امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،گلپایگانی مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یک واحد پرورش غیر مجاز اردک بومی در مازندران مشاهده شده و نتایج آزمایشگاهی سازمان دامپزشکی کشور نیز آن را تایید کرده است.

او افزود: به دلیل پرورش غیر مجاز و یا چرای آزاد اردک در شالیزار‌ها و وجود دامگاه‌های غیر مجاز برای شکار پرندگان مهاجر آبزی احتمال انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از پرندگان مهاجر به اردک‌ها وجود دارد.

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت:بدلیل احتمال آلودگی پرندگان مهاجر به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از مصرف گوشت پرندگان شکاری جداً خودداری کنید.

او از هم استانی‌های عزیز خواست تا برای حفظ سلامتی خود و خانواده، از استفاده گوشت پرندگان مهاجر زمستان گذران جداً پرهیز کرده و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی را جدی بگیرند.

گلپایگانی از روستائیان عزیزی که در حاشیه آب بندان‌ها و اماکن زیستگاه موقت پرندگان مهاجر زندگی می‌کنند خواست تا در صورت نگهداری انواع ماکیان در منازل نسبت به محصور و مسقف نمودن مکان نگهداری آن‌ها اقدام و از رها کردن پرندگان در مزارع و معابر عمومی اجتناب کنند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه احتمال آلوده بودن پرندگان مهاجر به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با است، افزود: گونه‌های غاز و اردک بعنوان مخزن ویروس می‌توانند ناقل این بیماری به سایر پرندگان باشند و با توجه به اینکه این بیماری ویروسی، زئونوز (مشترک بین انسان و حیوان) بوده، برای حفظ سلامتی باید ضوابط و مقررات امنیت زیستی را جدی بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *