امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به بروز بحران جمعیتی در استان هشدار داد

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر عباس علیپور روز چهارشنبه به مناسبت هفته سلامت در گفت و گو با خبرنگاران توضیح داد : در حالی که سال ۱۳۹۴ تعداد نوزدان متولد شده در مازندران طبق آمار ثبت احوال ۴۶ هزار و ۶۴ نفر بود ، این رقم در سال ۱۴۰۰ با کاهش محسوس به ۳۰ هزار و ۲۰۳ نوزاد رسید.

وی یکی از تبعات فوری کاهش موالید و جایگزین نشدن جمعیت را بروز بحران سالمندی برشمرد  و افزود : براساس آخرین گزارش رسمی ، آمار جمعیت سالمندان استان هم اکنون دستکم ۴۲۰ هزار نفر است که با این روند در آینده نزدیک استان دچار پیری جمعیت و بحران جمعیتی خواهد شد.

علیپور با این هشدار که رشد جمعیت در مازندران اکنون به کمتر از یک درصد رسیده است ، گفت : پنجره جمعیتی استان رو به بسته شدن است و اگر نرخ جایگزینی جمعیت از هشت دهم درصد کنونی به پنج دهم درصد برسد به تَله جمعیتی می‌افتیم و دیگر امکان جبران از بین می‌رود.

وی با توضیح این که پنجره جمعیتی فرصتی است که نسبت جمعیتی هر منطقه و در ورای آن فرصت جبران و رشد جمعیت را نشان می‌دهد ، افزود : اکنون دو سوم جمعیت مازندران بین ۱۵ تا ۶۵ سال سن دارند و در واقع جمعیت استان هنوز پیر نشده است ولی باید این فرصت را غنیمت شمرد و با اجرای طرح تشویقی برای ازدواج جوانان و فرزندآوری، نرخ رشد جمعیت را افزایش داد و جلوی پیری جمعیتی را گرفت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : با بررسی روندهای آماری می توان نتیجه گرفت که هنوز ۲۵ سال تا بسته شدن پنجره جمعیتی در مازندران فرصت داریم و اگر این زمان را هم از دست بدهیم چالش سالمندتر شدن استان حتمی است.

وی گفت که در حال حاضر زنان با ۲۱۳ هزار نفر بیشترین جمعیت سالمند مازندران را تشکیل می دهند و به عبارتی نسبت سالمندان زن به مرد در مازندران بیشتر است.

علیپور آمار جمعیت مردان سالمند مازندران را هم ۲۰۷ هزار نفر اعلام کرد و  افزود : شاخص امید به زندگی در مازندران سال ۱۴۰۰ برای زنان ۸۱ سال و برای مردان ۷۶ سال بود.

طبق گزارش های رسمی مرکز آمار ایران نرخ رشد جمعیت در مازندران طی سه دهه گذشته همواره از میانگین کشوری کمتر و از دغدغه های برنامه ریزان استان بوده است. مثلا طی نخستین سرشماری جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۵، نرخ رشد جمعیت در کشور ۳.۹ درصد و در استان مازندران ۳.۷ درصد و در سرشماری سال ۱۳۹۵، نرخ رشد جمعیت در کشور به ۱.۲ درصد و در استان مازندران به یک درصد تنزل پیدا کرد.

همتچنین طبق اعلام دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور هم مازندران با ۱۳.۲۶ درصد جمعیت سالمند پس از استان گیلان در زمره پیرترین استان جمعیتی کشور به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، در تقویم جمهوری اسلامی ایران ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت در راستای آشنایی بیشتر مردم، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان با موضوعات مهم حوزه سلامت به عنوان هفته سلامت نامگذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *