امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

نساجی قربانی ابهامات حکم کمیته انضباطی به سود سایپا

به گزارش ایرنا، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پس از بررسی پرونده شکایت باشگاه سایپا از تیم فوتبال پیکان به دلیل استفاده از بازیکن تعویضی ششم در دیدار دو تیم که ۲۶ اردیبهشت برگزار شده بود، در اقدامی عجیب و انتقادبرانگیز سایپا را که در آن مسابقه ۲ – ۱ شکست خورده بود و به سقوط از لیگ برتر نزدیک‌تر شد با نتیجه ۳ – ۰ برنده مسابقه اعلام کرد. اعلام این نتیجه نیز سبب شد که مدیران باشگاه نساجی و برخی مسئولان مازندران انتقادات تندی را مطرح کنند و حتی مالک باشگاه نساجی از احتمال واگذاری تیم به استاندار به دلیل وجود روابط پشت پرده و مافیایی در فدارسیون فوتبال و زیر پا گذاشتن حق تیم‌های شهرستانی خبر دهد.

رضا   حدادیان امروز در اظهاراتی انتقادی که در صفحه رسمی اینستاگرام این باشگاه نیز منتشر شده، حکم کمیته انضباطی را بی‌عدالتی آشکار و بزرگ عنوان کرد و گفت: «با این بی‌قانونی‌ها انگیزه‌ای برای تیم‌داری نمی‌ماند. چرا باید در فوتبالی که با مسائل پشت پرده و رابطه پیش می‌رود هزینه کنم؟ تیمداری در لیگ برتر از ابتدا هم درآمدی برای من نداشت و فقط فکر می‌کردم می‌شود از این راه با رقابت سالم دل هواداران فوتبال در شمال کشور و به ویژه مازندران را شاد کرد. اما کم‌کم دارم به این نتیجه می‌رسم که تیم را به استاندار تحویل بدهم و دست از فوتبال بکشم.»

نساجی قربانی ابهامات حکم کمیته انضباطی به سود سایپا

مالک باشگاه نساجی صدور این حکم را ظلم در حق تیم‌های ریشه‌دار شهرستانی دانست و تصریح کرد: «متاسفم که به همین راحتی مدیران فدراسیون فوتبال حق چند تیم را می‌خورند تا روابطشان را جلو ببرند. مگر می‌شود یک حکم اینقدر یکطرفه به سود یک تیم خاص باشد؟ همه چیز اظهرمن‌الشمس است. آقایان همه کار می‌کنند تا تیم‌های ریشه‌دار را در فوتبال را نابودکنند. خیلی راحت حق تیم‌های ریشه‌دار با قدمت بالا مثل نساجی و ذوب‌آهن به عنوان قدیمی‌ترین تیم‌های اصفهانی و شمالی و هوادار پرشور و عاشق آنها را می‌خورند تا تیم مورد نظرشان را در لیگ برتر حفظ کنند. این رقابت است؟ در این حکم سلامت مشاهده می‌کنید؟ اگر اینطور است چرا اصلا لیگ را برگزار می‌کنند؟ از نظر من حکم کمیته انضباطی تخلفی بسیار بزرگ‌تر از کاری است که پیکانی‌ها انجام دادند.»

حدادیان اظهار امیدواری کرد که این حکم لغو شود و گفت: «امیدوارم کمیته استیناف هرچه سریع‌تر این افتضاحی که به بار آمده را جمع کند، وگرنه مجبور به اتخاذ تصمیماتی که خواهیم شد که همه فوتبالدوستان را آزرده خواهد کرد.»

تاثیر حکم در پایین جدول لیگ برتر

کمیته انضباطی در حالی سایپا را برنده دیدار با پیکان اعلام کرده که این تیم با شکست مقابل پیکان از ۲۲ بازی ۱۹ امتیاز کسب کرده بود و پایین تر از نساجی و ذوب آهن در رتبه پانزدهم جدول قرار داشت. تفاضل گل این تیم هم تا پیش از حکم کمیته انضباطی منفی ۸ بود.

نساجی قربانی ابهامات حکم کمیته انضباطی به سود سایپا

 سایپا که اخیرا سرمربیگری آن به فراز کمالوند مربی تازه جدا شده از کادر فنی استقلال سپرده شده است، در کنار نساجی، ذوب‌آهن و ماشین‌سازی از گزینه‌های اصلی سقوط به شمار می‌آید و با تغییر این نتیجه اکنون ۲۲ امتیازی و هم‌امتیاز با نساجی شده و از رتبه پانزدهم به رتبه سیزدهم صعود کرده است.

با این حکم عملاً گل‌های رد و بدل شده در بازی سایپا و پیکان نیز از گل‌شماری حذف شده و تفاضل گل این تیم خودروساز که تا پیش از صدور و اجرای حکم منفی‌۸ بود حالا با حساب ۳ گلی که کمیته انضباطی به حساب سایپا منظور کرده به منفی ۴ رسیده تا در شرایطی که سایپا و نساجی از نظر تفاضل گل با هم برابر بودند حالا ۴ گل به سود سایپا اختلاف داشته باشند و خودروساز نارنجی‌پوش تهران بدون رقابت در زمین فوتبال و گلزنی از نساجی و ذوب‌آهن در جدول سبقت بگیرد.

نساجی قربانی ابهامات حکم کمیته انضباطی به سود سایپا

مخالفت یک عضو کمیته انضباطی با حکم صادر شده

نکته قابل توجهی که در حکم صادر شده کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال دیده می‌شود مخالفت صریح یکی از اعضای این کمیته با رأی در نظر گرفته شده از سوی سایر اعضا است. در حالی که ابوالفضل حسن‌زاده محمدی رئیس کمیته انضباطی و حسین عبداللهی و سیروس حمزه‌ای اعضای این کمیته به استناد بند الف بند چهارم ماده ۴۶ مقررات  انضباطی فیفا مصوب سال ۲۰۱۹، رأی به برنده اعلام کردن سایپا داده‌اند، رضا جاودانی معاون کمیته انضباطی و مجری مشهور برنامه‌های ورزشی سیما نظر مخالف خود را در حکم اعلام کرده است. در حکم صادر شده از قول او به عنوان اقلیت آمده است: «با عنایت به این که تخلف موضوع پرونده مصداقی از ماده ۶۱ مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال مصوب سال ۱۳۹۷ و استفاده از بازیکن غیرمجاز نمی‌باشد و با عنایت به مواد ۵ و ۱۱۷ مقررات مزبور صرفا نقض مقررات بازی صورت گرفته، لذا تغییر نتیجه بازی و اعطای امتیاز به باشگاه سایپا فاقد وجاهت قانونی است و فقط باشگاه متخلف و مسببین مستحق مجازات قانونی می‌باشند.»

نساجی قربانی ابهامات حکم کمیته انضباطی به سود سایپا

این دیدگاه را هوشنگ نصیرزاده کارشناس برجسته داوری فوتبال نیز تأیید می‌کند و معتقد است که با توجه به محدود کردن تعریف استفاده از بازیکن غیرمجاز در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ و طبق ماده ۶۱ ، این تعویض مشمول عنوان استفاده از بازیکن غیرمجاز نیست. به گفته این کارشناس داوری مقررات کمیته انضباطی ایران طبق ماده ۶۱ تعویض ششم انجام شده در بازی سایپا – پیکان را استفاده از بازیکن غیرمجاز نمی‌داند و مراجعه به مقررات فیفا در حالی که آیین‌نامه داخلی موضوع را پوشش می‌دهد کاری اشتباه است.

شواهد و قرائن

حکم صادر شده از سوی کمیته انضباطی طی یک هفته قابل اعتراض است و کمیته استیناف می‌تواند درباره تجدیدنظر پیرامون این حکم اظهارنظر کند. اما منتقدان این حکم معتقدند صدور این حکم مصداق آشکار تبانی در فدراسیون فوتبال برای کمک به یک تیم متمول تهرانی است. این اظهارنظرها در بین برخی منتقدان تا حدودی نیز متوجه شهاب‌الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال است که در کارنامه‌ای ریاست هیأت مدیره باشگاه سایپا نیز دیده می‌شود و برای این گروه از منتقدان همین سابقه و رابطه می‌تواند دلیلی برای انجام یک تخلف در پوشش قوانین و مقررات باشد. چرا که یک تعویض اضافه انجام شده هیچ تأثیری در جریان و نتیجه بازی نداشت.

طبق بررسی‌های انجام شده روی فیلم بازی، رضا حبیب‌زاده و علیرضا کوشکی دو بازیکن تعویضی پیکان که پس از انجام چهار تعویض توسط کادر فنی پیکان، از دقیقه ۹۷ وارد زمین شدند فقط ۲ دقیقه و ۳۷ ثانیه تا پایان مسابقه فرصت بازی داشتند که در این مدت اندک هیچ تأثیری بر جریان مسابقه نگذاشتند.

نساجی قربانی ابهامات حکم کمیته انضباطی به سود سایپا

تنها اثرگذاری این دو بازیکن یک لمس توپ توسط رضا حبیب‌زاده ثانیه‌هایی پس از ورود به زمین و انجام یک خطا توسط کوشکی روی بازیکن سایپا در دقیقه ۹۸ بود که هیچ کدام تاثیری در نتیجه و جریان بازی نداشت. با این حساب اگر هر کدام از این دو بازیکن به عنوان تعویض ششم پیکان در نظر گرفته شوند، عملا هیچ اثری بر بازی نگذاشته‌اند و بازی نیز با همان نتیجه ۲ – ۱ که پیش از ورود آن‌ها رقم خورده بود پایان یافت.

نکته دیگری که شائبه بروز تخلف در صدور حکم را بیشتر می‌کند اعلام قطعی بودن حکم ۳ – ۰ به سود سایپا از یک برنامه زنده تلویزیونی در صبح روز شنبه یکم خرداد یعنی دو روز پیش از صدور حکم توسط کمیته انضباطی است. مجری برنامه «سلام صبح به خیر» در آن برنامه رسما اعلام کرد که از نهایی بودن صدور این حکم به سود سایپا خبر دارد و قرار است حکم به زودی اعلام شود. پس از این اظهارنظر مدیران باشگاه‌های نساجی و پیکان و برخی چهره‌های دیگر به این موضوع واکنش نشان دادند و با طرح این پرسش که «مجری چرا و چگونه از حکمی که صادر نشده اطلاع دارد و بر درستی آن تأکید می‌کند؟» خواستار ورود جدی نهادهای نظارتی به این گرونده شدند.

طی روزهای اخیر و پیش از صدور حکم برنده شدن سایپا در مسابقه‌ای که بازنده بود، مسئولان متعددی از مازندران به این موضوع واکنش نشان دادند. سخنرانی صریح کمال علیپور نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سوادکوه و سیمرغ در مجلس خطاب به رئیس فدراسیون فوتبال و وزیر ورزش برای جلوگیری از روابط پشت پرده در این فدراسیون، اظهارنظر انتقادی کیوان مرادیان دیگر نماینده این حوزه انتخابیه و پیگری‌های حسن رنگرز مدیرکل ورزش و جوانان مازندران برای پیشگیری از صدور حکم و اعلام پیگیری حضوری در فدراسیون برای احقاق حق نساجی نمونه‌هایی از انتقادها و واکنش‌های مدیران مازندران به این موضوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *