امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-09
اشتراک گذاری:

هرازی ها یک دهه چشم انتظار ساخت جاده ۱۱ کیلومتری

ترافیک چند کیلومتری حدفاصل محدوده سد در حال ساخت هراز در یک دهه گذشته به معضل جدی برای مسافران عبوری از این جاده و بومیان منطقه که گاه شاهد صف‌های ۱۰ کیلومتری خودرو هستند، مبدل شده است.

سد هراز در ۲۰ کیلومتری جنوب آمل واقع در مسیر جاده پرتردد هراز به عنوان بزرگترین سد شمال و چهارمین سد بزرگ خاکی ایران در دره هراز از سال ۱۳۸۹ در دست ساخت است که تاکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بعد از اجرایی شدن سد مخزنی هراز حدود ۹ کیلومتر از جاده فعلی هراز به علت واقع شدن در وسط دریاچه سد آبگیری و ساخت جاده جایگزین از چند سال گذشته توسط وزارت نیرو و وزارت راه در دستور کار قرار گرفت.

شرکت آب منطقه‌ای مازندران اعلام کرده بود که ۱۱ کیلومتر از جاده جایگزین در بالا دست سد هراز در دست ساخت است که تاکنون بیش از ۳۰ درصد پیشرفت کاری دارد. با توجه به پیشرفت همزمان سد هراز و حجم بالای تردد خودروهای عبوری از محل کارگاه سد، خطرات پیش بینی نشده را دوچندان کرده است.

ترافیک‌های سنگین آخر هفته‌ها وتعطیلات بلند مدت برای شهروندان آملی و مسافران عبوری از جاده هراز دریک دهه گذشته باعث گلایه شدید شده به طوری که در چند مقطع باعث بسته شدن جاده توسط بومیان این روستا به علت نبود جاده جایگزین و تأخیر در بهره برداری از جاده در دست ساخت بالادست سد شده بود.

هرازی ها یک دهه چشم انتظار ساخت جاده ۱۱ کیلومتری

در این راستا یک جاده فرعی به طول ۴ کیلومتر تا تکمیل جاده اصلی ۱۱ کیلومتری بالادست سد هراز، برای کاهش حجم ترافیک و نیز هدایت تردد خودروها و تسریع در ساخت سد ساخته و آماده بهره برداری شد اما تاکنون زیربار ترافیک نرفت.

نواقص جاده فرعی برطرف شد، علائم هشداری نصب، پلیس مستقر شود

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری مازندران در حاشیه جلسه‌ای که با حضور مدیران استانی در فرمانداری شهرستان آمل برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در شرایط کنونی وبا توصیه‌های فنی که درگذشته شده بود، حداقل‌ها تا حدودی رعایت شده، اما وجود برخی نواقص ازجمله شیب جاده پس از تونل بالای ۱۸ درصد بود که با پیگیری‌های انجام شده به کمتر از ۱۵ درصد کاهش یافته است.

احمد توکلی افزود: متأسفانه کمبود منابع مالی تزریقی به این جاده در شرایط سخت تحریمی کشور باعث تأخیر طولانی مدت و گلایه مردم در این مسیر شد اما با برطرف شدن برخی نواقص برای استفاده در مواقع اضطراری آماده شده است.

وی همچنین پیشنهاد کرد: با نصب علائم هشدار دهنده ترافیکی و نیز حضور پلیس حداقل در سه نقطه پرخطر مسیر چهار کیلومتری این جاده، شرایط را برای تردد و عبور و مرور در روزهای آخر هفته فراهم کرد.

درخواست پلیس حفظ سلامت سرنشینان خودروها و دریافت مجوز تردد

فرمانده انتظامی مازندران هم پس از بازدید از مسیر فرعی جایگزین جاده اصلی بالادست سد هراز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: الزاماتی که پلیس تاکید به اجرای آن در جاده جدید فرعی دارد، برای افزایش ایمنی و حفظ سلامت کاربران جاده در حین تردد از این جاده است.

سردار مرتضی میرزایی افزود: شرایط این جاده ۴ کیلومتری به صورتی است که در شرایط فعلی امکان تردد کامیون و اتوبوس وجود ندارد و باید تدابیر ویژه آن نیز اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه جاده هراز یکی ازجاده های پرتردد و مقصد سفر هموطنان به شمال است، ایمنی و سلامت مسافران و کاربران جاده‌ای را به عنوان اولویت اصلی پلیس دانست و تاکید کرد: اجازه تردد با هدف کاهش بارترافیکی محدوده جاده سد منوط به دریافت مجوز از کمیسیون ایمنی و وزارت راه و شهرسازی است. هر زمانی این مجوز به پلیس ابلاغ شود، بلافاصله عوامل پلیس راه در مسیراین جاده مستقر خواهند شد.

کمیسیون ایمنی استانی مکاتبه با وزارت کشور داشت

در همین حال معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آمل، ابراز گلایه‌های شهروندان آملی که هر روز و به ویژه تعطیلات آخر هفته در چند سال اخیر باعث هدر رفت وقت و مشکلات دیگر برای آنها شده را به حق دانست.

علیرضا شریعت در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: جاده فرعی تا تکمیل جاده اصلی بالادست سد هراز، چند ماه گذشته تکمیل و آماده بهره برداری شده، اما وجود برخی الزامات که خواست پلیس از اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان به حق بوده، که انتظار هست هر چه سریع‌تر برطرف تا شرایط تردد برقرار شود.

هرازی ها یک دهه چشم انتظار ساخت جاده ۱۱ کیلومتری

وی افزود: به هرحال هر روز که زودتر این تصمیم گیری در کمیسیون ایمنی استانی تشکیل شود کمک بسیار مهم درجهت کاهش ترافیک و دغدغه‌های مردم و مسافران عبوری از این جاده خواهد شد.

فرماندار آمل با بیان اینکه برای تسریع در این موضوع حتی به وزارت کشور هم نامه نگاری شده است، ونماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس به شدت از این تعلل وتاخیر به وزیر کشور گلایه کرده بود، گفت: ما هم منتظر صدور مجوز تردد هستیم که هر زمانی این شرایط فراهم شود، پلیس با استقرار نیرو شرایط را برای تردد امن برای مسافران فراهم می‌کند.

پیشرفت ۳۰ درصدی جاده جایگزین سد هراز آمل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران هم به شرایط اجرای جاده جایگزین در مسیر بالادست سد مخزنی هراز گفت: جاده حدود ۱۱ کیلومتری بالادست سد هراز اکنون حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به علت وجود ارتفاع بسیار بالا از سطح زمین، ایجاد پل‌های با ارتفاع و حفر تونل باعث شده تا اجرای کار مقداری طولانی و کمبود اعتبار نیز مزید برعلت شد.

محمدابراهیم یخکشی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: البته اکنون برای اینکه بخشی از مراحل اجرای سد که روند خوبی دارد، پیش برود، جاده فرعی به طول ۴ کیلومتر در حد فاصل جاده اصلی جایگزین ایجاد و آماده بهره برداری شده که امیدواریم هرچه سریع‌تر این جاده زیربار ترافیکی قرار بگیرد تا عملیات سد وارد فازهای بعدی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران ادامه داد، تکمیل یک لاین ازجاده اصلی جایگزین در صورت اختصاص اعتبار مورد نیاز حدود یک سال زمان خواهد برد.

جاده هراز از جاده‌های پرتردد کشور و نقطه اتصال مازندران به پایتخت به شمار می‌رود و رفع گره‌های ترافیکی این مسیر نیازمند تسریع در اجرای پروژه جاده جایگزین سد هراز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *