امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-09
اشتراک گذاری:

محدودیت فضا؛ مانع اصلی توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان مازندران

بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که استان مازندران از ظرفیت فوق العاده ای در زمینه فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور دارد به گونه ای که براساس آماری که از سوی پارک علم و فناوری مازندران ارائه شده است ۲۵۳ شرکت فناور در این استان وجود دارد و ۱۰۸ محصول دانش بنیان توسط شرکت ها تولید می شود محصولاتی که در کشور بی همتا هستند و به عنوان اولی ها در کشور به شمار می روند .

با وجود دارا بودن  ظرفیت های فوق الذکر در شرکت های فناور مازندران اما آنچنان که باید و شاید زیرساخت مورد نیاز برای فعالیت آنها وجود ندارد که مهمترین این زیرساخت فضای مورد نیاز برای فعالیت است تا شرکت ها بتوانند در آن بستر به فعالیت های تولیدی و تحقیقاتی خود بپردازند .

 نبود این فضا باعث شده تا ضمن اینکه بخشی از شرکت ها در ادامه فعالیت خود با مشکل مواجه شوند حتی بخشی دیگر برای توسعه فعالیت های خود نتوانند گام بردارند و در همان ایستگاه های اولیه فعالیت باقی بمانند.

شرکت های فناور و دانش بنیانی در مازندران مشغول فعالیت و تولید محصولات هستند که برای قرار گرفتن در مسیر صنعتی شدن یا همان تولید انبوه به فضا نیاز دارند که بسیاری از این شرکت ها از این زیر ساخت بی بهره هستند و در تکاپو برای بدست آوردن این فضا در کش و قوس با مجموعه هایی همچون شرکت شهرک های صنعتی و پارک علم و فناوری قرار گرفته اند .

محدودیت فضا ؛مانع اصلی توسعه شرکت های دانش بنیان مازندران

شرکت های دانش بنیان تهی از سالن های نمایش محصول

دریاپردازشگران سورین طبرستان از جمله شرکت های دانش بنیان مازندران است که از سال ۱۳۹۵ فعالیتش را در محمود آباد آغاز کرده است و در بهمن همان سال به عنوان یک شرکت دانش بنیان شناخته شد و این شرکت در زمینه ساخت شبیه سازهای سخت افزاری و نرم افزاری آموزشی در صنایع دریایی فعالیت دارد .

حبیب توکلی از نبود مرکز رشد در شهرستان محل فعالیت شرکتش به عنوان یکی از مشکلات پیش روی شرکت عنوان کرد و گفت : متخصصان این شرکت برای انجام و اجرای کارهای تولیدی خود نیاز دارند که فضای لازم در اختیار داشته باشند تا بتوانند ماکت طرح ها و ابداعات خود را ایجاد کنند.

وی ادامه داد :به دلیل اینکه فضای فیزیکی برای استقرار شرکت های دانش بنیان از طریق مراکز رشد در محمود آباد وجود ندارد در حال حاضر اجرای برنامه و طرح ها در مرکز رشد نوشهر ، شهرستان همجوار انجام می شود که برای این منظور کارکنان و فناوران این شرکت می بایست روزانه مسافت رفت و برگشت ۱۸۰ کیلومتری را تا این شهر طی کنند .

مدیر شرکت دانش بنیان دریاپردازشگران سورین طبرستان با اشاره به اینکه محمود آباد به دلیل داشتن دانشگاه صنعت نفت و فعالیت شرکت دانش بنیان در زمینه تولید محصولات صنعت دریایی می تواند قطب فعالیت شرکت های دانش بنیان در این زمینه باشد ، تصریح کرد: اما به رغم این ظرفیت ها هنوز شرکت های دانش بنیان منطقه با مشکل فضای فیزیکی مواجه هستند .

توکلی ادامه داد : این شرکت برای اینکه بتواند طرح های تولیدی خود را در قالب نقشه و نمونه ارائه کند به یک فضای ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری نیاز دارد تا نمونه ها را برای بازدید مشتریان ارائه کند .

وی گفت :  با توجه به نداشتن فضایی در محمودآباد ماکت و الگوی کارها و تولیدات انجام شده در مرکز رشد نوشهر به نمایش گذاشته می شود و مورد بازدید مشتریان قرار می گیرد .

به گفته توکلی تولیدات این شرکت محصول مشتری عمومی نیست و همچون شرکت های ساختمانی مشتریان به مرکز مراجعه  و از طرح ها بازدید می کنند که از جمله مشتریان تولیدات این شرکت مراکز دانشگاهی و علوم دریایی هستند که پس از پیشنهاد دادن و جانمایی طرح آغاز می شود .

وی اضافه کرد : اجرای طرح هایی برای کلاس های آموزشی هنرستان علوم و فنون دریایی شهید کلانتری محمودآباد  ، دانشگاه فنی و حرفه ای پسرانه محمودآباد ، موسسه علوم دریایی بندر انزلی ، موسسه علوم دریایی کیش بندرعباس ، علوم دریایی امام خمینی نوشهر را انجام داده اند .

وی عنوان کرد : در حالی که با وجود در اختیار داشتن فضای مورد نیاز از طریق تامین این فضا از سوی ایجاد مراکز رشد و شهرک های صنعتی استان به صورت محدود دو و سه ساله می توانیم تولیدات بیشتر و کیفی تری را داشته باشیم .

توقف توسعه در ایستگاه کمبود فضا

شرکت تازه بنیاد توسه گران کشت و بافت قصرگل که در چالوس فعالیت دارد از جمله شرکت های فناور نوپایی است که از سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرده است و در زمینه تولید گیاهان زینتی مشغول به کار است مهناز صیادی نژاد ، مدیر این شرکت به خبرنگار ایرنا گفت:  این شرکت بدلیل نداشتن فضا و بستری برای  انجام کارها فعالیت های خود را به تولید گیاهان زینتی اختصاص داده است در حالی که بخش دیگری از فعالیت های این شرکت مربوط به تحقیقات در این بخش است.

وی افزود :  در حال حاضر برای انجام فعالیت های تحقیقاتی مجبور به اجاره فضا ۱۴۰ متری در حومه شهر چالوس شده ام که پرداخت اجاره بهای ماهانه چهار میلیون تومان به همراه۲۰ میلیون تومان رهن باعث شده تا فشار مضاعفی برای فعالیت بر شرکت وارد کند.

به گفته مدیر شرکت توسعه گران کشت و بافت قصر گل بخش بیشتری از هزینه های شرکت صرف پرداخت اجاره مکان شده است در حالی که در صورت تامین این فضا از سوی پارک علم و فناوری و یا دیگر نهادها مسوول می تواند در رفع دغدغه ها در این زمینه کمک کند .

وی با اشاره به اینکه ۷۰۰ متر فضای گلخانه ای برای انجام کارهای تحقیقاتی نیز این شرکت در اختیار دارد ، افزود : با استقرار آزمایشگاه کشت بافت در این زمین کارهای تحقیقاتی شرکت توسط چند محقق تحصیلکرده دانشگاهی در این فضا انجام می شود .

صیادی نژاد به دغدغه اخیرش در خصوص توسعه فعالیت شرکت اشاره و تصریح کرد : اخیرا اعطای مجوز کشت بافت را منوط به در اختیار داشتن زمین ۲ هزار متری برای استقرار آزمایشگاه منوط کردند که با توجه به اینکه عملا تامین این میزان فضا برای انجام کار تحقیقاتی و تولید در یک مکان مقدور نیست در حال حاضر برای توسعه فعالیت شرکت با مشکل مواجه هستیم .

وی ابراز امیدواری کرد با در اختیار گذاشتن فضای مورد نیاز از سوی مجموعه های متولی از جمله پارک علم و فناوری و ایجاد مراکز رشد در هر شهرستان این دغدغه اصلی شرکت های فعال برطرف شود و همراه با ادامه فعالیت بتوانیم برنامه توسعه ای را نیز اجرایی کنیم .

شرکت نامی گستر شیمیایی مامطیر با بکارگیری  ۲۰ تحصیل کرده دانشگاهی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری از سال ۱۳۹۸ در بابل فعالیت خود را آغاز کرده است و از جمله شرکت های دانش بنیان مازندران است که برغم اینکه شرکت فناور برتر سال ۱۴۰۰ است اما با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که عدم رفع آنها می تواند در طولانی مدت در روند فعالیت آن وقفه ایجاد کند .

این شرکت که در زمینه تولید انواع مواد شیمیایی فعالیت می کند و بنا به گفته مدیریت شرکت ، این مجموعه در زمینه تولید پاره ای از محصولات در کشور حرف اول را می زند و توانسته است در برخی محصولات کشور را به خودکفایی برساند و نیاز کشور به واردات برطرف کند .

جواد نامی توضیح داد : در سال ۱۳۸۹ با واگذاری یک هزار متر زمین از سوی بانک صادارت روند تولید محصولات در این مجموعه در حال انجام است که برخی از این محصولات در پالایشگاههای کشور از جمله پالایشگاه عسلویه در بندرعباس مورد استفاده قرار می گیرد .

وی ادامه داد : با توجه به طرح های متعدد از سوی فناوران این شرکت بارها برای اعطای زمین از سوی شهرک های صنعتی مازندران نامه نگاری و پیگیری ها انجام شد اما بدلیل در اختیار نداشتن این فضا اجرای برخی از این طرح ها معطل باقی مانده است .

نامی گفت : برای اجرای این طرح ها به پنج هزار متر زمین نیاز است تا بتوانیم خط تولید این محصولات را راه اندازی کنیم و وارد فاز صنعتی شدن برویم .

محدودیت فضا ؛مانع اصلی توسعه شرکت های دانش بنیان مازندران

کوچ نشینی شرکت های دانش بنیان و فناور مازندران

رییس پارک علم و فناوری مازندران با اشاره به اینکه ۲۵۳ شرکت فناور با تولید ۱۰۸ محصول دانش بنیان در استان فعالیت می کنند ، گفت :  : یکی از بزرگترین چالش های شرکت های فناور مازندران نبود فضا برای فعالیت است که غالبا آنها را در انجام فعالیت ها با محدودیت مواجه کرده است .

قربانعلی نعمت زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : یکی از بزرگترین چالش های شرکت های فناور مازندران نبود فضا برای فعالیت است که غالبا آنها را در انجام فعالیت ها با محدودیت مواجه کرده است .

وی ادامه داد: بدلیل نبود این فضا و امکانات شرکت های فناور که در شهرستان ها مشغول فعالیت هستند برای بدست آوردن جا و مکان مجبورند به مرکز استان و یا شهرستان هایی که این مراکز رشد را دارند بروند .

به گفته رییس پارک فناوری مازندران این محدودیت فضا و تردد به شهرهای دیگر حتی باعث شده تا برخی از این شرکت ها از دامه فعالیت منصرف شوند و یا اینکه ترجیح دهند به شهرهای دیگر مراجعه کنند .

وی اضافه کرد : در حال حاضر هفت مرکز رشد در برخی شهرستان های مازندران از جمله ساری و سیمرغ دایر هستند و بنا داریم که این مراکز رشد را در دیگر شهرستان های استان راه اندازی کنیم .

نعمت زاده گفت :  : برای این منظور فضاهای فیزیکی بلااستفاده دولتی به مجموعه پارک فناوری معرفی شود تا با صرف هزینه این مکان ها بهسازی و تعمیر برای استفاده شرکت ها قرار گیرد.

به گفته وی  بدلیل نبود این فضا و امکانات شرکت های فناور که در شهرستان ها مشغول فعالیت هستند برای بدست آوردن جا و مکان مجبورند به مرکز استان و یا شهرستان هایی که این مراکز رشد را دارند بروند .

رییس پارک فناوری مازندران ابراز امیدواری کرد که با راه اندازی مراکز رشد در دیگر شهرستان های استان مشکل کمبود و نبود فضا برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور برطرف شود . 

مراکز رشد، مراکزی هستند که برای پرورش یا ایجاد کسب و کارهای کوچک ایجاد می‌شوند. مراکز رشد طرح‌هایی مبتنی بر نوآوری هستند و از کادر مدیریتی کوچکی تشکیل می‌شوند و  این مراکز دارای مکان فیزیکی و تسهیلات مشترک هستند.

پارک علم و فناوری مازندران از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را در یک ساختمان پنج طبقه در ساری آغاز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *