان و مجوزدهندگان این عمارت‌های پرزرق و برق چه کسانی هستند.

روستای سالدوزکلا در ورودی ملاکلا، بخش تالارپی سیمرغ با عمارت باشکوه و غیرمجازش شهره عالم شده است، بنایی با سه هزار مترمربع مجوز و قرار بود در سطح هزار مترمربع احداث شود.

پشت پرده عمارت اشرافی در دل باغات سیمرغ/ دست بخشدار در سایه رو شد

صادرکنندگان مجوز عمارت پرماجرا در سیمرغ هرگز تصور نمی‌کردند قرار است چنین بنایی در آن سبز شود و اکنون که این ماجرا سرخط اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است، هرکس تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازد.

صادرکنندگان مجوز عمارت پرماجرا در سیمرغ هرگز تصور نمی‌کردند قرار است چنین بنایی در آن سبز شود و اکنون که این ماجر ا سرخط اخبار رسانه‌ها قرار گرفت، هرکس تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازد در نقشه اولیه این بنا، هزار متر مربع سطح اشغال دیده می‌شود اما عمارت موجود با نقشه ابتدایی زمین تا آسمان تفاوت دارد و فرماندار سیمرغ به گونه‌ای اظهار نظر می‌کند که انگار دیگران مقصر بوده‌اند و او و دستگاه تابعه اش، نقشی در این زمینه نداشته اند.

مجتبی حبیب نژاد فرماندار سیمرغ در واکنش به روشدن ماجرای عمارت مجلل با بیان اینکه پروانه ساخت بنا ۹ سال قبل صادر شده است، انگشت اتهام را به سمت مسئولان وقت نشانه می‌رود و می‌گوید: فقط مقداری افزایش بنا وجود دارد که گزارش آن به مراجع ذیصلاح داده شده است.

فرماندار سیمرغ که پس از رسانه‌ای شدن ماجرا به سراغ بنا رفته است، ادامه داد: این بنا مقداری افزایش مساحت دارد ولی در محدوده طرح هادی واقع شده و تراکم بالا و اضافه بنا از جمله تخلفات آن است.

اظهارات عجیب و غریب فرماندار و فرافکنی وی این سوال را در ذهن متبادر می‌سازد که چگونه این عمارت چندهزار متری و مجلل طی سال‌ها از دید فرمانداری، بخشداری و دهیاری مخفی مانده است.

وقتی بنایی با چنین عظمت و شکوه از دید متولیان امر پنهان می‌ماند، بناهای خرد، ویلاها و سوئیت‌هایی که شبانه در دل مزارع و باغات مازندران سبز می‌شود، جای خود دارد.

ماجرای کاخ باشکوه در سیمرغ با یک آگهی فروش رسانه‌ای شد و مالک تلاش کرد از برند بابلسر برای فروش ملک خود بهره برد که این زخم چرکین در باغات مازندران سرباز زد.

زخم دیرینه ای که بر پیکره مازندران نیشتر می‌زند

ساخت و ساز و تغییر کاربری غیرمجاز در مزارع و باغات مازندران زخم دیرینه ای است که همواره تکرار می‌شود و بهانه‌های مختلفی از جمله اجرای طرح‌های گردشگری و تفریحی، ایجاد اشتغال و غیره برای آن مطرح می‌شود.

در ارتفاعات مازندران و از دل مناطق بکر روستایی و ییلاقات گرفته تا شالیزارهایی که هر روز آب می‌روند، هر روز قصه عمارت سازی و ویلاسازی تکرار می‌شود و افت سطح برنج زارها و باغات حکایت از تساهل و تسامح متولیان امر در دوران تصدی مسئولیت با متخلفان دارد.

یکی از اهالی شهرستان سیمرغ با بیان اینکه مسئولان امر باید پاسخ دهند چگونه عمارت‌های مجلل و باشکوه به راحتی در مزارع و باغات ساخت می‌شوند، افزود: این در حالی که مردمان عادی و محروم برای ساخت خانه‌ای چند متری با هزار قانون و تبصره و نمی شودها روبرو هستند.

حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه دستگاه‌های نظارتی و قضائی با مسببان ساخت وسازهای غیرمجاز و بی برنامه برخورد قاطع داشته باشند، افزود: مزارع و باغات منطقه در حال تبدیل به ویلاها و عمارت‌های مجلل هستند و مسئولان امر یا سکوت و یا نظاره می‌کنند.

پشت پرده عمارت اشرافی در دل باغات سیمرغ/ دست بخشدار در سایه رو شد

ردیابی ساخت وسازهای غیرمجاز در مازندران، دست‌های پشت پرده‌ای را رو می‌کند که ریشه در کانون‌های قدرت و ثروت دارد، مافیایی که از گوشه و کنار کشور برای طبیعت و مزارع بکر مازندران نقشه می کشند و تولید را نشانه گرفته‌اند.

شناسایی چهار هزار و ۶۰۰ فقره تغییر کاربری غیرمجاز

بر اساس اعلام سازمان امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران طی سال قبل چهار هزار و ۶۳۷ مورد تغییر کاربری غیرمجاز به مساحت ۳۵۱ هکتار در استان شناسایی شد که رشد سه برابری نسبت به سال ۹۸ داشته است. از این میزان چهار هزار دستور قضائی به مساحت ۳۰۲ هکتار صادر شد.

هر سال مقادیر قابل توجهی تغییر کاربری غیرمجاز و ساخت و سازهای غیرقانونی در مازندران شناسایی می‌شود و فرجام این تخلفات، پرداخت جریمه در کمیسیون‌های ۹۹ و ۱۰۰ است و انگشت شماری از بناها حکم تخریب و قلع و قمع دریافت می‌کنند.

بخشداری که در سایه مجوز می‌داد

برخی از بناهای غیرمجاز از خدمات آب و برق و گاز هم بهره مند هستند و ارائه خدمات با شعار برخورد و قلع و قمع ساخت و سازها همخوانی و سازگاری ندارد. چراکه متولیان امر از یک سو مجوز می‌دهند و از سوی دیگر می‌گویند ما نبودیم.

ردیابی ساخت و سازهای غیرمجاز در مازندران ما را به یکی از بخش‌های محروم استان هدایت می‌کند که اخیراً بخشدار سابق آن منطقه توسط دستگاه‌های ذیصلاح دستگیر شده است و جرم این متخلف، تشکیل بخشداری درسایه و صدور مجوزهای غیرقانونی بود.

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که حدود ۱۰۰ فقره جواز ساخت و ساز مهر و امضا شده در منزل این متخلف کشف شد و این فرد در دوره تصدی مسئولیت و پس از آن با دریافت پول و رشوه اقدام به صدور جواز می‌کرد.

کسی چه می‌داند شاید فردا ماجرای کاخ مجلل سیمرغ در دیگر منطقه مازندران هم تکرار شود و پای مجوز آن امضای فردی باشد که برای دوران پسامدیریت خود کیسه دوخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *