امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-09
اشتراک گذاری:

میانکاله تنها در میان بدعهدی مسؤولان

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، فصل گرم سال که می‌شود نگرانی از خاکستری شدن طبیعت جان می‌گیرد که این موضوع همه ساله در طبیعت استان خسارت‌های بسیاری به همراه دارد.

حریق‌های سریالی در تالاب میانکاله یکی از قصه‌های تلخی است که گویی پایانی ندارد و این موضوع علاوه بر خسارت به طبیعت تاثیرات زیان‌باری به گونه‌های جانوری این تالاب به همراه دارد.

اهمیت تالاب در زندگی بشر پوشیده نیست ولی متاسفانه برخی مشکلات دست به دست هم دادند و همین موضوع موجب شده تاکنون قصه پرغصه میانکاله به سریالی تلخ تبدیل شود که درصورت ادامه این روند شاهد اتفاقات غم‌انگیزی خواهیم بود پس بهتر است تا دیر نشده تدبیری جدی در این زمینه اندیشیده شود.

علی کلانه رئیس ذخیره‌گاه زیست کره میانکاله  درباره حریق‌های سریالی در میانکاله در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۳ فقره حریق در میانکاله رخ داد که وسعت حریق‌ها به بیش از  ۲۳۱ هکتار رسید.

وی افزود: روز چهارشنبه قبل از آغاز بارندگی‌ها نیز شاهد بروز حریق در میانکاله بودیم که باتوجه به حضور به‌موقع کمتر از 2هکتار از عرصه میانکاله در آتش سوخت.

رئیس ذخیره‌گاه زیست کره میانکاله با انتقاد از عدم همراهی برخی دستگاه‌های مرتبط، اضافه کرد: متولی اصلی اطفای حریق در مناطق جنگلی و مرتعی جهاد کشاورزی است که باتوجه به اینکه بودجه در این زمینه دریافت می‌کند اما در این زمینه همراهی لازم را ندارد.

کلانه اضافه کرد: موضوع دیگر اینکه در ارتباط با مهار حریق از بندر امیرآباد درخواست کمک کردیم که نزدیکترین واحد اطفاء حریق در آنجاست تنها درخواست کامیون آبرسانی کردیم ولی متاسفانه مسؤولان بندر هیچ پاسخی به ما ندادند باوجود اینکه ده‌ها هکتار عرصه محیط زیست اشغال  کردند و آسیب‌های مستقیم و غیرمستقیم به محیط زیست وارد می‌کنند در این مواقع اعلام می‌کنند که وظیفه ما نیست و اگر هم اقدامی انجام دهند تصورشان بر این بوده که لطف است.

وی با بیان اینکه دلیل بروزحریق در میانکاله عامل انسانی است و جز این عامل عامل دیگری در بروز حریق نقش ندارد، تصریح کرد: به‌دلیل عقب‌نشینی حدود ۲۰ کیلومتری تالاب براثر خشکی، مرز تالابی داریم که این موضوع موجب ورود افراد غیرمجاز شده که امکان باتوجه به شرایط موجودتبدیل به معضل شده است که باید این مسیر مسدود شود.

رئیس ذخیره‌گاه زیست کره میانکاله خاطرنشان کرد: در ارتباط با حل مشکل حریق در میانکاله حداقل انتظار ملاقات با فرماندار شهرستان بهشهر بوده که در این زمینه درپی راهکار باشیم ولی تاکنون موفق به ملاقات مسؤول ارشد شهرستان نشدیم.

کلانه یادآور شد: کمک‌های مردمی همواره پشتیبان ما بوده و است که به‌صورت خودجوش هم در بحث مهار حریق و هم در بحث تعمیر تجهیزات فرسوده وارد عمل می‌شوند که خدمات آنان واقعا جای تقدیر دارد.

وی در پایان گفت: البته فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بهشهر هم بعد از تقاضای کمک ما اعلام آمادگی کر که انشاالله بتوانیم با جلب این همکاری از جهات مختلف به رفع این بحران بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *