امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-17
اشتراک گذاری:

نقص فنی پل و یا بی‌احتیاطی راننده ؛ گناه جان باختن کودک سه ساله ساروی چه بود؟

به گزارش ایرنا ،حادثه سقوط یک دستگاه خودروی پراید طبق اعلام رسمی اورژانس مازندران حوالی ساعت  ۲۱ و ۳۰ دقیقیه شنبه شب هفته جاری رخ داد. این خودرو سه سرنشین داشت که در محور تاکام بعد از روستای « سرکت » نبش پیچ به داخل رودخانه سقوط کرد که منجر به جان باختن یک کودک سه ساله و  راننده ۵۰ ساله که پدر این کودک بوده ، شد و یک زن هم که احتمالا مادر کودک بود با تلاش نیروهای امداد و نجات و مردم منطقه از آب بیرون کشیده شد و به بیمارستان انتقال یافت.

این حادثه طی سه روز گذشته افکار عمومی ساری را بشدت مکدر کرد و به همین دلیل پای مسوولان اجرایی و قضایی استان به این حادثه باز کرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران پس از بررسی میدانی از این حادثه اعلام کرد که با تاکید رییس کل دادگستری استان بر حفظ حقوق عامه و پیگیری موضوع، این دادستانی نیز برای احقاق حقوق عامه نسبت به موضوع پیگیری های قضائی را دنبال کرده است و به هیچ عنوان در حفظ حقوق عامه کوتاه نخواهد آمد.
محمد کریمی اظهار داشت : بی مبالاتی برخی ازمسوولان موجب این حادثه شده است و پلی که از سال ۹۸ به صورت موقت تعبیه شده بود بدون حداقل امکانات حفاظتی در اختیار مردم قرار گرفت که برای این موضوع پرونده قضایی تشکیل می شود و به طور یقین مسببین این حادثه مورد تفهیم اتهام قرار می گیرند و امیدوارم دفاع موجهی در این خصوص داشته باشند.

گذشته از ورود مسوولان مختلف به این حادثه ، نگاه تحلیلی شهروندان در فضای مجازی و حقیقی هم به این حادثه دوگانه بود. در عین حال که همگان نسبت به وقوع چنین حادثه ای ابراز تاسف کردند ، ولی برخی مسوولان و دستگاه های مختلف اجرایی را به خاطر وضعیت پل مورد سرزنش قرار دادند و بعضی هم « بی احتیاطی » راننده را علت وقوع حادثه ذکر کردند.

بررسی خبرنگار ایرنا از اظهارات مسوولان ذیربط از جمله بخشداری ، راهداری و حمل و نقل جاده ای و اهالی نشان منطقه می دهد که در ابتدای پل گلورد تابلوی ایست و ممنوعیت تردد با خودرو  ن صب شده است و عبور موقت نیز برای اهالی دو روستای ” گلورد ” و ” یادمان ” با جمعیت خدود ۲۰۰خانوار در نظر گرفته شده است.

از طرفی  شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان متولی توسعه و تعریض محور ساری – تاکام ساخت پل جایگزین را در دست اقدام دارد ، اما به دلیل کمبود اعتبار هنوز عملیات  اجرایی ساخت این پل شروع نشده است.

البته تعریض محور  ساری – تاکام طی سال های اخیر سبب شده تا کناره رودخانه تجن ارتفاع زیادی نسبت به قبل بگیرد و عبور از رودخانه برای اهالی چندین روستایی که آن سویش قرار دارند مشکل شود. برای دسترسی دادن این روستاها ساخت چندین دستگاه پل ارتباطی شاید برای هر یک از روستاها یک پل ضروری باشد ولی عرض زیاد رودخانه و تعداد زیاد پل مورد نیاز سبب شد تا ساخت پل جدی گرفته نشود چرا که نیازمند اعتبارات سنگین و کلان است.

 فرماندار ساری نیز پس از بررسی میدانی از وضعیت پلی که سبب ساز حادثه شد اعلام کرد که پل گلورد در حد آب نما است و قرار بود که پل اصلی با اعتباری بالغ بر ۳۳ میلیارد تومان ساخته شود.

محمدعلی نوبخت دلیل توقف بازسازی این پل بعد از سیل سال ۹۷ را کمبود اعتبارات برشمرد و و افزود : از آنجایی که حفظ جان انسان‌ها خط قرمز ما است در تلاش هستیم که با هماهنگی و همراهی همه مسوولان و نمایندگان موضوع اعتبار هر چه زودتر حل شود.

اهالی منطقه می گویند که محدودیت و ممنوع بودن عبور از این پل با خودرو از  دو سال پیش برای همه اهالی این دو روستای گلورد و یادمان مسجل بود و به همین دلیل هم روستاییان حتی در شرایط آب و هوایی مناسب هم بندرت و حسب اضطرار از آن استفاده می کردند.

 آنان بر این اعتقادند که با وجود ممنوعیت تردد از روی این پل ، ولی به هر حال وجود آن بدون بهسازی همواره تهدید برای جان اهالی و بیشتر از آن افراد مهمان و  غریبه به حساب می آید.

درخواست اهالی روستاهای گلورد و  یادمان این است که مسوولان هر چه زودتر نسبه به ساخت پل جدید اقدام کنند چون حتی پل موقتی که به عنوان گذرگاه ایمن در نظر گرفته شده به خاطر ارتفاع پیدا کردن جاده ساری – تاکام طی یک سال گذشته ، هم اکنون چندان ایمن نیست و می تواند سبب ساز حوادث مشابهی در آینده شود.

معاون فنی راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که مسوولیت ساخت جدید با شرکت زیر ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی کشور است ، گفت : به لحاظ فنی پل گلورد اصلا پل عبور خودرو نیست و در حد آب نما است.

 محمد نژاد توضیح داد : پل آب نما در واقع سازه کم عمقی است که در تقاطع با سیلاب ها یا رودخانه ها ساخته می شود و دارای بازشویی برای عبور آب از زیر سطح راه است به این معنی که پل در زمان سیلاب براحتی زیر آب می رود و تا سیلاب آزادانه عبور کند و  به همنی دلیل ایجاد حفاظ در این نوع پل ها اصلا جایز نیست چرا که وقتی آب در محل گذار به جاده می رسد ، باید بدون هیچ مانع و اصطکاکی از روی جاده عبور کند.

وی تصریح کرد: این که گفته می شود اگر حفاظ این پل وجود داشت سقوط خودرو نیز صورت نمی گرفت کاملا اظهارات غیر فنی در مورد پل آب نما است ، چون اگر  محل عبور آب را با نصب تجهیزاتی مثل گاردریل سد کنیم ،سیلاب که به همراه خود اجسام سنگین  و بزرگ مانند سنگ ،‌ چوب و غیره به همراه دارد ، ضمن تشدید خسارت به راه و ابنیه تجهیزات ایمنی نصب شده بر روی آبنما را نیز تخریب می کند.

تکمیل ۱۷ کیلومتر از پروژه چهار خطه کردن محور ساری – تاکام به عنوان یکی از مسیرهای پرترافیک و حادثه خیر مازندران سال گذشته  پس از دو دهه به سرانجام رسید و در واقع  پایانی بر کابوس ساکنان روستاهای حاشیه این محور بود ، اما ساخت پل های دسترسی روستائیان نیز از طرح های این محور محسوب می شود که باید مورد توجه قرار بگیرد.

مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر از این محور را جاده های اصلی و مابقی را روستایی تشکیل می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *