امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-23
اشتراک گذاری:

پای طرح‌های بیابان زدایی به مازندران هم باز شد

اسماعیل مختارپور معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بخش‌هایی از مناطق شرق مازندران، تلمادره، خطیرکوه و بخش‌هایی از محور هراز به دلیل بارش‌های کم در معرض تغییرات اقلیمی قرار گرفته اند.

او افزود: میزان بارش‌ها در این مناطق بسیار کم است و بارندگی‌ها نیز عموما در فصل غیر رویشی می‌بارد که تاثیر چندانی در پوشش گیاهی ندارد.

مختارپور ادامه داد: برای اینکه با خطر بیابانی شدن این مناطق روبرو نشویم طرح ترسیب کربن با مشارکت جوامع محلی در حال اجرا است.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری گفت: این طرح در سال ۱۳۹۵ بصورت آزمایشی در مناطق هزار جریب بهشهر آغاز شد و اکنون در ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان در حال اجرا است.

او با بیان اینکه طرح ترسیب کربن در ۲۷ روستای استان اجرا می‌شود، افزود: در این طرح با استفاده از روش‌های بیولوژیکی و مکانیکی سطح تخریب عرصه‌های منابع طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی کاهش می‌یابد.

مختارپور افزود: جنگل کاری، بوته کاری، افزایش پوشش گیاهی با هدف جذب بیشتر کربن، حفاظت و مراقبت از عرصه‌ها و توانمندسازی جوامع محلی از اهداف این طرح است و برای اجرای آن نیز کارگاه‌های آموزشی در روستا‌های درگیر تشکیل می‌شود.

تَرسیب کربن به معنای جذب دی‌اکسیدکربن اضافی موجود در هوا و زمین است که با کمک گیاهان انجام می‌شود و در کاهش آثارِ بدِ پدیده گرمایش جهانی نقش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *