امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-30
اشتراک گذاری:

مناطق حاشیه نشینی مازندران به کانون بسیاری از آسیب های اجتماعی تبدیل شد

به گزارش ایرنا ،حاشیه نشین نه در شهر است و نه روستا و به تعبیری یعنی زندگی در برزخ دائمی است ، بیکاری ، سطح سواد پایین ، اشتغال موقت ، برخورداری از کمترین امکانات فرهنگی ، رفاهی ، بهداشتی ، اقتصادی و اجتماعی از ویژگی های مناطق حاشیه نشین است

روح الله سلگی روز سه شنبه در حاشیه دیدار مردمی در شعبه دفتر استانداری در نوشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :حدود ۵۶ نقطه حاشیه نشین و آسیب پذیر در استان شناسایی و در سامانه ستاد وزارت کشور به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد:متاسفانه درادوار گذشته این نقاط آسیب پذیر به علت مهاجرت جویندگان کار به این استان به ویژه مناطق غربی مازندران شکل پیدا کرده است .

سلگی اظهار کرد: این مناطق آسیب پذیر امروز به کانون بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله فساد ، اعتیاد ، طلاق و اعتیاد تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: هم اینک در بسیاری از نقاط استان از جمله نوشهر، چالوس ، عباس آباد و تنکابن شاهد چنین پدیده نامبارکی هستیم و دولت هم برای پیشگیری ، مقابله و کنترل این مساله ستادی با عنوان ۲۰۲۰ شکل داد و افزون بر آن نشستی هم با مسوولان مرتبط در استانداری برگزار و وعده های داده شده وام هایی در این زمینه بابت اشتغال و بهبود وضعیت کسب و کار اختصاص دهند تا بتوان در این بخش شاهد کاهش آسیب های اجتماعی در این خطه شمال کشور باشیم .

وی بیان داشت : بررسی های کارشناسی نشان داده که این استان به علت اقلیم متنوع ، سرسبزی و خوش آب و هوایی آن از یکسو و از سوی دیگر ورود چشمگیر میلیون ها گردشگر و مسافر به مازندران بستر را برای شکل گیری حاشیه نشینی فراهم کرده است و استان فقط برای بهره مندی افراد متمول و خوش نشین نیست بلکه عده زیادی برای رفع بیکاری و تامین در آمد وارد این استان شده اند .

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران گفت : این افراد جویای کار حاشیه نشین به علت در آمد اندک و اقتصاد ضعیف آرام آرام به سمت و سوی آسیب های اجتماعی سوق پیدا کردند و بسیار هم نگران کننده است.

مناطق حاشیه نشینی مازندران به کانون بسیاری از آسیب های اجتماعی تبدیل شد

بر اساس ماده ۹۵ برنامه ششم، دولت مکلف است به منظور پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی، نسبت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق،کودکان کار و مفاسد اخلاقی مشتمل بر محورهای ذیل اقدام کند به گونه ای که آسیب های اجتماعی در انتهای برنامه به ۲۵ درصد میزان کنونی کاهش یابد.
شناسنامه دار شدن مکان های رسمی ، غیر رسمی، حاشیه نشینی یا به تعبیری منطقه ویژه اجتماعی از مهم ترین موضوعاتی است که از سال ۱۳۹۲ از سوی وزارت کشور به استانداری ها ابلاغ و براساس بررسی های انجام شده مشخص شد که منشا بروز برخی از آسیب های اجتماعی وجود همین مناطق ویژه اجتماعی یا حاشیه نشینی است.
مازندران سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که در ۵۸ شهر و افزون بر سه هزار روستا سکونت دارند و طبق آمار ۵۳ درصد از جمعیت مازندران در شهرها اقامت دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دفتر نمایندگی استانداری مازندران در اول دی ماه سال جاری با پیگیری استاندار مازندران با هدف دسترسی آسان مردم غرب استان به مدیران ارشد مرکز مازندران در شهرستان گردشگرپذیر نوشهر راه اندازی شد.

شهرستان های نور ، نوشهر ، چالوس ، کلاردشت ، عباس آباد، تنکابن ، رامسر با برخورداری از ۲۱ شهر ، هزار و ۱۵۰ روستا و جمعیتی دست کم یک میلیون نفر در غرب مازندران قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *