امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-07
اشتراک گذاری:

مقطع زیبا با صدای استاد شحات انور – قسمت سوم (ادامه تحلیل)


???? مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور
???? سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷

???? وأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾
و اما کسی که پرونده اعمالش را به دست چپش دهند، می گوید: ای کاش پرونده‌ام را دریافت نمی‌کردم.

???? ادامه تحلیل:

???? در فراز بعد استاد وارد مقام «حجاز» می‌شود. البته تنوع در این فراز زیاد است و چند جنس و ثلاثی مختلف را می‌شنویم:

???? «وَأَمَّا مَنْ» ثلاثی رست از درجه هشتم تا ششم*

???? «أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ» مقام «حسینی عُشیران» از درجه سوم دیوان اساسی تا درجه پنجم دیوان ماقبل اساسی (۶ درجه)**

???? در «يَا لَيْتَنِي» به جنس حجاز اشاره و سپس در «لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ» فرود مقام حجاز اجرا می‌شود.
این قسمت می‌تواند یک مقام حجازکار (حجاز – حجاز منفصل) باشد، اما استاد در عبارت «لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ» به نت اختصاصی حجازکار (درجه هفتم) اشاره‌ای نمی‌کند و فراز را به صورت حجاز خالص پایان می‌دهد.

???? توضیحات:

*ابتدای این فراز همچنان بوی سگاه می‌دهد و در «وَأَمَّا مَنْ» ثلاثی انتهایی مقام سگاه را می‌شنویم که قاعدتا باید ثلاثی رست باشد.
اما در عمل کمی متفاوت است و درجه هفتم سگاه (درجه دوم رست) ربع‌پرده بالاتر اجرا شده و این حرکت در سگاه معمول و متداول است.

**در عبارت «كِتَابَهُ» به نتی اشاره می‌شود که متعلق به بیات خالص است و نه حسینی عشیران (درجه پنجم بیات با حسینی عشیران ربع‌پرده تفاوت دارد). اشاره به این درجه نیز میان قاریان و به ویژه هنگام ورود به حجاز بسیار معمول است.

✨جلسه تخصصی قرائت✨

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *